Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä (DigiErko)
- Päivämäärä:
- 1.10.2021 - 30.9.2023
- Ilmoittautumisaika:
- 17.5.2021 - 30.9.2021
- Kampus tai kaupunki:
- Joensuu
- Kategoria:
- Opetus, kasvatus ja psykologia, Teknologia ja digitalisaatio
- Toteutusmuoto:
- Monimuoto-opetus
- Hinta:
- 3000 €
Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumisopinnot (60 op) on työelämässä toimiville luokan- ja aineenopettajille suunnattu erikoistumiskoulutus.
Erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on kouluttaa opettajia, joilla on vahvaa asiantuntijuutta digitaalisen oppimisen ja opettamisen alalta. Opettaja tunnistaa digiajan opetustyön muutoksen sekä oppilaiden valmiudet hyödyntää digitaalisia välineitä oman oppimisen suunnittelussa, oppimisprosesseissa ja arvioinnissa. Koulutus järjestetään kaksi lukuvuotta kestävinä monimuoto-opintoina. Tutustu koulutukseen Sway-esityksessä.
Teemme yhteistyötä myös Turun ja Helsingin yliopiston vastaavien koulutuksien kanssa Valtakunnallinen DigiErko-verkoston puitteissa (www.digierko.fi).

Opinnot ja hakeminen
Koulutuksessa perehdytään oppimiseen ja opettamiseen digitaalisissa ympäristöissä itse tutkimalla, tuottamalla ja kokeilemalla sekä soveltamalla alan kansallista ja kansainvälistä tutkimusta opetuskäytänteisiin, kehittämismalleihin ja arviointiin. Erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on kouluttaa opettajia, joilla on vahvaa asiantuntijuutta digitaalisen oppimisen ja opettamisen alalta. Opettaja tunnistaa digiajan opetustyön muutoksen sekä oppilaiden valmiudet hyödyntää digitaalisia välineitä oman oppimisen suunnittelussa, oppimisprosesseissa ja arvioinnissa.
Koulutuksen suorittaneella opetttajalla on vahva pedagoginen osaaminen ja hän pystyy suunnittelemaan, kehittämään ja arviomaan digitaalisia oppimisympäristöjä sekä ohjaamaan oppilaitoksensa tieto- ja viestintäteknologian (TVT) opetuskäytön strategiatyötä, joka huomioi uuden opetussuunnitelman (POPS/LOPS).
Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake. Hakemukseen liitetään todistukset opettajan kelpoisuudesta, työkokemuksesta sekä motivaatiokirje.

Haku alkaa 17.5.
Erikoistumiskoulutuksessa hyödynnetään digitaalisen kokeilukulttuurin periaatteita, ja opettaja pystyy tuottamaan eri medioita yhdistävää digitaalista oppimateriaalia sekä ohjaamaan uuden opetussuunnitelman mukaisia oppiainerajat ylittäviä laajoja opetuskokeiluja. Opettaja hallitsee monimuoto-opetuksen pedagogiset käytänteet ja ympäristöt ja osaa soveltaa niitä myös digiloikkaa edistävässä täydennyskoulutuksessa. Koulutuksessa hankittu tieto ja osaaminen hyödyntävät opettajan itsensä lisäksi hänen työyhteisöä sekä paikallista ja kansallista oppilaitosverkostoa.
Koulutus toteuttaa Valtioneuvoston asetuksessa 1439/2014 määriteltyjä erikoistumiskoulutuksen yleisiä tavoitteita vastaamalla opetusalan digitaalisen kehittämisen tarpeisiin.Erikoistumiskoulutus toteutetaan kahden lukuvuoden aikana monimuoto-opetuksena koostuen lähitapaamisista, asiantuntijoiden verkkoalustuksista, pienryhmätyöskentelystä, työpajoista, vierailuista ja itsenäisestä työskentelystä. Koulutuksen osana suunnitellaan ja toteutetaan myös omassa työyhteisössä tai työssä toteutettava kehittämishanke, jolloin erikoistumiskoulutuksesta hyötyy opiskelijan lisäksi myös koko työyhteisö.
Erikoistumiskoulutuksen osaamistavoitteet
1. Oppimisen muodot ja oppimispolut
- Valmiudet seurata opetusta ja oppimista koskevaa tieteellistä kirjallisuutta sekä tunnistaa koulutyön kannalta merkityksellisiä tutkimustuloksia erityisesti digiajan oppijan taitojen, toimijuuden ja kompetenssien, monipaikkaistuvien oppimis- ja toimintaympäristöjen sekä osallistavien pedagogisten menetelmien näkökulmasta.
- Taito hyödyntää opetussuunnitelmaa oppilaan laaja-alaisen osaamisen kehittämisen työvälineenä soveltamalla uusinta oppimisteoreettista tietoa.
- Taito toimia pedagogisesti tahdikkaasti valittaessa digitaalisissa oppimisympäristöissä ja -prosesseissa eri oppimisen muotojen välillä.
- Taito tunnistaa oppimispolkuja ja hyödyntää oppilaan muualta hankkimaa osaamista.
2. Oppimisdiagnostiikka ja oppimisen ohjaaminen
- Taito hyödyntää arviointia oppimisprosessia ohjaavana ja kannustavana työvälineenä yksittäisen oppilaan ja koko oppilasryhmän toiminnassa.
- Valmius suunnitella ja toteuttaa erilaisia pedagogisia käytäntöjä sekä ottaa käyttöön niitä tukevia digitaalisia ja fyysisiä ympäristöjä.
- Valmius hyödyntää digitaalisia välineitä oppimisprosessin ohjaamisessa.
3. Sosiaalinen vuorovaikutus, yksilöllinen ja yhteisöllinen oppimisen säätely ja motivaatio
- Taito havaita oppimisen kannalta merkityksellistä sosiaalista vuorovaikutusta opetustilanteissa, pari- ja pienryhmätyöskentelyssä ja hyödyntää tehtyjä havaintoja oppimisen tukena.
- Taito tunnistaa ja tukea yksilöllistä ja yhteisöllistä oppimisen säätelyä erilaisissa oppimistilanteissa ja oppimiskonteksteissa.
4. Digitaalisten oppimisympäristöjen suunnittelu ja toteutus
- Valmiudet seurata opetuksen ja oppimisen kannalta tarkoituksenmukaisen teknologian kehitystä sekä taitoa arvioida ja tehdä perusteltuja valintoja opetukseen ja oppimiseen soveltuvien teknologioiden välillä.
