Opettaja on yksi merkittävimmistä ja tärkeimmistä aikuisista lapsen ja nuoren elämässä. Opettaja rakentaa pohjaa tulevaisuuteen ja on nuorelle esikuva. Siksi ei ole yhdentekevää, millaisissa puitteissa opettajia koulutetaan.
Joensuun kampuksella on tällä hetkellä Suomen monialaisin opettajankoulutus. Meidän tehtävämme on kouluttaa hyviä esikuvia. Meillä on hyvä kasvaa tulevaisuuden opettajaksi.
90
Työntekijää
1 300
Tutkinto-opiskelijaa
4
Koulutusohjelmaa
Opiskelu
Meillä koulutetaan varhaiskasvatuksen opettajia, luokanopettajia, käsityön- ja kotitalousopettajia sekä aineenopettajia. Lisäksi tarjoamme Suomen laajimmat sivuaineoikeudet. Myös harjoitteluja on useammin kuin monella muulla vastaavalla koulutuksella. Digitaalisuus ja vuorovaikutteiset oppimisympäristöt ovat meille arkipäivää.
Haluamme kehittää toimintaamme jatkuvasti, ja kehitystyössä kuuluu aina myös opiskelijan ääni. Opiskelijoillamme on hyvät mahdollisuudet kansainvälistymiseen opintojen aikana.
Kandidaatti- ja maisterikoulutukset

Erikoistumisopinnot
Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä (DigiErko) (60 op)
Erikoistumiskoulutus työelämässä toimiville luokan- ja aineenopettajille.
Tohtoriohjelma ja kansainväliset maisteriohjelmat
Omilla sivuainevalinnoilla voi suunnata tutkintoa työelämää varten, ja hankkia esimerkiksi aineenopettajan kelpoisuuden, suorittaa rehtoriopinnot tai keskittyä taito- ja taideaineisiin. Vaihtoehtoja on kymmenittäin!
Essi Holmberg, luokanopettajaopiskelija

Tutkimus
Tutkimme koulutusta ja kasvatusta sekä opetusta ja oppimista varhaiskasvatuksessa, yleissivistävässä koulutuksessa ja opettajankoulutuksessa. Tutkimuksemme tavoitteena on kehittää kasvatus-, koulutus- ja opetuskäytäntöjä sekä kouluja, opettajankoulutusta ja oppimisympäristöjä. Opiskelijat voivat osallistua osastomme tutkimustoimintaan tekemällä opinnäytetyönsä osana tutkimushankkeita.
Tutkimusalueet
Koulutus- ja kasvatusorganisaatioita tutkitaan osastossamme useasta kestävän kehittämisen näkökulmasta.
Varhaiskasvatuksessa keskitytään hyvinvoinnin pedagogiikan tutkimukseen. Hyvinvointia tarkastellaan monitieteisesti lapsen kehityksen ja oppimisen, lapsiryhmän, aikuisten välisen yhteistyön, tiimityön ja vanhemmuuden näkökulmista. Tutkimuksen avulla pyritään löytämään pedagogisia keinoja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamiseen sekä fyysisen, sosiaalisen ja psykologisen turvallisuuden edistämiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä.
Koulun kehittämisen tutkimusta tehdään Oppiminen ja kehitys koulussa -tutkimusryhmässä. Tutkimme ja pyrimme tunnistamaan koulun kestävän kehittämisen strategioita. Tarkastelemme tutkimuksissamme niitä opettajan oppimisen prosesseja, jotka auttavat häntä kehittymään ammatillisesti sekä lisäämään kouluyhteisön hyvinvointia. Lisäksi tutkimuksemme auttaa tunnistamaan oppilaiden oppimisessa keskeistä opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta sekä oppilaiden välisiä vuorovaikutusprosesseja. Tutkimus hyödyttää opettajia löytämään joustavia pedagogisia ratkaisuja oppilaiden koulutyöhön kiinnittymiseen. Lisäksi tutkimus selvittää, miten oppilaat voivat hyötyä vertaisoppimisesta.
Motivaatiotutkimuksen keskeisiä teemoja ovat lasten ja nuorten motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi, ja erityisesti niiden kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka, sekä sellaisenaan että erilaisissa oppimisen ympäristöissä ja kulttuureissa. Tutkimus tuottaa tietoa, joka auttaa ymmärtämään yksilöllisiä eroja sekä niiden kehityksellisyyttä ja sitä, missä tilanteessa erot näkyvät. Tietoa voidaan hyödyntää myös kasvun tukena ja opetuksen kehittämisessä. Motivaatiotutkimusta sovelletaan myös kahdella muulla tutkimusalueella, luonnontieteiden pedagogiikan tutkimuksessa, erityisesti matematiikassa, sekä digitaalisten oppimisympäristöjen tutkimuksessa.
Luonnontieteiden pedagogiikan tutkimus luo uutta tietoa varhaiskasvatuksen, peruskoulun ja lukion luonnontieteiden opetuksen ja oppimisen kehittämiseen. Tutkimusta tehdään oppimisympäristöjen ja innovatiivisten pedagogisten ratkaisujen merkityksistä lasten ja nuorten kiinnostukseen luonnontieteitä ja luonnontieteellisiä aloja kohtaan sekä tietojen ja taitojen oppimiseen. Opettajien ammatillinen kehittyminen on osa tutkimusta. Tutkimus kohdistuu oppimisympäristöihin, jotka liittävät luonnontieteiden aiheet yhteiskuntaan varhaiskasvatuksessa, peruskoulussa ja lukiossa, sekä näiden ulkopuolella, kuten kansallispuistoissa, museoissa ja kansalaisjärjestöissä mukaan lukien mediaympäristön.
Tavoitteena on erityisesti nuorten päättely-, päätöksenteko- ja reflektointitaitojen, vastuullisuuden ja työelämätaitojen oppiminen. Oppimisympäristöjä ja innovatiivisia pedagogisia ratkaisuja tutkitaan eri oppiaineiden opiskelussa, integroidussa opetuksessa sekä ilmastokasvatuksessa. Keskeistä työllemme on herättää tutkimuspohjaista keskustelua luonnontieteiden oppimiseen vaikuttavista aiheista varhaiskasvatuksessa, kouluissa, vanhempien ja oppilaiden keskuudessa, kouluja ympäröivässä yhteisössä ja opettajankoulutuksessa. Olemme sitoutuneet ymmärtämään paremmin niitä käytäntöjä ja tilanteita, jotka edistävät opettajien ja oppilaiden sitoutumista luonnontiede-, kestävyys- ja ilmastoaiheiden opiskeluun.
Tutkimus keskittyy tieto- ja viestintäteknologian (TVT) hyödyntämiseen opettamisen ja oppimisen välineenä sekä oppimisen kohteena. Tutkimuskenttä on laaja, ja se sisältää useita näkökulmia. Keskeisiä teemoja ovat valmiudet TVT:n opetuskäyttöön, korkeakoulupedagogiikka (Flipped learning), TVT-tuettu kodin ja koulun välinen yhteistyö, oppimisanalytiikka, koneoppiminen sekä jatkuva oppiminen. Tutkimuskohteina ovat opettajat, opettajaopiskelijat sekä oppilaat. Tutkimustyön ohella ryhmän toimintaan kuuluu opettajien erikoistumiskoulutus (DigiErko). Tutkimus- ja kehitystyötä tehdään yhdessä eri toimijoiden ja tiedekuntien kanssa. Yhteistyötä on tehty varsinkin tietojenkäsittelytieteen sekä sovelletun fysiikan tutkijoiden kanssa. Ryhmä on osa laajempaa Learning in Digitalized Society (DIGS) tutkimuskokonaisuutta.
Ajankohtaista
Tapahtumat
-
22
Tammi
2021
-
13
Huhti
2021
Yhteystiedot














