Photo of a factory pipe emitting smoke in the air.

Uusi Horisontti Eurooppa -hanke luo vankkoja periaatteita vapaaehtoisille ilmastoteoille

Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos on mukana EU-hankkeessa, jossa kehitetään kattava joukko uskottavia periaatteita ja kriteerejä nopeasti kehittyvälle vapaaehtoisten ilmastotekojen alalle. Tavoitteena on lisätä vapaaehtoisten ilmastotekojen uskottavuutta, läpinäkyvyyttä ja legitimiteettiä. Vapaaehtoisia ilmastotekoja ovat esimerkiksi kasvihuonekaasupäästöjä kompensoivat nettonollasitoumukset, joita voivat tehdä ei-valtiolliset ja alueelliset toimijat, kuten yritykset, teollisuusjärjestöt ja kaupungit. Monia vapaaehtoisia ilmastotekoja on kuitenkin kritisoitu viherpesuun, epätasa-arvoon ja alueellisiin painotuksiin liittyvien seikkojen vuoksi.

Hankkeen tavoitteena on paitsi tuottaa luotettavaa tietoa vapaaehtoisten ilmastotekojen toimialasta ja uskottavuudesta, myös arvioida ja vahvistaa niitä. Tavoitteena on vahvistaa vapaaehtoisten ilmastotekojen institutionaalisia puitteita ja hyödyntää tieteellistä tietoa niiden käytön laajentamiseksi.

ACHIEVE-konsortiossa on 12 kumppania kahdeksasta eri maasta. Konsortiolle on myönnetty nelivuotinen rahoitus EU:n Horisontti Eurooppa -ohjelmasta. Hankkeen kokonaisbudjetti on 5,5 miljoonaa euroa, josta Itä-Suomen yliopiston osuus on noin 490 000 euroa.

Tammikuussa käynnistynyttä ACHIEVE-hanketta koordinoi Radboud University Alankomaissa. Muita yliopistokumppaneita ovat Itä-Suomen yliopisto, Oxfordin yliopisto ja Tukholman yliopisto. Lisäksi konsortioon kuuluu useita tutkimuslaitoksia (NCI, PBL, Öko-Institut ja CATIE), yrityksiä (E3M ja HOLISTIC), voittoa tavoittelematon järjestö (CDP Europe) sekä Maailman luonnonsäätiö WWF.

Avainsanat