Savukaasuja nousee tehtaanpiipusta.

Uusi monitieteinen teos pureutuu lyhytikäisten ilmastoon vaikuttavien päästöjen torjuntaan

Lyhytikäiset ilmastoon vaikuttavat päästöt heikentävät ilmanlaatua ja vaikuttavat merkittävästi ilmaston lämpenemiseen, mikä tekee niistä keskeisiä globaalin ympäristöhallinnan kohteita.

Aiheeseen pureutuva, vastikään julkaistu teos Reducing Emissions of Short-Lived Climate Pollutants: Perspectives from Law and Governance on ensimmäinen kattava analyysi siitä, kuinka lyhytikäisten ilmastoon vaikuttavien päästöjen muodostamaa ongelmaa on käsitelty tähän mennessä, ja kirja tarjoaa myös osuvia oivalluksia ilmastopolitiikan tulevaisuudesta. Kirjan ovat toimittaneet Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksen apulaisprofessori Yulia Yamineva, professori Kati Kulovesi ja tutkijatohtori Eugenia Recio. Kirjan on kustantanut Brill.

Lyhytikäisiin ilmastoon vaikuttaviin päästöihin luetaan muun muassa metaani, musta hiili ja troposfäärin otsoni. Niiden on jo pitkään tiedetty aiheuttavan ilman saastumista, mikä on yksi suurimmista terveysuhista. Lyhytikäiset ilmastoon vaikuttavat päästöt ovat enenevissä määrin myös globaalin ilmastotieteen mielenkiinnon kohteina, ja niitä käsitellään esimerkiksi kansainvälisen ilmastopaneeli IPCC:n vaikutusvaltaisissa arvioissa. Lyhytikäisten ilmastoon vaikuttavien päästöjen vähentäminen tuo paitsi merkittäviä terveyshyötyjä, myös hidastaa ilmaston lämpenemistä lyhyellä aikavälillä, sillä niiden elinikä ilmakehässä on paljon lyhyempi kuin hiilidioksidin, mutta niiden lämmityspotentiaali on usein korkeampi. Uskotaankin, että kansainvälisesti sovittua 1,5 asteen tavoitetta ei voida saavuttaa ilman lyhytikäisten ilmastoon vaikuttavien päästöjen merkittävää vähentämistä hiilidioksidipäästöjen vähentämisen ohella.

Kirja on Itä-Suomen yliopiston Ilmastopakotteet, ekosysteemit ja terveys -tutkimusyhteisön innovatiivisen yhteistyön tulos, jossa yhdistyy teknillisen fysiikan laitoksen ilmakehätutkijoiden ja oikeustieteiden laitoksen tutkijoiden asiantuntijuus. Kirjan laaja-alainen kirjoittajakunta syventyy lyhytikäisten ilmastoon vaikuttavien päästöjen tieteelliseen ja käsitteelliseen kehitykseen ja analysoi aihetta politiikan ja oikeuden näkökulmista. Kirjassa tarjotaan myös konkreettisia esimerkkejä lyhytikäisiin ilmastoon vaikuttaviin päästöihin puuttumisesta eri sektoreilla, kuten liikenteessä, merenkulussa ja öljy- ja kaasuteollisuudessa.

Kirja on julkaistu avoimen tieteen periaatteiden mukaisesti ja se on luettavissa kustantajan verkkosivuilla

Kirjan tiedot:  Y. Yamineva, K. Kulovesi, and E. Recio (eds): Reducing Emissions of Short-Lived Climate Pollutants: Perspectives from Law and Governance. Brill, 2023.