Snellmanian aula Kuopion kampuksella.

Syövän hoidolle ja tutkimukselle kansainvälinen OECI-auditointi

Kuopion yliopistollisessa sairaalassa ja Itä-Suomen yliopistossa tehtävälle syövän hoidolle ja tutkimukselle toteutettiin toukokuussa kansainvälinen auditointi osana Euroopan syöpäinstituuttien järjestön OECI:n akkreditointiohjelmaa. Auditointia edelsi kattava syövän hoidon ja tutkimuksen itsearviointi, jossa toimintaa peilattiin OECI:n laatimiin syövän hoidon ja tutkimuksen laatustandardeihin.

Koronapandemian vuoksi OECI:n auditointikäynnit ovat olleet tauolla, mutta akkreditointien jatkamiseksi on tarjottu mahdollisuus virtuaaliseen auditointiin. KYSin ja Itä-Suomen yliopiston syövän hoidon ja tutkimuksen virtuaalinen auditointi toteutettiin kolmipäiväisenä tapahtumana 25.-27. toukokuuta.

Akkreditointiprosessiin hakeutumisen taustalla on ollut vahva halu varmistaa sekä kehittää sairaalassa ja yliopistossa toteutettavan syövän hoidon ja tutkimuksen laatua. Akkreditointiprosessin tavoitteena on saavuttaa syövän hoidolle ja tutkimukselle OECI Cancer Center (CC) -laatusertifikaatti.

OECI:n myöntämä sertifikaatti osoittaa, että syövän hoito ja syöpään liittyvä tutkimus on alueella kansainvälisestikin arvioiden korkealuokkaista ja monipuolista. Näin ollen sertifikaatti vahvistaa KYSin ja Itä-Suomen asemaa korkeatasoisena syövän hoidon ja tutkimuksen osaajana sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

Auditointiin osallistui kattava joukko syövän hoidon ja tutkimuksen ammattilaisia ja asiantuntijoita KYSistä ja Itä-Suomen yliopistosta. Virtuaalisissa auditointikeskusteluissa oli mukana noin 130 sairaalan ja yliopiston henkilökunnan edustajaa.

Alustava auditoinnin raportti saadaan heinäkuun alkuun mennessä, ja seuraavassa vaiheessa laaditaan kehittämissuunnitelma OECI:n raportin pohjalta. Tavoitteena on, että OECI-auditoijat vierailevat Kuopiossa vielä syksyllä, jonka jälkeen auditoinnin virallinen raportti ja kehittämissuunnitelma vahvistetaan. Virallinen sertifikaatti myönnetään näiden perusteella seuraavilla OECI-päivillä kesäkuussa 2022 Brysselissä.

Gynekologisten syöpien moniammatillisen kasvainryhmän edustajia auditointihaastelussa.
Gynekologisten syöpien moniammatillisen kasvainryhmän edustajia auditointihaastelussa, vasemmalta radiologi Erikka Holopainen, onkologi Leena Voutilainen, osastonylilääkäri Maarit Anttila ja erikoislääkäri Hanna Sallinen.

Avainsanat