Kollektiivinen työoikeus – työ- ja virkaehtosopimukset teoriassa ja käytännössä, syksy 2023

Avoin yliopisto
smart for good
Laajuus:
5 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Juridiikka ja yhteiskunta
Toteutusmuoto:
Lähiopetus, Etäopetus
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö

Opintojakson aikana tarkastellaan sekä työ- että virkaehtosopimusjärjestelmiä. Pääpaino on sopimusjärjestelmään liittyvissä ajankohtaisissa kysymyksissä. Kysymyksiä tarkastellaan työtuomioistuimen käytännön ja opintojakson alussa esiteltävän kirjallisen aineiston perusteella. Opintojakso on oppimiskokonaisuus, jossa työskennellään kahden opiskelijan ryhmässä, itsenäisesti ja seminaarissa.

Katso ennen ilmoittautumista opintojakson tarkemmat tiedot ja aikataulut Peppi-oppaasta.

Opiskelija

• saa kokonaiskuvan työ- ja virkaehtosopimusjärjestelmistä sekä kollektiivisopimuksiin liittyvistä käytännön kysymyksistä.
  • ymmärtää kollektiivisen työoikeuden sisällön, merkityksen ja erityisesti sen vaikutuksen yksittäisillä työpaikoilla ja työsuhteissa.
  • tietää, miten yksittäisissä työelämän käytännön tilanteissa työ- ja virkaehtosopimukset on otettava huomioon, samoin kuin sen, miten erimielisyydet selvitetään työtuomioistuimessa. Edelleen opiskelija tunnistaa yleissitovan työehtosopimuksen ja normaalisitovan työehtosopimuksen välisen yhteyden ja erityisesti proses-suaalisia eroja.
  • perehtyy työelämässä tarpeelliseen ryhmätyöskentelyyn ja käy keskustelua laajasti aihepiirin oikeudellisista kysymyksistä ja esittää perusteltuja puolesta ja vastaan -argumentteja.

Suoritustapa: Lähiopetus- tai webinaari: 15 tuntia. Pienryhmäohjaus: 1 tunti Ryhmätyöskentelyä: 89 tuntia Itsenäistä työskentelyä: 30 tuntia Etäluento: johdantoa ajankohtaisiin teemoihin ja kirjallisen työn aiheisiin, pakollinen 2 t Kirjallinen parityö, jonka dispositio esitellään Skypen välityksin ja lopullinen työ seminaarijaksolla (lähi- tai etäopetus). Seminaarijakso 15 tuntia (pakollinen 2 tuntia lukuun ottamatta). Tutustuminen työtuomioistuinprosessiin joko osallistumalla työtuomioistuimen pääkäsittelyyn tai laatimalla siitä kirjallisen esittelyn erillisen ohjeistuksen mukaan. Jos suoritustapana on osallistuminen pääkäsittelyyn, laaditaan siitä kirjallinen raportti erillisen ohjeistuksen mukaan. Jokainen opiskelija alustaa aiheestaan ja opponoi toisten opiskelijoiden työtä. Sähköisesti palautettava tehtävä, joka perustuu kaikkiin seminaaritöihin.

Opintojakso järjestetään kerran lukuvuodessa. Opintojaksolle otetaan 15 tutkinto-opiskelijaa, jotka valitaan tutkintoon suoritettujen oikeustieteiden opintojen määrän mukaisessa järjestyksessä. Lisäksi otetaan 5 avoimen yliopiston opiskelijaa. Avoimen yliopiston opiskelijat valitaan kurssille ilmoittautumisjärjestyksessä. Jos avoimen yliopiston kiintiö ei täyty, tilalle voidaan ottaa tutkinto-opiskelijoita tai sivuaineopiskelijoita.

Työoikeuden peruskurssin suorittamista ennen kurssille osallistumista suositellaan. Lisäksi suositellaan luettavaksi ennen ensimmäistä etäluentoa Paanetoja, Jaana: Työoikeus tutuksi -käsikirjasta (2019) Työehtosopimusoikeus-luku sekä tutustuvan työtuomioistuimen toimintaan ja ratkaisukäytäntöön.

• Tarkista ennen ilmoittautumista ja opintomaksun maksamista, että ilmoittautuminen opetukseen on avoinna Pepissä.
  • Huomioi, että opiskeluoikeus myönnetään 2-5 arkipäivän kuluessa eli et heti pääse aktivoimaan käyttäjätunnuksia.
  • Kun avoimen yliopiston opiskeluoikeus on myönnetty, saat opintojen aloitusohjeet sähköpostiisi. Kirjaudu ohjeiden mukaisesti Oikeustieteiden opinnot, Itä-Suomen avoin yliopisto-aloitusmoodleen.
  • Opiskeluoikeus päättyy aina viimeistään lukuvuoden päättyessä heinäkuun lopulla riippumatta siitä tehdäänkö ilmoittautuminen syys- vai kevätlukukauden puolella.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeus päättyy aina lukuvuoden päättyessä viimeistään heinäkuun lopulla.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Päiväopetus
Suomi

Ilmoittaudu

I. Ilmoittautumaan pääset Ilmoittaudu koulutukseen-painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi 10 päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat tämän viestin jälkeen myös yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-07 09:00