Lapset tekevät tieteellistä testiä Scifestissä

Tiedeleirillä järjestetään robottien sumopainiottelu, tehdään indikaattori mustikasta ja ihastellaan viherhiukkasia

Joensuun Tiedeseura ry:n järjestämillä lastenleireillä lapset pääsevät tutkimaan metsiä matemaattisten aineiden, biologian ja jopa robotiikan näkökulmasta.

Joensuun Tiedeseura ry:n viisipäiväiset lasten päiväleirit kokoavat joukon 8–12-vuotiaita lapsia Botanialle ja Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskukselle tutustumaan luonnontieteisiin ja teknologiaan 6.–10. kesäkuuta. Tänä kesänä tiedeleirien teemana on ”Tiedettä metsästä”. Leirillä bongaillaan metsän eliöitä ja tutkitaan kasveja, selvitetään pH:ta mustikan avulla ja järjestetään metsätransformereiden sumopainiottelu. Lisäksi ihmetellään, kuinka kone oppii tunnistamaan kasveja. Leiriviikko huipentuu perjantaina Mystiseen metsäseikkailuun.

Joensuun Tiedeseura ry toteuttaa leirin yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston sekä Joensuun Botanian kanssa. Ohjelman ovat suunnitelleet yliopiston luonnontieteellisten alojen opettajaopiskelijat. Tiedeleiri tarjoaa myös opiskelijoille mahdollisuuden ammatilliseen kehittymiseen. Tärkeintä tiedeleirin ohjelman suunnittelussa on yhdistää luonnontieteen ilmiöt kiehtovaksi ja toiminnalliseksi kokonaisuudeksi.

- Tärkeintä lasten tiedekasvatuksessa on hämmästyminen, innostuminen ja yllättyminen. Leirin ohjelma on pyritty suunnittelemaan niin että luonnontieteet jaksaisivat kiinnostaa lapsia ja nuoria vielä kesäkuussa kouluvuoden jälkeenkin, toteaa leirin ohjaaja Anna Valkeapää.

Lasten ja nuorten tiedekasvatukselle sekä leiritoiminnalle on paljon kysyntää kahden koronarajoitusten sävyttämän vuoden jälkeen. Kesäkuun tiedeleiri varattiin täyteen nopeasti, mutta leirin ryhmäkoon kasvattamisen myötä kaikki halukkaat ovat päässeet mukaan. Seuraava tiedeleiri järjestetään elokuussa ennen koulujen alkua.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tutustumaan leirin toimintaan Botanialle (maanantai-tiistai, torstai-perjantai) sekä yliopiston LUMA-keskukselle (keskiviikko).

Ilkka Jormanainen
Joensuun Tiedeseura ry, varapuheenjohtaja
050 367 5577
ilkka.jormanainen@tiedeseura.fi

Anna Valkeapää
Joensuun Tiedeseura ry, leirikoordinaattori
041 487 5372
anna@tiedeseura.fi

Lisätietoja Seikkailu tiedemetsässä -leireistä:

Joensuun Tiedeseura ry on vuonna 2009 voittoa tavoittelematon järjestö, joka tukee lasten ja nuorten tiedekasvatusta Itä-Suomessa. Joensuun Tiedeseura ry järjestää vuosittain lasten tiedeleirien lisäksi tiede- ja teknologiafestivaali SciFestin sekä säännöllistä tiedekerhotoimintaa.

Avainsanat