Lääkäri kättelee potilasta.

Tiina Laatikainen johtaa kansallisen Terveydeksi-ohjelman tieteellistä asiantuntijaryhmää

Sosiaali- ja terveysministeriö tiedotti kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelman käynnistymisestä 10. tammikuuta. Terveydeksi-ohjelman ensimmäisessä vaiheessa valitaan tieteelliseen asiantuntemukseen tukeutuen ohjelman konkreettiset toimenpiteet. Tieteellisen asiantuntijaryhmän puheenjohtajana toimii terveyden edistämisen professori Tiina Laatikainen Itä-Suomen yliopistosta.  Asiantuntijaryhmässä on mukana Itä-Suomen yliopistosta myös yhteiskuntapolitiikan professori Tomi Mäki-Opas.

Terveydeksi – kansallisen terveys- ja hyvinvointiohjelman tavoitteena on vähentää keskeisten kansansairauksien ja niiden riskitekijöiden aiheuttamaa hyvinvointivajetta ja tautitaakkaa, lisätä työ- ja toimintakykyä sekä vähentää väestöryhmien välisiä eroja terveys- ja hyvinvointiongelmissa. Pitkän aikavälin tavoitteena on vähentää sosiaali- ja terveyspalvelujen tarvetta.

Asiantuntijaryhmän ehdotus ohjelmassa toteutettavista toimenpiteistä valmistuu kesällä 2024. Ehdotuksen pohjalta valittujen toimenpiteiden toteutus käynnistyy alkusyksyllä 2024.

Ohjelman valmistelusta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö. Ohjelmalla on poikkihallinnollinen ohjausryhmä ja sen etenemistä seuraa Kestävän hyvinvointiyhteiskunnan ministerityöryhmä. Terveydeksi – kansallisen terveys- ja hyvinvointiohjelma kutsuu mukaan yhteistyöhön kaikki terveydestä ja hyvinvoinnista kiinnostuneet järjestöt ja muut tahot. Kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma on osa Orpon hallitusohjelman toteutusta ja Suomi liikkeelle –ohjelmaan sekä kansalliseen palvelureformiin linkittyvä hanke. Sille on varattu yhdeksän miljoonan euron kertaluontoinen määräraha hallituskauden ajaksi.

Sosiaali- ja terveysministeriön tiedote