Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan perusopinnot, verkko-opinnot, lv 2023-2024

Avoin yliopisto
smart for good
Laajuus:
25 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Juridiikka ja yhteiskunta, Teknologia ja digitalisaatio, Ravitsemus ja lääkeala, Sosiaali- ja terveysala
Toteutusmuoto:
Itsenäinen opiskelu, Verkko-opetus, Etäopetus
Hinta:
375 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Sosiaali- ja terveydenhuollon moniammatillisessa ympäristössä tarvitaan tiedonhallinnan asiantuntijoita, joilla on alan sisällön tuntemusta ja tietoteknistä osaamista. Perusopinnoissa perehdytään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmään, sen tiedonhallintaan ja johtamiseen, tiedonhallinnan keskeisiin teorioihin ja menetelmiin, tietosuojaan ja -turvaan sekä niiden soveltamiseen käytännössä.

Tavoitteet:

Perusopinnot suoritettuaan opiskelija osaa:

• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyviä keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä
  • tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan keskeisiä teorioita ja menetelmiä
  • soveltaa tietosuojaa ja -turvaa sosiaali- ja terveydenhuollossa
  • tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden tiedonhallintaan liittyviä tekijöitä
  • soveltaa oppimaansa sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan käytännöissä

Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat kaikille, jotka ovat kiinnostuneet sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnasta, tietojärjestelmistä ja niiden kehittämisestä. Opinnot soveltuvat täydennyskoulutukseksi sosiaali- ja terveysalalle sekä hyvinvointialueiden toimijoille.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinta on sivuaine Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa. Tutkintotavoitteisesta opiskelusta kiinnostuneiden opiskelijoiden on mahdollista hakea Itä-Suomen yliopiston Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan maisteriohjelmaan (ks. Jatko-opintomahdollisuudet).

Jatko-opintomahdollisuudet:

Tutkintotavoitteisesta opiskelusta kiinnostuneiden opiskelijoiden on mahdollista hakea Itä-Suomen yliopiston Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan maisteriohjelmaan. Hakijalla tulee olla taustallaan myös aiempi korkeakoulututkinto. Tarkemmat tiedot ja valintaperusteet julkaistaan erikseen opintopolussa. Tutustu myös tutkinto-opiskelijan mietteisiin sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan maisteriohjelman opinnoista.

Järjestämme tutkintotavoitteisille opiskelijoille infon kevään 2024 maisterihausta ti 6.2.2024 klo 16.30-17.30 Teams-yhteydellä. Teams-linkki on saatavilla sähköpostitse suunnittelija Kukka-Maaria Kokkoselta (kukka-maaria.kokkonen@uef.fi).

Opintokokonaisuuteen liittyvä neuvonta ja lisätiedot: Opintokokonaisuuksille on omat Moodle-ympäristöt, joihin on koottu tietoa opinnoista ja opintojaksoista, ja ne toimivat myös tiedotuskanavina opintoihin liittyvissä asioissa. Opintojen suunnitteluun ja aikataulutukseen saat apua oppiaineen suunnittelijalta ja koulutussihteeriltä (ks. yhteystiedot).

Suoritustapa: Opinnot on suoritettavissa joustavasti verkko-opintoina.

Huomioithan, että osa opintojaksoista toteutuu vain tiettyyn aikaan ja niissä on aikataulutettuja tehtäviä. Kirjaudu opintojaksokohtaisiin Moodle-ympäristöihin hyvissä ajoin ennen opintojakson alkamista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan perusopinnot 25 op koostuvat kahdeksasta (8) opintojaksosta, joista yhden voit valita kahdesta vaihtoehtoisesta opintojaksosta:

Opiskelija valitsee toisen seuraavista:

Huom! Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Tarkista ilmoittautumisajat yksittäisten opintojaksojen tiedoista jaksojen omilta sivuilta Itä-Suomen yliopiston nettisivuilla tai opintopolussa.

Ilmoittaudu toteutukseen sen mukaan, milloin aiot opintojakson suorittaa. Suunnittele siis opintosi huolella. Saat apua opintojen suunnitteluun ja aikataulutukseen oppiaineen suunnittelijalta ja koulutussihteeriltä (ks. yhteystiedot).

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton

Opetusaika on yksittäisten opintojaksojen opetusaika. Huomioithan, että osa opintojaksoista toteutuu vain tiettyyn aikaan ja niissä on aikataulutettuja tehtäviä. Tarkista ilmoittautumisajat yksittäisten opintojaksojen tiedoista.

Suomi

Ei sähköistä ilmoittautumista

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Mikäli sinulla on kysyttävää ilmoittautumiseen tai opintomaksun suorittamiseen liittyen, ota yhteyttä koulutussihteeriin (ks. yhteystiedot alla).