Pilviä järven yläpuolella.

Uusi hanke lisää ymmärrystä siitä, miten pienhiukkaset ja pilvet vaikuttavat säähän ja ilmastoon

Horizon Europe -ohjelmasta rahoitettu hanke tutkii pilvien ja aerosolien vaikutusta ilmastoon. Havaintojen ja mallien avulla tuotetaan tietoa pilvien ja aerosolien monimutkaisten vuorovaikutusten ymmärtämiseksi ja kuvaamiseksi ilmasto- ja sääjärjestelmissä.

CERTAINTY-hankkeessa (Cloud-aerosol interactions & their impacts in the earth system) käytetään sekä maanpinnalta että satelliittien ja lentokoneiden avulla tehtyjä havaintoja. Uusia havainnointitekniikoita otetaan käyttöön, jotta aerosolien ja pilvien vuorovaikutuksesta saadaan lisää ymmärrystä. Uusi EarthCare-satelliitti on tarkoitus laukaista vuoden 2024 aikana. Sen avulla saadaan uusia, entistä tarkempia satelliittipohjaisia havaintoja pilvistä, aerosoleista ja auringon säteilyn kulusta ilmakehässä.

Lisäksi ilmakehän mittaukseen keskittyvät infrastruktuurit tarjoavat maailmanlaajuisen kattavuuden ilmakehän ominaisuuksista. Nämä tiedot ovat tärkein tietolähde monimutkaiselle tietokonemallinnukselle, jota käytetään ennustettaessa ja ymmärrettäessä pilvien ja aerosolien vaikutusta säähän ja ilmastoon.

"Meillä on maailman johtava eurooppalainen asiantuntijaryhmä, joka vastaa kiireelliseen tieteelliseen tarpeeseen, joka koskee pilvien ja aerosolien roolin ymmärtämistä säässä ja ilmastossa", toteaa hankkeen koordinaattori Jennie Thomas, Ranskan kansallisen tieteellisen tutkimuskeskuksen tutkija, joka työskentelee Ympäristötieteen instituutissa.

Tutkijat yhdistävät mallintamiseen ja havainnointiin liittyvää asiantuntemusta, jotta voivat paremmin ymmärtää pilvien ja aerosolien välisiä prosesseja ja niiden yhteyksiä globaaliin ilmastoon ja yhteiskuntaan. Aerosolien ja pilvien vaikutus säähän ja ilmastoon on ollut pysyvä epävarmuuden lähde sään ja ilmastonmuutoksen ennustamisessa. Tutkijat toivovat, että hanke auttaa selventämään tätä epävarmuutta.

”Tavoitteenamme on yhdistää satelliiteista, havainnoista ja malleista saatavissa oleva runsas tietomäärä, jotta voimme parantaa ymmärrystämme siitä, miten aerosolit ja pilvet muokkaavat säätä ja ilmastoa”, summaa Harri Kokkola, hankkeen tieteellinen koordinaattori ja tutkimusprofessori Ilmatieteen laitoksessa ja Itä-Suomen yliopistossa.

Hanke on linjassa EU:n sitoumuksen kanssa tukea siirtymistä vähähiiliseen ja joustavaan tulevaisuuteen sekä Pariisin ilmastosopimuksen mukaisia ilmastotoimia. CERTAINTY-hankkeen 7,2 miljoonan euron rahoitus tulee Horizon Europe -hankkeesta, ja se toteutetaan vuosina 2024–2028. Lisärahoitusta hankkeelle saadaan Sveitsistä (880 000 euroa) ja Yhdistyneestä kuningaskunnasta (800 000 euroa).

Tutkimusprofessori Harri Kokkola, Ilmatieteen laitos, p. 029 539 2148, harri.kokkola@fmi.fi

CERTAINTY-projektin verkkosivusto (englanniksi)

Hankkeessa on mukana 18 kumppanilaitosta:

• Ranskan kansallinen tieteellinen tutkimuskeskus, Centre national de la recherche scientifique (CNRS)
  • Ilmatieteen laitos
  • Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskus, European Centre for Medium-Range Weather Forecasts
  • Barcelonan supertietokonekeskus, Barcelona Supercomputing Center
  • Alankomaiden kuninkaallinen meteorologinen instituutti, Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
  • Tukholman yliopisto
  • Saksan ilmailu- ja avaruustutkimuskeskus, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt
  • Ateenan kansallinen observatorio, National Observatory of Athens
  • Lundin yliopisto