Osaston henkilökunnan listauksen näet UEF Connectissa, jossa voit myös etsiä henkilöitä nimellä tai asiasanalla.




Aulanko, Marja Kyllikki, MMT, Kotitaloustiede, erit. kodin teknologia
Autio, Minna, MMT, Kotitaloustiede
Dillon, Patrick James, PhD, Kasv.tiede, erit. ympäristö- ja infomaatioteknologiakasvatus
Fonsén Elina, KT, Kasvatustiede, erit. varhaiskasvatuksen johtaminen
Huusko, Jyrki Tapani, KT, Kasvatustiede, erit. koulunkehittämistutkimus
Härmälä, Marita, FT, Ammatillinen kielitaito ja sen arviointi
Järvinen, Esa-Matti, KT, Kasvatustiede, erit. teknologiakasvatus
Kallio, Manne, KT, Pedagogy of Tecknology
Kokko, Sirpa, KT, Kasvatustiede, erit. kulttuurisensitiivisen käsityön pedagogiikka
Koskennurmi-Sivonen, Ritva, FT, Käsityötiede
Kosunen, Tapio Juhani, KT, Kasvatustiede, erit. opetussuunnitelmatutkimus
Kuure, Leena, FT, Soveltava kielentutkimus
Lepistö, Jaana, KT, Kasvatustiede, erit. yrittäjyyskasvatus ja käsityökasvatus
Lindén, Jyri, KT, Yliopistopedagogiikka
Lindfors, Eila Marjatta, KT, Taito- ja taideaineiden pedagogiikka
Malaty, George Naguib, PhD, Kasvatustiede, erit. matematiikan opetus
Patrikainen, Risto Juhani, KT, Kasvatustiede, erit. opettajuustutkimus
Pitkänen, Pirkko Anneli, FT, Kasvatustiede, erit. kulttuurien välinen kasvatus
Pöyhönen, Sari, FT, Kielikoulutuspolitiikka
Pöysä-Tarhonen, Johanna, PhD, Kasvatustiede, erit. oppimisympäristöt
Räihä, Pekka, KT, Opettajankoulutus
Räsänen, Rauni Hilja A., KT, Kasvatustiede, erit. opettajan ammattietiikka
Silfverberg, Harry Untamo, FT, Kasvatustiede, erit. matematiikkakasvatus
Toom, Auli, KT, Kasvatustiede, erit. opetuksen tutkimus
Tuominen, Heta, KT, Kasvatustiede, erit. opiskelumotivaation ja hyvinvoinnin tutkimus
Vienola, Vuokko Liisa, KT, Kasvatustiede, erit. kasvatusyhteisöjen yhteistyösuhteiden tutkimus
Åhlberg, Mauri Kalervo, FT, Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikka

Ulla Härkönen
Emeritaprofessori, kasvatustiede, erityisesti varhaiskasvatus
+358503319327

Postiosoite
Itä-Suomen yliopisto
Filosofinen tiedekunta
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto
PL 111, 80101 Joensuu
Käyntiosoite
Yliopistonkatu 7, Futura, Joensuu