Lapsi laskee matematiikkaa

LUMA-keskus Suomi sai kansainvälisen tiedekasvatuspalkinnon

LUMA-keskus Suomen StarT-hanke menestyi kansainvälisessä kilpailussa, jossa haettiin parhaita käytäntöjä luonnontieteen ja tekniikan opetukseen sekä koulujen ja elinkeinoelämän yhteistyöhön. Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus on osa LUMA-keskus Suomi -verkostoa.

LUMA-keskus Suomen tiedekasvatushanke StarT https://start.luma.fi/ on saanut Global Best Awards 2018 -palkinnon parhaana työelämää ja koulutusta yhdistävänä hankkeena Euroopassa. Palkinto myönnettiin Houstonissa Texasissa koolla olleessa kansainvälinen koulutusalan ja elinkeinoelämän kumppanuusverkoston the International Partnership Network (IPN) konferenssissa.

Global Best Awards 2018 -voittajat valittiin ympäri maailmaa kuudessa kategoriassa, joista StarT palkittiin Euroopan parhaana LUMA-aineissa (Science, Technology, Engineering and Math (STEM)). Palkinnon kriteerinä oli, että voittaja pyrkii innostamaan nuoria LUMA-aineisiin liittyvien työurien pariin sekä edistää heidän kelpoisuuttaan työmarkkinoilla.

StarT on kansainvälinen ja yhteisöllinen toimintamalli, jossa opitaan yhdessä toteuttamalla monialaista ja ilmiöpohjaista oppimista. StarT tukee sekä lapsia ja nuoria että opettajia tiede-, teknologia- ja matematiikkaprojekteissa kaikilla kouluasteilla sekä päiväkodeissa.

Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksen johtaja Mervi Asikainen pitää palkintoa merkittävänä kunnianosoituksena suomalaiselle tiedekasvatukselle.

Olemme todella iloisia, että StarT palkittiin! Innolla jo odotamme, millaisia hienoja projekteja pääsemme näkemään kuluvana kautena. Toivomme että yhä useampi oppimisyhteisö lähtee kilpailuun mukaan niin täällä Itä-Suomessa kuin muuallakin.

– Kansainvälinen palkinto on upea tunnustus LUMA-keskus Suomelle – 11 yliopiston verkostolle – yhteisöllisestä ja kansainvälisestä toimintakulttuurista. Uusin tutkimustieto yhdistyy toiminnassa luovasti lasten ja nuorten eli tulevaisuuden tekijöiden parhaaksi. StarTissa opimme yhdessä toisiltamme eri kulttuureissa ja teemme parempaa maailmaa, sanoo LUMA-keskus Suomen johtaja Maija Aksela.

LUMA-keskus Suomi yhteistyötahoineen käynnisti StarT-toiminnan 2016, ja osallistujia on ollut yli 40 maasta. Toiminnassa on ollut mukana yli 50 LUMA-keskus Suomen yhteistyökumppania. Parhaillaan on käynnissä ilmoittautuminen StarT-kaudelle 2018-2019. Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus järjestää StarT-festarit SciFestin yhteydessä 25.-27.4.2019.

LUMA-toiminta Suomessa juhlii tänä vuonna 15-vuotisjuhlavuottaan. https://www.luma.fi/

Johtaja, Maija Aksela, LUMA-keskus Suomi/Helsingin yliopisto
Puhelin: 050 514 1450
Sähköposti: maija.aksela@helsinki.fi