Scifest-tiedetapahtuman osasllistujia.

SciFest-festivaalissa tiede ja kulttuuri paiskaavat kättä

Itä-Suomen yliopisto
Joensuun Tiedeseura ry

Perinteikäs, jo 12. kerran järjestettävä Suomen suurin lasten ja nuorten tiede- ja teknologiafestivaali SciFest pärähtää käyntiin Joensuu Areenalla torstaina 17.5. klo 9.

Tänä keväänä ohjelmassa kunnioitetaan kulttuuriperinnön eurooppalaista juhlavuotta teemalla Tiede kohtaa kulttuurin – SciFest goes Arts. Festivaalilla käsitellään tiedettä ja teknologiaa monipuolisesti kulttuuria ja eri taidemuotoja hyödyntämällä. Koulujen opetussuunnitelmissa oleva ilmiöpohjaisuus tukee tätä tavoitetta, ja SciFest tarjoaa erinomaisen koulupäivän luokkahuoneen ulkopuolella uskomattoman monipuolisella kattauksella.

Ohjelmaa kaikenikäisille

SciFestin ohjelma muodostuu yli 70 erilaisesta osallistavasta työpajasta, musiikki- ja tanssiesityksistä, kilpailuista, tiedekahviloista, projektitöiden esittelyistä ja yrittäjyyskasvatuksesta. Tapahtuman pääkohderyhmänä ovat koululaiset, lukiolaiset ja toisen asteen opiskelijat sekä opettajat. SciFestin suurin tavoite onkin innostaa lapsia ja nuoria laajasti opintojen pariin, ja tuoda tietoa eri alojen sisällöistä ja osaamistarpeista.

Uutuutena päästään testaamaan Itä-Suomen yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen ja Joensuun kaupungin Mediakeskuksen suunnittelemaa ja toteuttamaa SciFest-mobiilisovellusta ja sähköistä pajapassia. SciFest-mobiilipeli pohjautuu non-stop-työpajoihin. Pelaajat keräävät pisteitä etsimällä vastauksia pelin kysymyksiin. Joukkueiden pistetilannetta voi seurata livenä̈ SciFest-Areenan näytöiltä.

Työpajojen tuottajina jopa päiväkotien ryhmiä

SciFestin keskiössä olevat työpajat tuotetaan lukuisten eri toimijoiden toimesta. Työpajoja tapahtumaan tuottavat korkeakoulut, ammattiopistot, koulujen erilaiset ryhmät, yhdistykset ja yritykset. Mainittakoon erityisesti, että ensimmäistä kertaa SciFestissa on myös päiväkotien järjestämiä työpajoja.

SciFest kiinnostaa myös kansainvälisesti. Aikaisempaan tapaan myös tänä vuonna mukana on iso joukko kansainvälisiä vieraita, joko pitämässä omaa työpajaansa tai tutustumassa SciFestin tarjontaan.

Ohjelman tarjonnassa riittää mielenkiintoista sisältöä varsinaisen kohderyhmän lisäksi kaikille innokkaille iästä ja osaamistaustasta riippumatta. Torstaina erityisesti yrittäjyydestä kiinnostuneet nuoret ja muu yleisö saavat nauttia Karelia-ammattikorkeakoulun ja Riverian yhteisen KYKY-hankkeen organisoimasta seminaarista Menestyksen kaavat. Siellä esiintyvät kansainvälinen tennistähti Jarkko Nieminen, eSport selostaja Teemu Hiilinen ja Pohjois-Karjalasta lähtöisin oleva näyttelijä Pilvi Hämäläinen.

Suurta yleisöä hellitään myös perjantaina tiedekahviloissa, kun SciFest-lavalle astuvat Itä-Suomen yliopiston tutkijat Anna Logrén ja Heli Paulasto, sekä esitystaiteilija Minni Hirvonen. Heidän monikulttuurisuuteen perehtyvän esityksensä on nimeltään Taidetta yhdessä ja monella kielellä. Tämän jälkeen lavan valloittaa tähtitieteen emeritusprofessori ja tieteen suuri popularisoija Esko Valtaoja esityksellä Tiedon tekemä maailma.

Kaupunki vahvasti mukana

Joensuun kaupunki on vahvasti mukana varmistamassa SciFestin toteutumista. Kaupunki tukee Joensuun Tiedeseuraa kattamalla SciFestin tapahtumapaikkana toimivan Joensuu Areenan vuokrakustannukset ja järjestämällä kaupungin koululaisille kuljetukset SciFestiin. Tämä parantaa kaupungin oppilaiden alueellista tasa-arvoa tiedekasvatuksen osalta.

SciFest kiinnostaa myös yrityksiä

Viime vuosina SciFest on kiinnostanut entistä enemmän yrityksiä. Tuhansia kävijöitä houkutteleva tapahtuma antaa yrityksille monipuolisia mahdollisuuksia tuotetestaukseen, verkottumiseen ja rekrytointiin. Tänä keväänä SciFestin vieraat pääsevät testaamaan uusimpia tuotteita koulujen ja oppilaitosten kalustamiseen perehtyneiden yritysten tuotevalikoimasta.

Itä-Suomen yliopiston Oppimisympäristöjen kehittämiskeskus -hanke tuo Joensuu Areenalle yhteistyökumppaneitaan, jotka tekevät tiivistä yhteistyötä yliopiston tutkijoiden, opettajakoulutuksen ja kaupungin koulujen kanssa tavoitteenaan kehittää entistä parempaa oppimista ja erilaisia oppijoita tukevia ympäristöjä.

SciFestin ovet avoinna aamusta pitkälle iltaan

SciFest 2018 – Tiede kohtaa kulttuurin, järjestetään 12. kerran Joensuu Areenalla 17.-18.5.2018. Työpajat ovat avoinna molempina päivinä kaikille kiinnostuneille klo 9-19. Tapahtuma on ilmainen. SciFestin järjestäjänä toimii Joensuun Tiedeseura ry. Pääyhteistyökumppaneina ovat Itä-Suomen yliopisto ja Joensuun kaupunki. Päärahoittajana on opetus- ja kulttuuriministeriö.

SciFestin ohjelma ja työpajat esillä nettisivuilla www.scifest.fi

Tietoa myös Facebook ja Twitter @ScifestJoensuu

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Pauliina Korhonen, Joensuun Tiedeseura ry, p. 050 361 1570, pauliina.korhonen (a) tiedeseura.fi