- Taito hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa, uusia digitaalisia työvälineitä ja -ympäristöjä sekä niiden myötä kehittyviä uusia sosiaalisia toimintakäytäntöjä pedagogisesti mielekkäällä tavalla.
- Valmiudet osallistua pedagogisena asiantuntijana uusia digitaalisia sovelluksia kehittäviin moniammatillisiin tiimeihin.
5. Opetussuunnitelman kehittäminen ja paikallinen toteutus
- Valmiudet koordinoida ja ohjata paikallista ja koulukohtaista opetussuunnitelman kehittämistyötä
- Valmiudet organisoida ja panna toimeen uuden opetussuunnitelman mukaisia oppiainerajat ylittäviä ilmiöprojekteja omassa koulussa ja paikallisessa kouluverkostossa oppilaitosten välillä.
- Valmiudet osallistua alueellisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin digitaalisen oppimisen ja opettamisen verkostoihin ja hankkeisiin.
Suoritustavat
Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä erikoistumiskoulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena ja opetuksen materiaalit, kuten teema-alustukset, video-/audioaineistot, ovat digitaalisesti saatavilla opintojen verkko-oppimisympäristöstä.
Kehittämishanke (20 op) suunnitellaan ja toteutetaan omassa työssä/työyhteisössä.
Koulutuksen alkuvaiheessa opiskelijat laativat henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman (HEKS), jonka avulla:
- oppimistehtävien ja kehittämishankkeen henkilökohtaistaminen on mahdollista,
- osallistujan oppimispolun ohjaaminen on kannustavaa,
- osallistujan työyhteisön rooli ja kehittämistarpeet tulevat huomioiduksi
HEKSiä käsitellään ohjauskeskusteluissa koulutuksen eri vaiheissa.
Asiantuntemuksen osoittaminen erikoistumiskoulutuksessa
Osaamisen osoittamisen välineenä toimivat omaa työtä ja työyhteisöä edistävä kehittämistehtävä (20 op) ja kehittämistehtävää tukevat opintojaksokohtaiset teematehtävät, joissa teoria- ja tutkimustietoa sovelletaan käytäntöön. Teematehtävät ovat oppimistehtäviä, joissa hyödynnetään myös digitaalisen kokeilukulttuurin mukaisesti opetuskokeiluja, joissa uusi taito viedään opetukseen toteuttamalla digitaalisia tuotannon projekteja.
Opiskelija tuottaa koulutuksessa 3 teematehtävää, joista osion 2.2 teematehtävä on kaikille pakollinen. Kaksi muuta tehtävää opiskelija saa valita oman kehittämistehtävän tavoitteiden suunnassa. Teematehtävät ovat kuvattu kunkin osion yhteydessä.
Teemakohtaiset tehtävät toimivat opiskelun aikaisina osaamisen näyttöinä ja niiden arvioinnissa huomioidaan opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti koulutuksessa saavutettu asiantuntijuus sekä HEKSissä kuvattu henkilökohtainen kehittymisorientaatio.
Erikoistumiskoulutuksen suorittamisen osaamisen näyttönä toimii kehittämishanke, joka raportoidaan digitaalisen portfolion avulla. Portfoliossa opiskelija tuo esiin teorian reflektion. Portfolio sisältää internet-/valokuva-/video-/multimedia-aineistoa, joka kuvaa kehittämistehtävän suunnittelua ja toteutusprosessia, lähdekirjallisuutta, toimijoita ja pohtii myös tehtävän onnistumista ja kehittämiskohteita.
Kehittämishankkeen osoittaman osaamisen arvioinnissa käytetään sekä koulutuksen aikaista vertaisarviointia että tieteelliselle arvioinnille vakiintuneita menetelmiä.
Tieteellistä ja työelämän asiantuntemusta edustavan raadin loppuhaastattelussa opiskelija osoittaa oman asiantuntijuutensa kehittymisen suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Osaamisen osoittaminen loppuhaastatteluun osallistumalla
Koulutuksen tavoitteena on osallistujien osaamisen syventäminen kunkin opiskelijan HEKSissään valitseman kehittämisorientaation mukaisesti.
Osaamisen kehittymistä ja osaamisen kokonaisuuden tietoiseksi tekemistä tuetaan koko koulutuksen ajan osallistuvan ja kannustavan arvioinnin, osallistujan oman reflektion, vertaispalautekeskustelujen sekä työyhteisöpalautteen avulla.
Osaaminen tehdään näkyväksi ja se arvioidaan loppuhaastattelussa, jossa osallistuja tuo esille oman asiantuntijuuden profiilinsa ja oppimiselle HEKSissä asettamansa tavoitteet.
Loppuhaastattelun tekee tarkoitusta varten valittu raati, jossa on sekä akateemisia asiantuntijoita että työelämän edustajia. Raadin tehtävä on arvioida, ovatko koulutuksen yleiset tavoitteet ja HEKSissä opiskelijan asettamat tavoitteet saavutettu.
Loppuhaastatteluun voi osallistua, kun kehittämishankkeen akateeminen ohjaaja on hyväksynyt kehittämishankkeen ja vaadittava määrä opintopisteitä on suoritettu. Osana haastattelua käytetään opiskelijan koulutuksen kuluessa tuottamaa materiaalia, erityisesti kehittämishankkeen dokumentointia.
Loppuhaastattelun arviointi on sanallista (hylätty, hyväksytty, kiittäen hyväksytty).
Toteutustavat
Erikoistumiskoulutus on suunniteltu suoritettavaksi työn ohessa. Koulutuksen kesto on kaksi (2) vuotta, ja se toteutetaan monimuotokoulutuksena. Koulutuksessa hyödynnetään monipuolisesti digitaalisia ympäristöjä ja välineitä, jolloin ne ovat sekä oppimisen kohteina että opiskeluvälineinä.
Sekä etä- että lähiopetuksessa korostetaan vertaisoppimista sekä osallistavia työtapoja ja ryhmätyötä. Monimuoto-opetusmenetelmiä ovat teema-alustukset ja demonstraatiot, yhteinen työskentely annettujen teemojen ja harjoitusten parissa, oppimis-/kehittämistehtävien itsenäinen tekeminen omassa työorganisaatiossa, materiaaleihin perehtyminen ja kehittämistehtävän ohjaus- ja palauteistunnot. Kirjallisuuteen ja muuhun oppimateriaaliin tutustutaan osana eri opintojaksoja, pienryhmätyöskentelyä ja asiantuntijaluentojen yhteydessä.
