SciFest-tiedetapahtuman osallistujia.

SciFest 2018 lunasti lupauksensa tieteen, taiteen ja toimijoiden kansainvälisenä kohtaamona

Itä-Suomen yliopisto
Joensuun Tiedeseura ry

SciFest-tiedefestivaali onnistui jälleen todistamaan ennakkoluulottoman yhteistyön voiman kokoamalla kahden päivän aikana Joensuu Areenalle yli 70 ulkopuolisten toimijoiden tuottamaa työpajaa, lukuisia lavaesityksiä, kilpailuja ja luentoja. Tämän vuoden teemana oli Euroopan kulttuuriperinnön juhlavuoden kunniaksi Tiede kohtaa kulttuurin – Science goes Arts.

SciFestin kävijämäärä oli tänä vuonna 9000, mikä tyydytti järjestäjiä ja oli pajanpitäjiltä saadun palautteen perustella sopiva. Tärkeää osaa koululaisten runsaassa osallistumisessa esittivät Joensuun kaupungin järjestämät oppilaskuljetukset. Pajanpitäjien näkökulmasta katsottuna päiväsaikaan kävijöitä oli riittävästi, mutta ei liikaa. Tämä mahdollisti sen, että osallistujiin oli mahdollisuus keskittyä, eikä isoja ruuhkia päässyt syntymään. Tänä vuonna tapahtuman aukioloa jatkettiin aikaisempaa myöhäisemmäksi, jotta mukaan ennätti myös työ- ja koulupäivän päätyttyä. Erillistä lauantain perhepäivää ei järjestetty.

– Suurta yleisöä huomioivan iltaohjelman tai erillisen perhepäivän konseptia tulee vielä kehittää, jotta yleisö ja osallistujat löytävät sinne tiensä, toteaa Joensuun Tiedeseuran toiminnanjohtaja Pauliina Korhonen.

SciFest menestyi erinomaisesti myös kansainvälisyyden mittarilla arvioituna, sillä mukana oli osallistujia yli 30 eri maasta lukuisissa rooleissa pajanpitäjinä, vierailijoina, talkoolaisina ja esiintyjinä. SciFest toimiikin erinomaisena tieteen, teknologian, kestävän kehityksen ja erilaisten kulttuurien edustajien kohtaamona.

Joensuun Tiedeseuran hallintopäällikkö Kirsi Karjalaisen mukaan erityisesti ulkomailta Suomeen tulleet vaihto-opiskelijat kokivat työskentelyn SciFestissa todella antoisana mahdollisuutena tutustua suomalaiseen toimintakulttuuriin, päästä mukaan yhteisölliseen tekemiseen ja osaksi isoa kansainvälistä tapahtumaa.

Joensuun Tiedeseura ry:n organisoiman SciFest-tiedetapahtuman vetovoima syntyy pajanpitäjien omasta halusta ja tarpeesta päästä jakamaan monipuolista osaamistaan muiden kanssa. Järjestäjä ei aseta pajanpitäjille tiukkoja raameja, vaan pajaa voivat tulla pitämään kaikki halukkaat omista lähtökohdistaan käsin. Tärkeintä ovat turvallisuus ja toiminnallisuus, jotta osallistujalle jää positiivinen ja innostava kokemus tieteeseen, teknologiaan, ympäristöön tai kulttuuriin liittyvästä aktiviteetista. Pajanpitäjien vapaus suunnitella ja toteuttaa tuo mukanaan vastuun ja ylpeyden omasta toiminnasta, mikä puolestaan näkyy laadukkaina pajoina, hyvinä pedagogisina ratkaisuina ja innovatiivisina oppimisympäristöinä.

Pajanpitäjien ja muun ohjelman tuottajien lisäksi SciFestin toteutuksessa oli mukana valtaisa määrä muita toimijoita huolehtimassa tapahtuman infrastruktuurin rakentamisesta ja purkamisesta, esitystekniikasta, lavaohjelman koordinoinnista, narikasta, siivouksesta, infopisteestä, jätehuollosta, järjestyksenvalvonnasta, ensiavusta, ravintolapalveluista, tiedottamisesta ja niin edelleen.

Merkittävä osa näistä toiminnoista tapahtuu nuorten talkoolaisten avustuksella. Mukana toteutuksessa on muun muassa useiden koulujen oppilaita, ulkomaalaisia vaihto-opiskelijoita, ainejärjestöjen opiskelijoita, urheiluseurojen junioreita, vanhempainyhdistyksen aktiiveja ja vuosien aikana vakiintuneita SciFest-aktiiveja.

– Ilman näiden ihmisten panostusta SciFestin organisointi ei olisi mahdollista, eikä tapahtumasta muodostuisi nykyisen kaltaista ainutlaatuisen atmosfäärin omaavaa tapahtumaa. SciFestia ei oikein voi selittää, se pitää jokaisen henkilökohtaisesti kokea, kiteyttää Korhonen.

Seuraava SciFest järjestetään jälleen ensi vuonna  huhtikuun lopulla (25.-27.4.2019). Tapahtuman teema julkaistaan myöhemmin.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Pauliina Korhonen, Joensuun Tiedeseura ry, p. 050 361 1470, pauliina.korhonen (a) tiedeseura.fi

www.scifest.fi

Facebook ja Twitter @ScifestJoensuu