SciFest-tiedetapahtuman osallistujia.

SciFest siirtyy Botanialle – rakenteilla kansainvälisesti ainutlaatuinen tiedekasvatuksen oppimisympäristö

Vuosittainen SciFest Joensuu -tiedefestivaali siirtyy 12 tapahtumavuoden jälkeen Joensuu Areenalta Botanian tapahtumapuutarhaan. Muutoksella halutaan ennen kaikkea monipuolistaa SciFestin ohjelmaa sekä tarjota niin osallistujille kuin pajanpitäjillekin uudenlaisia elämyksiä ainutlaatuisessa kasvitieteellisen puutarhan ympäristössä. Botanialle siirtymisen yhteydessä myös SciFestin ajankohta siirtyy totutusta huhti–toukokuusta elokuun loppuun.

SciFest 2019 järjestetään 29.–31.8.2019. Tapahtuman järjestäjinä toimivat Joensuun Tiedeseura ry sekä Itä-Suomen yliopisto yhteistyössä Joensuun kaupungin ja Botania Oy:n kanssa.

SciFest on ennen kaikkea tiedekasvatustapahtuma. Tiedekasvatuksen tavoitteena on luoda varhaiskasvatuksesta alkaen puitteita ihmettelylle, uteliasuudelle, kokeiluille, tekemiselle ja testaamiselle. Tiedetapahtuma, joka kokoaa päiväkotien lapset, esioppilaat, koululaiset, opiskelijat, tutkijat, akateemiset toimijat, perheet ja yrityselämän edustajat tiedekasvatuksen äärelle, on osoittautunut erittäin innostavaksi ja kehittyväksi konseptiksi. Botania SciFestin ympäristönä tarjoaa hienot puitteet kehittää tiedekasvatustapahtumaa ja tiedekasvatusta uudesta näkökulmasta.

Joensuu Areenaan verrattuna tapahtuman ja työpajojen luonne tulevat luonnollisesti muuttumaan, sillä iso osa pajoista tulee toimimaan ulkona. SciFestin järjestäjät kehittävät yhteistyössä Botania Oy:n kanssa teknisiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat monipuolisten pajojen pitämisen myös mahdollisesti vaihtelevissa sääoloissa. Tapahtuman siirto keväältä loppukesälle palvelee osaltaan myös säästä aiheutuvan riskin minimoimista.

– Aiemmin Areenalla SciFestiin osallistuneet työpajojen järjestäjät joutuvat varmasti miettimään pajojensa konseptia ja toimintaa uudelta kantilta, mutta haluamme nähdä tämän niin pajanpitäjien kuin osallistujienkin näkökulmasta hyvänä asiana. Botania ja esimerkiksi sitä ympäröivä yli 70 hehtaarin kokoinen Arboretum tarjoavat toimintaympäristönä uusia virikkeitä varmasti kaikille pajanpitäjille, toteaa Joensuun Tiedeseuran toiminnanjohtaja Pauliina Korhonen.

– Säähän emme voi vaikuttaa, mutta varmistamme myös sen, että kaikille pajoille on tarjolla kuivaa ja vuodenaikaan nähden riittävän lämmintä työskentelytilaa käytettävissään. Pajat varustetaan luonnollisesti sähköistyksellä ja sopivalla valaistuksella aivan kuten Joensuu Areenassakin, Korhonen jatkaa.

Botanialle siirtymisen taustalta löytyy ennen kaikkea halu kehittää Joensuun Tiedeseuran toiminnan ytimeen kuuluvaa korkeatasoista tiedekasvatusta entistä monipuolisempaan ja vaikuttavampaan suuntaan. Tämä toteutuu parhaiten yhteistyöllä Botaniassa toimivien yritysten ja yhdistysten kanssa. Muutoksella pyritään myös vaikuttamaan Joensuun Tiedeseuran kulurakenteisiin siten, että SciFest-tapahtuman kiinteät kustannukset pienenisivät. Näin resursseja vapautuu entistä enemmän laadukkaan ympärivuotisen tiedekasvatuksen toteuttamiseen.

SciFest -tiedefestivaali säilyy edelleen Joensuun Tiedeseura ry:n toiminnan vuosittaisena kohokohtana, joka kokoaa yhteen kerralla tuhansia tieteestä ja teknologiasta kiinnostuneita koululaisia, opettajia ja muita asiasta kiinnostuneita. SciFestin rinnalle lähdetään rakentamaan yhdessä Botanian kanssa monipuolista tiedekasvatuksen oppimisympäristöä, joka hyödyntää tehokkaasti ja ennakkoluulottomasti myös uuden teknologian välineitä, kuten mobiililaitteita, esineiden internetiä sekä virtuaali- ja lisätyn todellisuuden sovelluksia.

Heikki Happonen
Hallituksen puheenjohtaja