Opiskelijat ovat oman alansa ammattilaisia, ja heillä on toisiaan täydentävää osaamista ja tietoa, jota jaetaan ja syvennetään vertaisryhmässä lähiopetuksessa, asiantuntijaohjauksessa sekä etätyöympäristössä. Oppimisen keskiössä on omaa työtä ja työyhteisöä edistävä kehittämistehtävä (20 op) ja kehittämistehtävää tukevat opintojaksokohtaiset oppimistehtävät, joissa teoriatietoa sovelletaan käytäntöön.
Opintojaksot
1. Tulevaisuuden koulu työ- ja oppimisympäristönä 10 op
1.1 Tulevaisuuden koulu työ- ja oppimisympäristönä - Koulun toimintaympäris-tön ja oppimiskulttuurin muutos 6 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa modernin koulun kehittämisen monitieteellisiä prosesseja. Opiskelijalla on valmiudet tarkastella muutosprosessia opettajan ja pedagogisen johtajan positiosta sekä tutkia ja arvioida muutoksen heijastumista oppimiskulttuuriin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet osallistua hanketyöskentelyyn.
Sisältö
Opintojaksolla koulun toimintaympäristön ja oppimiskulttuurin muutosta tarkastellaan eri näkökulmista case-esimerkkien avulla sekä osallistumalla autenttiseen kehittämishankkeeseen. Opiskelija perehtyy koulun fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja digitaalisen oppimisympäristön sekä opetussuunnitelman diskurssiin opettajan ja pedagogisen johtajan kokemana. Opiskelija kokoaa yhden multimodaalisen näkökulman autenttisesta kehittämisprosessista.
Suoritustavat
Osallistuminen monimuoto-opiskeluun, autenttiseen kehittämishankkeeseen perustuva multimodaalinen tuotos, kokemusten esittäminen ja vertaisarvionti.
Toteutustapa
Kontaktiopetusta 42 t, josta verkkoalustuksia 6 t, pienryhmätyöskentelyä 15 t ja yhteisöllistä verkko-ohjausta 21 t.
Itsenäistä opiskelua 120 t, josta itsenäistä ja yhteisöllistä verkkotyöskentelyä 60 t, autenttiseen kehittämisprojektiin osallistumista 30 t ja Flipped classroom -opiskelua 30 t.
Arvostelu
Hyväksytty - hylätty
Kirjallisuus
Kuuskorpi Marko, 2012. Tulevaisuuden fyysinen oppimisympäristö. Käyttäjälähtöinen muunneltava ja joustava opetustila. Turun yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-4956-4
Kontturi Heikki, 2016. Oppimisen itsesäätelyn ilmeneminen ja kehittymisen tukemi-nen alakoulun oppimiskontekstissa. Oulun yliopisto. http://urn.fi/urn:isbn:9789526210940
Konstantinidis, A., Tsiatsos, Th. & Pomportsis, A. 2009. Collaborative virtual
learning environments: design and evaluation. Multimedia Tools and Applications 44 (2), 279–304. Saatavilla verkosta: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11042-009-0289-5
Tutki, kokeile ja kehitä. Suomen harjoittelukoulujen julkaisu 2012. Marko van den Berg, Riku Mäkelä, Helena Ruuska, Katariina Stenberg, Anni Loukomies ja Riia Palmqvist (toim.). Helsinki : Helsingin normaalilyseo, Viikin normaalikoulu, 2012. Saatavilla verkosta:
http://www.norssi.helsinki.fi/uploads/TUTKOKE_web.pdf
Tiina Soini, Janne Pietarinen & Kirsi Pyhältö (2016). Koulun kehittämisen taskukirja. Pieni kirja, suuri ajatus. Saatavilla verkosta:
http://www.learninginschool.fi/cms/wp-content/uploads/2016/02/Koulun-kehitta%CC%88misen-taskukirja.pdf
Muu erikseen sovittava kirjallisuus ja verkkomateriaali
1.2 Tulevaisuuden koulu työ- ja oppimisympäristönä - Tulevaisuuden taidot ja oppiminen 4 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää digiajan työelämätaitojen ja oppimisen pedagogista viitekehystä opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä osaa kytkeä sen opetussuunnitelmaan (POPS/LOPS) erityisesti a. moniluku-taidon ja median, b. tieto- ja viestintäteknologian, c. kulttuurisen osaamisen ja tuntemuksen sekä d. työelämätaitojen ja yrittäjyyden osa-alueilla.
Opiskelija osaa käsitteellistää sekä konkretisoida digitaalisen kulttuurin osa-alueita ja tuntee alaan liittyvää opetuksen ja oppimisen tutkimusta. Opiskelija osaa suunnitella ja tuottaa multimodaalisen esseen, joka julkaistaan, esitetään ja vertaiskommentoidaan.
Sisältö
Opintojaksolla tulevaisuuden taidot ja oppiminen rakentuvat digitaalisen kulttuurin kontekstiin, jossa korostuvat uudet tavat oppia, tehdä työtä, toimia yksin ja toimia ryhmässä sekä viestiä ja vuorovaikuttaa. Opintojaksolla tuotetaan yhteisöllisesti tutkimukseen ja kansainvälisiin selvityksiin perustuen tulevaisuuden taidot ja oppiminen -viitekehys. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla henkilökohtaisen kokeilun sosiaalisessa mediassa sekä suunnittelee ja tuottaa multimodaalisen esseen, joka julkaistaan, esitetään ja vertaiskommentoidaan.
Suoritustavat
Osallistuminen monimuoto-opiskeluun, sosiaalisen median kokeilun toteuttaminen, multimodaalisen esseen tuottaminen, esittäminen ja vertaisarvionti.
Toteutustapa
Kontaktiopetusta 28 t, josta verkkoalustuksia 4 t ja -pienryhmätyöskentelyä 10 t ja yhteisöllistä verkko-ohjausta 14 t.
Itsenäistä opiskelua 80 t, josta itsenäistä ja yhteisöllistä verkkotyöskentelyä 60 t ja Flipped classroom -opiskelua 20 t.
