SciFest -tapahtuman kävijöitä. Veneet vesillä -paja Botanialla.

SciFest-tapahtumassa vieraili liki 6000 kävijää - Uusi tapahtumapaikka sai yleisöltä kehuja

Tapahtumapuutarha Botanialla ensimmäisen kerran järjestetty SciFest-tiedefestivaali houkutteli kolmen päivän aikana 5700 kävijää. Tapahtuman järjestäjät Joensuun Tiedeseura ja Joensuun Botania iloitsivat onnistuneesta tapahtumasta ja toimivasta uudesta tapahtumaympäristöstä.

—Joensuun Tiedeseuran päätös toteuttaa SciFest-tiedefestivaali Botanian tapahtumapuutarhassa oli ehdottomasti oikea. Koululuokat ja nyt lauantaina vierailleet perheet ottivat teemamme tosissaan ja tulivat SciFestiin ennakkoluulottomasti tiederetkelle. Saamamme palautteen perusteella sekä työpajojen pitäjät että kävijät ovat olleet muutokseen tyytyväisiä. Myös luonto auttoi, sillä sääolosuhteet eivät olisi voineet enää olla paremmat, iloitsee Joensuun Tiedeseuran toiminnanjohtaja Pauliina Korhonen.

— Botanian puutarhat rikastuttivat SciFestin sisältöä erittäin monipuolisella tavalla. Sisä- ja ulkopuutarhat pääsivät juuri siihen käyttöön, joihin olemme niitä kehittäneet. Botanian ympäristö on mitä luontevin ja innostavin tapahtumapaikka SciFestille, kertoo Botanian toimitusjohtaja Kari Kola.

Tulevaisuutta ajatellen Botania mahdollistaa myös Tiedeseuran ympärivuotisten aktiviteettien kehittämistä aikaisempaa monipuolisemmin.

Järjestetyksessään 13. SciFestin teemana oli ”Tiederetki”. Tapahtuma tarjosi liki 30 työpajaa, joissa osallistujat pääsivät innostumaan ja oppimaan uutta tieteestä ja teknologiasta itse tekemällä ja kokeilemalla.

SciFest-tapahtuma kiinnosti myös kansainvälisiä vieraita. Esimerksi Intian Tamil Nadun osavaltion opetus- ja urheiluministeri K. A. Sengottaiyan saapui Suomen vieraillaan Joensuuhun varta vasten tutustumaan SciFest-tiedefestivaaliin. Perinteiseen tapaan tapahtumaan osallistui myös viitesenkymmentä nuorta Petroskoin ja Karjalan alueen kouluista. Nuoret pitivät tapahtumassa useita työpajoja.

Erittäin onnistuneen kokemuksen perusteella voidaan jo todeta, että 14. SciFest-tiedefestivaali järjestetään syksyllä 2020 jälleen Botanian tapahtumapuutarhassa. Tarkempi aika ja teema varmistuvat myöhemmin.

***

Itä-Suomen yliopisto on yksi Tiedeseuran yhteistyökumppaneista, ja mukana oli yliopiston ryhmien tuottamia hyvän suosion saaneita työpajoja, kuten  Oppivan koneen salaisuudet, Origameja, Tutkitaan satunnaisuutta ja Arvoituksellinen VR-Botania.

Lisätietoja: Pauliina Korhonen, Toiminnanjohtaja, Joensuun Tiedeseura ry, 050 361 1470, pauliina.korhonen@tiedeseura.fi

Kuvassa: SciFestissa pääsi rakentamaan esimerkiksi paristokäyttöisen veneen. Kuvaaja: Joensuun Tiedeseura ry