Mielenosoittaja pitää kädessään STOP-tekstillä olevaa kylttiä.

Uusi Horisontti Eurooppa -hanke pyrkii vahvistamaan ilmastosiirtymän demokraattista hallintaa

Itä-Suomen yliopiston ilmasto-, energia- ja ympäristöoikeuden keskus (CCEEL) on mukana uudessa Horisontti Eurooppa -hankkeessa, jonka tavoitteena on vahvistaa ilmastosiirtymän demokraattista hallintaa. RETOOL -hankkeessa tutkitaan, miten erilaiset eurooppalaiset instituutiot, kuten parlamentit, toimeenpanevat elimet, tuomioistuimet, ilmastoasioihin keskittyvät neuvottelukunnat, kansalaispaneelit sekä ilmastoaktivistien tekemä mobilisointi, kehittävät innovatiivisia ratkaisuja ilmastokriisiin.

RETOOL-ohjelman on määrä alkaa helmikuussa 2024, ja se kestää kolme vuotta. Hanketta koordinoi apulaisprofessori Diarmuid Torney Dublin Cityn yliopistosta. Hankkeen kansainvälisessä ja monitieteisessä konsortiossa ovat mukana Dublin City University, DD-säätiö, Gentin yliopisto, HOLISTIC, Itä-Suomen yliopisto, London School of Economics and Political Science (LSE), Trenton yliopisto, Vrije Universiteit Brussel (VUB) ja Wienin luonnonvara- ja biotieteiden yliopisto (BOKU). Mukana on valtiotieteiden, poliittisen sosiologian, deliberatiivisen demokratian, oikeuden, Eurooppa-tutkimuksen ja julkisen hallinnon asiantuntijoita. Hankkeen kokonaisbudjetti on kolme miljoonaa euroa, josta Itä-Suomen yliopiston osuus on noin 254 000 euroa.

Itä-Suomen yliopiston CCEEL-keskuksen osahanketta johtaa kansainvälisen ympäristöoikeuden dosentti Annalisa Savaresi. Siinä tarkastellaan tuomioistuinten ja ilmastoneuvottelukuntien roolia. Osahankkeen yhteistyökumppaneita ovat London School of Economics ja Vrije Universiteit Brussel.

Hankeen taustalla on Jean Monnet Verkoston GreenDeal-NET-verkostossa tehty yhteistyö. Verkosto tarjoaa alustan eurooppalaiseen ilmasto- ja kestävyyshallintoon liittyvälle tutkimus- ja opetusyhteistyölle.

Apulaisprofessori Annalisa Savaresi, annalisa.savaresi(at)uef.fi

Hankkeen avauksesta verkossa https://www.dcu.ie/research/news/2023/dec/dcu-research-team-coordinate-horizon-europe-climate-and-democracy-grant