Arvostelu
Hyväksytty - hylätty
Kirjallisuus
Aalto, Tuija. & Uusisaari, M.Y. (2010). Löydy - Brändää itsesi verkossa. Saatavilla verkosta: http://www.slideshare.net/Tuija/loydy-brandaa-itsesiverkossa-koko-kirja
Binkley Marilyn; Erstad, Ola; Herman Joan, Raizen, Senta; Ripley, Martin; Miller-Ricci, May & Rumble, Mike (2012). Defining twenty-first century skills. Teoksessa Griffin, Patrick; McGaw, Barry & Care, Esther (toim.) Assessment and teaching of 21st century skills. New York: Springer, 17–66. (Kirjastossa)
Bilund Marja-Leena, Muinonen Mari & Sintonen Sara (2016). Oppilaiden yhteisöllinen digitaalinen työskentely harjoittaa tilannetajua ja tahdikkuutta, julkaisussa: Media & viestintä: kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti. Saatavilla verkosta:
http://mediaviestinta.fi/blogi/tilannetaju-ja-tahdikkuus-oppilaiden-yhteisollisessa-digitaalisessa-tyoskentelyssa/
Sintonen Sara; Kynäslahti Heikki; Kairavuori Seija (2014). Spontaani kuvaviestintä nuorten arjessa. Kasvatus 45 (5), 418–428. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-1693221
Norrena Juho (2013). Opettaja tulevaisuuden taitojen edistäjänä. “Jos haluat opettaa noita taitoja, sinun on ensin hallittava ne itse”. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä Studies in Computing numerona 169. Jyväskylä. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5227-3
Muu erikseen sovittava kirjallisuus ja verkkomateriaali
2. Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä 15 op
2.1 Parhaat pedagogiset käytänteet ja tutkimukseen perustuva opetuksen kehittäminen 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa organisaation kehittämistyössä olemassa olevia hyviä pedagogisia kehittämiskäytänteitä. Opiskelija pystyy soveltamaan oman opetuksen käytännöissä tieteellistä tietoa siitä, kuinka opettajat ja oppilaat hyödyntävät tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen ja opettamisen arjessa. Opiskelija osaa verrata ja arvioida kärkihankkeiden tuloksia suhteessa opetussuunnitelmiin (POPS/LOPS) sekä eri oppilaitosten tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön strategioita suhteessa oman työorganisaation strategiseen kehittämiseen.
Sisältö
Opiskelija perehtyy tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön pedagogisiin käytänteisiin, joita on jaossa sosiaalisen median yhteisöpalvelujen alakohtaisissa ryhmissä sekä kansallisiin ja kansainvälisiin palveluihin, joihin parhaita pedagogisia käytänteitä on systemaattisesti koottu. Opiskelija perehtyy tieto- ja viestintäteknologian kärkihankkeisiin, ja konsultoi yhtä alalla toimivaa yhteisöllistä digiopettamisen pedagogiikkaa toteuttavaa kokenutta opettajaa tai koulunjohtajaa/rehtoria. Opiskelija osaa hyödyntää hankkimaansa tietoperustaa asiantuntijabenchmark-haastattelussa.
Suoritustavat
Osallistuminen monimuoto-opetukseen, asiantuntijabenchmark-haastattelun tuottaminen, haastattelun ja johtopäätösten esittäminen ja julkaisu yhteisellä hyvien käytänteiden alustalla sekä vertaisarviointi.
Toteutustavat
Kontaktiopetusta 35 t, josta verkkoalustuksia 2 t ja -pienryhmätyöskentelyä 12 t ja yhteisöllistä verkko-ohjausta 21 t.
Itsenäistä opiskelua 100 t, josta itsenäistä ja yhteisöllistä verkkotyöskentelyä 70 t ja Flipped classroom -opiskelua 30 t.
Arvostelu
Hyväksytty - hylätty
Kirjallisuus
Hellström Martti; Johnson Peter; Leppilampi, Asko & Sahlberg Pasi, 2015. Yhdessä oppiminen, yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet. Into-kustannus. (Kirjastossa)
Pokka Ari, 2015. TopClass Finnisch School Leadership and Management. Cultural Cooperative Vehrä & Bookcover Publishing Ltd. (Ei kirjastossa.)
Hannu Simola, 2015. Koulutusihmeen paradoksit. Esseitä suomalaisesta koulutuspolitiikasta. Vastapaino. (Kirjastossa)
Enkenberg Jorma; Liljeström Anu; Pöllänen Sinikka; Vanninen Petteri. & Vartiainen, Henriikka (2014). Desing-suuntautuneen oppimisen käsikirja. Saatavilla verkosta: http://www.slideshare.net/Henriikka/dop21.
Vartiainen, H. (2014).Principles for Design-Oriented Pedagogy for Learning from and with Museum Objects. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology, no 60.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-1484-2
Muu erikseen sovittava kirjallisuus ja verkkomateriaali
2.2 Digitaalisten materiaalien ja oppimisympäristöjen suunnittelu ja arviointi 5 op
Osaamistavoitteet:
Opiskelija tuntee oppimisympäristöjen ja digitaalisten materiaalien suunnittelun teoreettiset ja käytännölliset lähtökohdat. Opiskelija on perehtynyt erilaisiin oppimisympäristöihin ja niiden teknologisiin ratkaisuihin sekä digitaalisen materiaalin tuotantomenetelmiin ja lähteisiin. Opiskelija pystyy hyödyntämään oppimateriaalien lisensoinnin ja oppimisen digitaalisen arvioinnin hyviä periaatteita. Opiskelija osaa arvioida materiaaleja ja oppimisympäristöjä tarvelähtöisesti sekä pedagogiset käytänteet huomioiden. Opiskelija osaa hyödyntää pilvipalveluja päätelaiteriippumattomasti.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään monipuolisesti erilaisiin oppimisympäristöihin, digitaalisiin oppimateriaaleihin, digitaalisten oppimistehtävien eri tyyppeihin, pilvipalveluihin, datan keräämiseen ja yhdistelyyn sekä standardeihin, joilla voidaan kerätä aktiviteettitietoa oppimisprosessin eri vaiheista. Keskeisiä oppimisympäristöteorioita ovat kognitivismi ja konstrutivismi, multimediaoppimisen kognitiivinen teoria, multimodaliteetti ja kognitiivisen kuormituksen teoria. Lisäksi opintojaksolla perehdytään myös käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja tuottamisen malleihin.
