Fotoniikka

Joensuun Photonics Centerin viralliset avajaiset käynnistävät Fotoniikan viikon ohjelman

Photonics Center vahvistaa Joensuun asemaa fotoniikan kärkikaupunkina ja tukee tekniikan alan koulutusta Itä-Suomen yliopistossa.

Photonics Center vahvistaa Joensuun asemaa valtakunnallisena fotoniikan kärkikaupunkina – myös Euroopan tasolla Photonics Centerin yhteiskäyttölaitteet sekä Joensuun fotoniikan tutkimus ja koulutus ovat huippuluokkaa.

Business Joensuun omistama Photonics Center sijaitsee liiketoiminnan, tutkimuksen ja teknologian ytimessä, Itä-Suomen yliopiston yhteydessä tarjoten ainutlaatuisen toimintaympäristön fotoniikka-alan yrityksille, kouluttajille, tutkijoille ja palveluntarjoajille. Photonics Center luo Joensuuhun kasvavan fotoniikan yhteisön tarjoamalla yrityksille yhteiskäyttölaitteita, toimitiloja, puhdastiloja, osaajia ja verkostoja. Ensimmäisessä vaiheessa Photonics Centeriin sijoittuneiden yritysten joukossa on hiljattain vuoden fotoniikka-alan yrityksenä palkittu Dispelix sekä vauhdilla kasvava ALD-teknologiayritys Chipmetrics.

–  Toimitilojen lisäksi yritykset voivat hyödyntää Photonics Centerin yhteydessä sijaitsevaa XR- ja spektrilaboratoriota sekä yhteiskäyttölaitteita, joita ei muualta Suomesta löydy. Yhteiskäyttölaitteet laajentavat Joensuun fotoniikan tarjontaa, sillä yritykset voivat nopeasti tehdä esimerkiksi mittauksia, prototyyppejä ja piensarjatuotantoa ilman kalliita investointeja. Toimialan kasvaessa hurjaa tahtia tarvitsemme toiminnan seuraavassa vaiheessa lisää muun muassa puhdastiloja sekä yhteiskäyttölaitteita, kertoo fotoniikkaliiketoiminnan kasvuohjelman ohjelmavastaava Juha Purmonen.

Photonics Centerin virallisia avajaisia vietetään Joensuussa 7. marraskuuta. Avajaisissa kuullaan puheenvuoroja muun muassa Suomen Akatemian pääjohtaja Paula Eerolalta, Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalaiselta, maakuntajohtaja Markus Hirvoselta sekä Business Joensuun toimitusjohtaja Tomi Haringilta. Esityksiä kuullaan myös Itä-Suomen yliopiston akateemiselta rehtorilta Tapio Määtältä sekä fysiikan ja matematiikan laitoksen johtajalta Jyrki Saariselta.

Tapio Määttä kertoi avajaisissa Photonics Centerin tukevan olennaisesti syksyllä 2023 käynnistyvää tekniikan alan koulutusta Itä-Suomen yliopistossa.

– Yhteistyö yritysten kanssa eri muodoissaan on aivan keskeistä käynnistyvässä tekniikan koulutuksessamme. Fotoniikka tulee olemaan yksi hakukohde tekniikan kandidaatti ja DI-koulutuksessamme ja DI-tutkintoihin tähtäävissä kahdessa englanninkielisessä maisteriohjelmassa. Yhteensä näihin otetaan Joensuuhun 65 opiskelijaa, Määttä kertoi.

Jyrki Saarinen toi avajaisissa esiin fotoniikan alan osaamista Itä-Suomen yliopistossa. Alan tutkimuksen parissa toimii yliopistossa Fotoniikan tutkimusyhteisö sekä Center for Photonics Sciences, joka tunnettiin aiemmin Fotoniikan instituuttina. Saarinen kertoi instituutin nimenmuutoksesta ja esitteli sen uuden logon avajaistilaisuudessa.

Photonics Centerin avajaiset käynnistävät fotoniikan viikon ohjelman. Viikon muuhun ohjelmaan kuuluu jo perinteisen Forest&Photonics -tapahtuman lisäksi metrologiaan keskittyvä Metrology for XR & Freeform Optics-seminaari ja perjantaina 11.11. Photonics Centerissa järjestettävä avoimien ovien päivä, johon yleisöllä on vapaa pääsy. Avoimien ovien päivänä järjestetään Photonics Centerin esittely tasatunnein klo 9, 10 ja 11. Koko avajaisviikon Photonics Centerin edustaa koristaa valotaiteilija Kari Kolan suunnittelema valotaideteos.

Nopeasti kasvavalla fotoniikan alalla tapahtuu Joensuussa paljon. Kaupungin erityisosaamiseksi on profiloitunut mikro- ja nanofotoniikka, jonka sovelluksia hyödynnetään esimerkiksi täydennetyn todellisuuden näytöissä ja erilaisissa mobiililaitteissa kuten e-kirjoissa ja urheilukelloissa. Sekä Photonics Finlandin että Euroopan optiikan seuran pääkonttorit sijaitsevat Joensuussa. Alueella on jo yli kolmesataa fotoniikka-alan osaajaa sekä Suomen johtava fotoniikan koulutuskeskittymä. Yliopistotason fotoniikan tutkimusta ja koulutusta on Joensuussa järjestetty vuodesta 1970 ja ensi syksynä koulutustarjonta laajenee entisestään, kun yliopistossa käynnistyy fotoniikan diplomi-insinöörikoulutus.

Itä-Suomen yliopiston Center for Photonics Sciences on mukana kansallisessa 8-vuotisessa Suomen Akatemian Photonics Research and Innovation PREIN -lippulaivassa, päävastuullaan fotoniikan vaikuttavuus. Joensuu on saanut myös vetovastuun vuonna 2023 käynnistyvästä ryhmähankkeesta, jonka tehtävänä on vahvistaa fotoniikan innovaatioekosysteemiä Suomessa edistämällä kaupunkien välistä yhteiskehittämistä.

Lisätiedot:

Juha Purmonen, kehityspäällikkö, Fotoniikkaliiketoiminnan kasvuohjelman ohjelmavastaava, p. +358 50 354 3832, juha.purmonen@businessjoensuu.fi

Tiedotteen lähde: Business Joensuu

Avainsanat