Historiatieteen perusteet, essee, lv 2023-2024

Hinta:
15 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Opintojakso johdattaa historiatieteellisen tutkimuksen olemukseen, historiantutkimuksen menetelmiin (ja niiden puutteisiin) sekä ajankohtaisiin kysymyksiin historiantutkimuksen tarpeellisuudesta ja historiallisesta totuudesta.

Osaamistavoitteet:

Opiskelija

• osaa kriittisesti arvioida historiantutkimuksen taustalla olevia kulttuurisia ja tieteellisiä vaikuttimia
  • tuntee historiantutkimuksen konkreettisia tuloksia ja tulkintoja
  • saa yleiskäsityksen historiantutkimuksen lähtökohdista, aineistoista, metodeista ja näkökulmista

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen).

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Opintojakso suoritetaan laatimalla 1200–1500 sanan mittainen essee, jossa opiskelija vastaa seuraaviin kysymyksiin hyödyntäen kurssin Oppimateriaalia: 1) Miksi menneisyyttä pitää tutkia? Miksi sinä haluat tutkia menneisyyttä? 2) Missä määrin historiantutkimuksen menetelmät ovat uniikkeja (ominaisia vain historiantutkimukselle), missä määrin eivät? Mikä tekee näistä menetelmistä tieteellisiä, mikä taas heikentää niiden tieteellisyyttä? Mitkä ovat menetelmien puutteet?

Oppimateriaali:

John Lewis Gaddis, The landscape of history: how historians map the past (Oxford: University Press 2002).
Opintojakson voi suorittaa neljänä ajankohtana vuodessa palauttamalla essee ennen jotakin seuraavista päivämääristä: 15.9., 15.11., 15.1., 15.3. tai 15.5.2024.

Opintojakso jakaantuu kahteen osioon:

• 5111120a Orientaatio historiaan, luennot ja harjoitukset 4 op
  • 5111126 Historiatieteen perusteet, essee 1 op.

Kohderyhmä

• Historian ilmiöistä kiinnostuneet.
  • Uuden opetettavan aineen kelpoisuuden tarvitseville osana kelpoisuusopintoja (kelpoisuuteen edellytetään myös aineopinnot).

Opintojakso on tarkoitettu avoimen yliopiston opiskelijan opinto-oikeuden saaneille.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton

Essee lukuvuoden 2023-2024

Suomi
Englanti

Suomi tai Englanti

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-11-30 09:00