Suoritustavat: Osallistuminen monimuotoiseen video-opetukseen ja harjoitustehtävien suorittaminen. Opiskelijat tuottavat lisäksi oppimateriaalin suunnitteluun liittyvän harjoitustyön, jossa käsiteltyä teoriaa sovelletaan käytäntöön.
Toteutustavat
Verkkoluennot ja niihin liittyvät tehtävät 45 t, harjoitustyö 45 t, itsenäistä opiskelua 45 t.
Arvostelu
Hyväksytty - hylätty
Kirjallisuus
International Handbook of E-Learning Volume 2 (2015). Ally, Mohamed, and Khan, Badrul H., eds. GB: Routledge.
Rethinking Pedagogy for a Digital Age: Designing for 21st Century Learning (2nd edition). 2013, Beetham, Helen & Sharpe, Rhona (eds.), Routledge, New York & UK.
Theoretical Foundations of Learning Environments 2nd Edition (2012). Jonassen, David, Ed.; Land, Susan, Ed. Routledge.
Teaching Online: A Guide to Theory, Research, and Practice. (2015). Major, Claire Howell. Johns Hopkins University Press.
Learning Analytics: From Research to Practice (2014), J.A. Larusson, B. White (Eds.) Berlin, Germany: Springer.
Muu erikseen sovittava kirjallisuus ja verkkomateriaali.
2.3 Oppimisprosessin suunnittelu ja arviointi 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella uuden opetussuunnitelman mukaisia ilmiöpohjaisia oppiainerajat ylittäviä oppimisprosesseja, ja soveltaa suunnittelussa ajankohtaista tutkimuskirjallisuutta sekä case-esimerkkejä. Opiskelija hallitsee suunnittelussa digitaaliset yhteisölliset työvälineet, joiden avulla hän tunnistaa ja purkaa ilmiön opetussuunnitelman avulla a. tavoitteiksi, b. tutkimuskysymyksiksi, c. työtavoiksi, d. oppimisen dokumentaation ja esittämisen välineiksi/keinoiksi sekä e. oppimisympäristöiksi. Opiskelija osaa hyödyntää arviointia oppimisprosessia ohjaavana ja kannustavana työvälineenä yksittäisen oppilaan ja koko oppilasryhmän toiminnassa. Opiskelija osaa perustella oppimisprosessin suunnittelun ja arviointiprosessin sekä opetussuunnitelmalla (POPS/LOPS) että ajankohtaisella tutkimuskirjallisuudella, jotka tuovat esiin myös molemmat aihepiirit myös oppilaiden kokemana.
Sisältö
Opiskelijat toteuttavat pienryhmissä kollaboratiivisen ilmiöpohjaisen oppimisen suunnitelman, jossa mallinnetaan oppiainerajat ylittävää oppimisprosessia. Opiskelijat harjoittelevat itse- ja vertaisarvioinnin menetelmien hyödyntämistä digitaalisilla työvälineillä. Opiskelijat kokoavat ilmiöaihiot yhteiseen digitaaliseen työympäristöön. Opiskelijat tarkastelevat oppimisprosessia ja arviointia 21. vuosituhannen digitaalisten taitojen viitekehyksessä.
Suoritustavat
Osallistuminen monimuoto-opetukseen, ilmiöpohjaisen oppimisen suunnitelman laatiminen ja julkaisu yhteisellä hyvien käytänteiden alustalla. Oppimisprosessin arvionnin toteuttaminen.
Toteutustavat
Kontaktiopetusta 35 t, josta verkkoalustuksia 4 t ja -pienryhmätyöskentelyä 10 t ja yhteisöllistä verkko-ohjausta 21 t.
Itsenäistä opiskelua 100 t, josta itsenäistä ja yhteisöllistä verkkotyöskentelyä 60 t ja Flipped classroom -opiskelua 40 t.
Arvostelu
Hyväksytty - hylätty
Kirjallisuus
Päivi Atjonen, 2007. Hyvä paha arvionti. Tammi. Saatavilla verkosta:
https://wiki.uef.fi/pages/viewpage.action?pageId=33656978
Edward R. O'Neill, 2015. Ed Tech as Applied Research: A Framework in Seven Hypotheses. Educause Review, 2015/7. Saatavilla verkosta. http://er.educause.edu/articles/2015/7/ed-tech-as-applied-research-a-framework-in-seven-hypotheses
Sipilä, K. 2013. No Pain, No Gain? Educational Use of ICT in Teaching, Studying and Learning Processes: Teachers’ and Students’ Views, ACADEMIC DISSERTA-TION. http://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-484-695-0
Cantell, H. 2015. Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia. PS-kustannus. Jyväskylä.
Kujamäki, P. 2014. Yhteisenä tavoitteena opetuksen eheyttäminen. Osallistava toimintatutkimus luokanopettajille. Itä-Suomen yliopisto. Dissertations in Education, Humanities, and Theology No 59. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-1470-5
Ronkainen, P. 2012. Yhteinen tehtävä. Muutoksen avaama kehittämispyrkimys opettajayhteisössä. Itä-Suomen yliopisto. Dissertations in Education, Humanities, and Theology No 30. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-0799-8
Opetushallitus. 2014. EOPS Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2016. Helsinki. Saatavilla verkosta:
http://www.oph.fi/download/163781_esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Opetushallitus. 2014. POPS Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2016. Helsinki.
Saatavilla verkosta: http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Opetushallitus. 2015. LOPS Lukion opetussuunnitelmien perusteet 2016. Helsinki. Saatavilla verkosta:
http://www.oph.fi/download/172121_lukion_opetussuunnitelman_perusteet_2015.docx
Muu erikseen sovittava kirjallisuus ja verkkomateriaali
3. Erityisasiantuntijana oppilaitoksessa 15 op
3.1 Oppilaitoksen digitaalisen osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen 6 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää oppilaitoksen digitaalisen osaamisen tunnistamisessa ja kehittämistyössä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön ja oppimisympäristöihin liittyvää kirjallisuutta, opetussuunnitelmia sekä voimassa olevaa kesua ja muita tietostrategiatyöhön liittyviä ohjeistuksia ja suosituksia. Opiskelija pystyy tunnistamaan ja dokumentoimaan oman oppilaitoksen digitaalisen osaamisen kehittämistarpeet sekä yhdistämään ne soveltuvilta osin kehittämistehtäväänsä. Opiskelija pystyy suunnittelemaan digitaalisen osaamisen kartoitustyövälineet (oppilaat, opettajat, hallinto) oman oppilaitoksen kehittämistarpeisiin sekä toteuttamaan ja raportoimaan kartoitustyön tulokset. Opiskelija tunnistaa oppilaitoksen teknisen infrastruktuurin sekä oppilaiden omien laitteiden opetuskäytön mahdollisuudet pedagogiikan kehittämisen näkökulmasta. Opiskelijalla on valmiudet laatia oman oppilaitoksen TVT-strategia sekä osallistua asiantuntijana oman kunnan TVT-strategiatyöhön.
