Andrew Agbaje.

Andrew Agbajen tutkimustyölle kansainvälistä tunnustusta

Itä-Suomen yliopiston kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikössä työskentelevä kliininen epidemiologi ja lääkäri Andrew Agbaje on vastikään saanut kansainväistä tunnustusta tutkimustyölleen. Agbajen erityisesti lasten lihavuuteen ja sen ennaltaehkäisyyn sekä liikkumattoman elämäntavan kardiometabolisiin vaikutuksiin  keskittyvä tutkimus palkittiin sekä Yhdysvalloissa että Tanskassa marraskuun alkupuolella.

Yhdysvaltain sydänsäätiö AHA on myöntänyt Agbajelle sekä nuorille tutkijoille suunnatun Elizabeth Barrett-Connor -palkinnon että Paul Dudley White International Scholar Award -palkinnon. Agbajelle nyt myönnetty Paul Dudley White -palkinto on jo kolmas perättäinen. Lisäksi Agbajen tutkimus sai tunnustusta Kööpenhaminassa järjestetyssä lapsuuden lihavuuden ehkäisyyn keskittyvässä Novo Nordisk -konferenssissa, jossa hänen posteriesityksensä valittiin postdoc-kategorian parhaaksi.

Novo Nordisk Foundationin palkitsemat Andrew Agbaje ja Christoph Saner. Kuva Christian Als.
Novo Nordisk -konferenssin posteriesityskilpailun voittaja Andrew Agbaje Itä-Suomen yliopistosta (vas.) vierellään toiselle sijalle yltänyt lääketieteen tohtori Christoph Saner Sveitsistä. Kuva: Novo Nordisk Foundation / Christian Als.
Elizabeth Barrett-Connor -palkintofinalistit. Kuva Zach Boyden-Holmes.
Elizabeth Barrett-Connor -palkintofinalistit. Kuva: American Heart Association / Zach Boyden-Holmes.