Sisältö
Opiskelija perehtyy ajankohtaiseen alakohtaiseen kirjallisuuteen sekä käyttää työskentelyssä oman oppilaitoksen digitaalisen oppimiskulttuurin kartoittamiseen soveltuvan työvälineen laatimisen tukena kansallisia asiakirjoja, suunnitelmia, suosituksia ja ohjeistuksia sekä saatavilla olevia digitaalisen osaamisen kartoitustyövälineitä. Opiskelija perehtyy oppivan koulun ideaan johtamis- ja organisaatiokäsityksen näkökulmista. Opiskelija kartoittaa oman oppilaitoksen digitaalisen osaamisen käytänteitä, ympäristöjä ja/tai henkilöstön osaamista. Opintojaksolla tuotetut digitaalisen osaamisen tunnistamisen ja kehittämisen kehittämistyövälineet vertaisarvioidaan benchmark-työskentelyä hyödyntämällä.
Suoritustavat
Osallistuminen monimuoto-opetukseen
Toteutustavat
Kontaktiopetusta 42 t, josta verkkoalustuksia 4 t ja pienryhmätyöskentelyä 10 t ja yhteisöllistä verkko-ohjausta 28 t.
Itsenäistä opiskelua 120 t, josta itsenäistä ja yhteisöllistä verkkotyöskentelyä 80 t ja Flipped classroom -opiskelua 40 t.
Arvostelu
Hyväksytty - hylätty
Kirjallisuus
Hakkarainen, K, Bollström-Huttunen, M., Pyysalo, R., & Lonka, K. (2005). Tutkiva oppiminen käytännössä: Matkaopas opettajille. Helsinki: WSOY. (ISBN: 951-0-25866-0)
Hakkarainen, K., Palonen, T., Paavola, S. & Lehtinen, E. (2004b). Communities of networked expertise: Professional and educational perspectives. Amsterdam, Hollanti: Elsevier.
Poikela, E. 1999. Kontekstuaalinen oppiminen. Oppimisen organisoituminen ja vaikuttava koulutus. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis 675. http://urn.fi/urn:isbn:951-44-5954-7
Wenger, E. C., McDermontt, R. & Synder, W. 2002. Cultivating communities of practice. A guide to Managing Knowledge. Harvard Business School Press.
Muu erikseen sovittava kirjallisuus
3.2. Workshop työskentely 9op
3.2.1 Oppimisympäristöt ja oppimateriaalin tuottaminen 4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käytännössä hyödyntää BYOD-periaatetta opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä oppimateriaalin tuottamisessa. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaiset oppimisympäristöt sekä suunnitella ja toteuttaa monimuoto-opetusta tiimioppimisen periaatteella etäopetuksessa. Opiskelija pystyy hyödyntämään sekä etä- että lähiopetuksessa digitaalisia interaktiivisia työvälineitä, jotka lisäävät oppilaan osallisuutta ja rikastavat vuorovaikutusta. Opiskelija pystyy toteuttamaan mobiilioppimisen periaatteella yhteisöllisiä pelillisen oppimisen projekteja ja tuottamaan digitaalista oppimateriaalia.
Sisältö
Opiskelija tutustuu case-työskentelyn menetelmällä BYOD- ja Flipped Classroom -periaatteiden mukaisesti toteutettuihin opetuskokeiluihin eri kouluasteilla. Opiskeli-ja perehtyy pelillisen oppimisen pedagogisiin käytänteisiin ja työvälineisiin. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa opetuskokeilun, jossa hyödyntää digitaalisen tuotannon ja arvioinnin työvälineinä erilaisilla mobiillipäätelaitteita sekä tuottaa multimodaalista oppimateriaalia mobiilipäätelaitteille. Opetuskokeilu suunnitellaan toteutettavaksi perinteisen luokkahuoneopiskelun sijaan uuden tiedon tuottamisen sovelluskontekstissa autenttisessa oppimisympäristössä.
Suoritustavat
Osallistuminen monimuoto-opetukseen
Toteutustavat
Kontaktiopetusta 28 t, josta verkkoalustuksia 7 t ja pienryhmätyöskentelyä 14 t ja yhteisöllistä verkko-ohjausta 7 t.
Itsenäistä opiskelua 80 t, josta itsenäistä ja yhteisöllistä verkkotyöskentelyä 50 t ja Flipped classroom -opiskelua 30 t.
Arvostelu
Hyväksytty - hylätty
Kirjallisuus
Erikseen sovittava kirjallisuus ja muu aineisto
3.2.2 Maker-pedagogiikka 5op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee ohjelmoinnin perusteet ja osaa soveltaa koodaamisen periaatteita oppiainerajat ylittävässä ilmiöpohjaisissa oppimisessa. Opiskelija osaa yhdistää monilukutaidon ja tieto- ja viestintäteknologian pedagogiikkaa tekemällä oppimisen maker-pedagogiikkaa mm. robottirakentelun, animaatio-, viherkangas-, eKirja-tekniikoita hyödyntämällä. Opiskelija perehtyy monilukutaidon käsitteistöön ja osaa havaita monilukutaidon osa-alueita oppilaiden oppimisprosesseista. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa maker-pedagogiikkaa tukevia työpajoja kollegoilleen omassa koulussa.
Sisältö
Opiskelija perehtyy maker-kulttuuriin pedagogiikan näkökulmasta ja harjoittelee tee-se-itse -ajattelua hyödyntämällä koodaamisen taitoja kehittäviä sovelluksia, ohjelmoitavaa teknologiaa ja yhdistelemällä koodaamisen perusteita ohjelmoitaviin robotteihin. Opiskelija tutustuu monilukutaidon pedagogiikkaan tuottamalla monilukutaitoa tukevaa ja kehittävää digitaalista materiaalia ja harjoittelee eri medioiden yhdistämistä digitaalisissa tuotoksissa.
Suoritustavat
Osallistuminen monimuoto-opetukseen
Toteutustavat
Kontaktiopetusta 35 t, josta verkkoalustuksia 4 t ja pienryhmätyöskentelyä 31 t.
Itsenäistä opiskelua 100 t, josta itsenäistä ja yhteisöllistä verkkotyöskentelyä 60 t ja Flipped classroom -opiskelua 40 t.
Arvostelu
Hyväksytty - hylätty
Kirjallisuus
Erikseen sovittava kirjallisuus ja muu aineisto
4. Kehittämistehtävä 20 op
Omaan työyhteisöön ja/tai omaan opetukseen kiinnittyvä kehittämistehtävä on hanke, jonka keskiössä on oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä. Kehittämishanke on opiskelijan osaamisen näyttö, josta peilautuvat erikoistumisopintojen sisältöalueet (1-3), ja sitä ohjaavat koulutuksen akateeminen ohjaaja ja tuutoriopettaja.
Kehittämistehtävän toteutuksesta sovitaan erikoistumiskoulutuksiin osallistuvien työyhteisöjen kanssa, jotta varmennetaan toteutuksen aikataulutus sekä työelämän ja koulutuksen vuoropuhelu.
Kehittämistyö yhdistää tieteelliset asiantuntijat ja työelämän toimijat, luo osallistujaorganisaatioihin uusia hyviä käytänteitä, digitaalista materiaalia ja kehittää työyhteisön pedagogista toimintaa sekä ottaa käyttöön uusia työvälineitä oppimisen ja opettamisen tueksi. Erikoistumiskoulutuksen ja kehittämistehtävän myötä luodut asiantuntijaverkostot rakennetaan osaksi koulujen toimintaa, jolloin koulutuksen vaikutukset ovat laajemmat ja pysyvämmät.
Kehittämistehtävä sisältää neljä osiota, jotka ovat: 1. Johdanto: Opettaja erityisasiantuntijana, 2. Suunnittelu, 3. Työskentely ja 4. Arvionti.
1. Johdanto: Opettaja erityisasiantuntijana
Keskeiset sisällöt
Erikoistujat tekevät yhdessä akateemisen ohjaajan kanssa, tuutoriopettajan avustamana, suunnitelman oman asiantuntijuutensa profiloinnista HEKS-menettelyn myötä. Akateeminen ohjaaja vastaa suunnitelman toteutuksen seurannasta. Tuutoriopettaja osallistuu suunnitelman ohjaukseen ja varmistaa kehittämistehtävän työelämäyhteyttä.
Toteutus
Seminaarityöskentely asiantuntijuuden kehittymisestä. Seminaariin yhdistetään HEKS-työskentely ja sitä ohjaavat keskustelut. HEKS varmennetaan erikoistujan ja akateemisen ohjaajan allekirjoituksin.
2. Suunnitteluvaihe
Keskeiset sisällöt
Erikoistuja laatii aikataulutetun suunnitelman kehittämishankkeelleen. Kehittämishankkeen suunnitelman ja HEKSin välistä yhteyttä tarkastellaan ensimmäisessä HEKS-keskustelussa. Suunnitelman benchmarking toteutetaan vertaisoppimisen menetelmällä koulutuksen oppimisympäristössä.
Toteutus
Kaikille yhteinen seminaari ja kehittämispäivä sekä etä- ja vertaisoppimisen kautta toteutettu suunnittelu ja suunnitelman esittäminen omasta kehittämishankkeesta.
3. Työskentelyvaihe
Keskeiset sisällöt
Uusien toimintatapojen, oppimateriaalien ja menetelmien kehittäminen ja testaaminen sekä toimivien käytänteiden luominen yhteistyössä muiden toimijoiden, kuten työyhteisön jäsenten, koulutuksen ohjaajien sekä muiden asiantuntijoiden kanssa.
Toteutus
Kehittämishankkeen käytännön toteutus dokumentoidaan yhdistämällä tekstiä, kuvia, audioita ja videoita ja niistä tuotetaan yhtenäinen johdonmukainen digitaalinen tuotos.
4. Arviointivaihe
Keskeiset sisällöt
Kehittämishankkeen käytännön toteutukseen liittyy itsearvionti. Kehittämishankkeen arviointi on osa loppuhaastattelua, jossa tarkastellaan hankkeen käytännön toteutusta, tavoitteiden saavuttamista sekä hankkeen toteuttamiseen liittyviä haasteita ja niiden ratkaisuja.
Toteutus
Arviointikeskustelu ohjaajien kanssa, oman kehittämishankkeen esittely muille erikoistumiskoulutukseen osallistuneille sekä tiivistelmän valmistelu raadin tekemää loppuhaastattelua varten.
Suoritustavat
Monimuoto-opetukseen ja ohjauskeskusteluihin osallistuminen, kehittämishankkeen tekeminen ja dokumentoiminen, hankeen esittely vertaisryhmälle ja loppuhaastatteluun osallistuminen.
Toteutusmuoto
Kontaktiopetusta 57 t, josta pienryhmätyöskentelyä 42 t ja yhteisöllistä verkko-ohjausta 15 t.
Itsenäistä opiskelua 483 t, josta itsenäistä ja yhteisöllistä verkkotyöskentelyä 470 t ja Flipped classroom -opiskelua 13 t.
Arvostelu
Hylätty – hyväksytty - kiittäen hyväksytty
Kirjallisuus
Erikseen sovittava kirjallisuus ja muu aineisto
Koulutus kestää kaksi lukuvuotta ja se toteutetaan monimuoto-opetuksena opettajan työn ohessa. Esimerkiksi nyt käynnistyvä erikoistumiskoulutus alkaa loka-marraskuussa 2020 ja kestää vuoden 2022 loppuun.
Koulutuksen aikana työstetään oman työn ja työyhteisön tueksi tehtävä kehittämisprojekti, ja sen painotusta suositellaan toisen opiskeluvuoden alkupuolelle.
Koulutus järjestetään kahdeksassa periodissa, jotka aloitetaan kahden päivän lähijaksoilla. Ensimmäinen ja viimeinen lähijakso on koulutukseen osallistumisen kannalta tärkeää, muihin lähijaksoihin on mahdollista osallistua myös etänä. Lähipäivät pidetään pääsääntöisesti torstaisin klo 14-18 ja perjantaisin klo 9-15.
Lähipäivien alustava rytmitys käynnissä olevassa koulutuksessa:
- Marraskuu 2019 (31.10-1.11.)
- Helmikuu 2020 (6.-7.2.)
- Huhtikuu 2020 (23.-24.4.)
- Syyskuu 2020
- Marraskuu 2020
- Helmikuu 2021
- Huhtikuu 2021
- Syyskuu 2021
Koulutukseen hakijoilta edellytetään luokan- tai aineenopettajan kelpoisuutta ja vähintään kolmen vuoden työkokemusta opetusalalta.
Koulutukseen otetaan 15 opiskelijaa. Valinta opintoihin perustuu em. kelpoisuusehdot täyttävien hakijoiden ilmoittautumisjärjestykseen.
Mikäli ilmoittautumisajan kuluessa tulleita ilmoittautumisia on enemmän kuin 15, loput ilmoittautuneista otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä varasijoille odottamaan mahdollista koulutuspaikan vapautumista. Koulutus toteutetaan, mikäli aloittavia opiskelijoita on vähintään 10.
Koulutus on maksullinen. Sen hinta on 50 € / opintopiste, eli yhteensä 3000 €. Vastaanottaessasi opiskelupaikan sitoudut maksamaan osallistumismaksun. Osallistumismaksu laskutetaan neljässä erässä lukukausittain. Maksun voi jakaa työnantajan ja osallistujan kesken. Opintoihin mahdollista hakea myös esimerkiksi aikuiskoulutustukea.
Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake (Ilmoittautumislinkki aukeaa 17.5.2021 klo 9.00).
Hakija liittää hakemukseensa:
- kopiot luokan- ja aineenopettajan kelpoisuutta osoittavista todistuksista
- nimikirjanotteen tai muun todennetun selvityksen työkokemuksesta
- (mahdollisen) työnantajan allekirjoittaman vapaamuotoisen suostumuksen koulutukseen osallistumisesta
- motivaatiokirjeen.
Hakemuksen liitteet toimitetaan ensisijaisesti hakemuksen liitetiedostona. Mikäli liitteitä ei ole toimitettu ajoissa, hakemusta ei hyväksytä.
Motivaatiokirjeen kirjoitusohjeet
Sinun tulee laatia hakemuksesi liitteeksi 1-2 sivun pituinen motivaatiokirje. Motivaatiokirjettä käsitellään luottamuksellisesti, eikä siitä anneta tietoja sivullisille. Tietoja käytetään koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Käsittele kirjeessä ainakin seuraavia asioita:
- Millainen on koulutus- ja työkokemustaustasi? Millaista digiosaamista sinulla on?
- Mitkä henkilökohtaiset kokemuksesi ovat herättäneet sinussa kiinnostuksen suorittaa erikoitumisopinnot
- Mitä tiedät Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumisopinnosta?
- Mitä uusia valmiuksia ja mahdollisuuksia uskot tutkinnon sinulle tarjoavan?
- Millaisena näet omat opiskelutaitosi ja -tottumuksesi?
- Millaisia digitaalisia työvälineitä sinulla on käytettävissä? Miten käytät niitä työssä?
- Miten uskot pystyväsi sovittamaan opinnot ja muun elämäsi yhteen?
- Millaisia haasteita uskot kohtaavasi ja miten aiot selvitä niistä?
- Millaisena näet tulevaisuuden erikoistumisopintojen suorittamisen jälkeen?
- Mitä muuta haluaisit kertoa itsestäsi ja opiskelumotiiveistasi?
Valintamenettely
Koulutukseen otetaan 15 opiskelijaa. Valinta opintoihin perustuu em. kelpoisuusehdot täyttävien hakijoiden ilmoittautumisjärjestykseen.
Mikäli ilmoittautumisajan kuluessa tulleita ilmoittautumisia on enemmän kuin 15, loput ilmoittautuneista otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä varasijoille odottamaan mahdollista koulutuspaikan vapautumista. Koulutus toteutetaan, mikäli aloittavia opiskelijoita on vähintään 10.
Tulosten julkaiseminen ja opiskeluoikeuden käyttö
Valinnan tulos ilmoitetaan sähköpostitse kaikille hakijoille siten, että hakija saa tiedon valinnan tuloksesta viimeistään 6 viikkoa hakemuksen jättämisen jälkeen. Mikäli aloituspaikat täyttyvät ennen opintojen alkamista, ilmoitetaan haun päättymisestä osoitteessa: https://www.uef.fi/fi/jatkuva-oppiminen/oppiminen-ja-opettaminen-digitaalisissa-ymparistoissa-digierko
Opiskelijavalintaan tyytymättömällä on mahdollisuus jättää yliopiston muutoksenhakulautakunnalle kirjallinen oikaisupyyntö, jonka on oltava perillä viimeistään kaksi viikkoa valinnan tuloksen saamisen jälkeen6.
Opinto-oikeus opintoihin päättyy, kun opinnot on suoritettu tai kun ”Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumisopinnot 60 op” -koulutus päättyy.
Erikoistumiskoulutuksen kouluttajina toimivat Itä-Suomen yliopiston alan asiantuntijat sekä yliopiston verkostojen asiantuntijat. Vastuukouluttajana toimii tutkija Sini Kontkanen Toty-tutkimusryhmästä (Tieto- ja viestintäteknologian tutkimus- ja opetusyksikkö).
Sini Kontkasen tutkimusalueisiin kuuluu mm. opettajien ja opettajaopiskelijoiden ammatillinen kehittyminen teknologispedagogisen sisältötiedon näkökulmasta. Kontkanen on osallistunut useisiin kansallisiin ja kansainvälisiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin, jotka liittyvät oppimiseen monikulttuurisissa ja digitaalisissa ympäristöissä. Hänellä on lähes kymmen vuoden työkokemus luokanopettajana ja hän kouluttaa myös opettajaopiskelijoita Itä-Suomen yliopistossa Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastolla Joensuussa.
Satu Piispa-Hakala työskentelee projektitutkijana Valtakunnallinen DigiErko -verkostohankkeessa ja osallistuu Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Piispa-Hakala on kiinnostunut erityisesti työkokemusta jo hankkineiden opettajien digipedagogisesta kompetenssista ja sen kehittymisestä. Piispa-Hakalan tausta on erityispedagogiikassa ja hän työskennellyt kolme vuotta erityisluokanopettajana. Aiemmin urallaan hän on työskennellyt muun muassa Helsingin yliopistossa Co-op Network Studies -verkko-opintojen parissa.
Lisätietoja koulutuksesta

