Sairaanhoitajia palaverissa

Sairaanhoitajien välinen yhteistyö lisää työtyytyväisyyttä

Terveystieteiden maisteri Tuija Ylitörmäsen väitöstutkimus osoitti, että sairaanhoitajien välisellä yhteistyöllä ja työtyytyväisyydellä oli yhteys. Suomalaisten ja norjalaisten sairaanhoitajien näkemykset ja kokemukset sairaanhoitajien välisestä yhteistyöstä olivat hyvät. Päivätyössä työskentelevät sairaanhoitajat arvioivat sekä työtyytyväisyyden että osin myös yhteistyön paremmaksi kuin vuorotyössä työskentelevät. Tulokset osoittivat myös, että yli 30-vuotiaat sairaanhoitajat olivat pääosin tyytyväisempiä työhönsä kuin alle 30-vuotiaat.

Sairaanhoitajien ja lääkäreiden välistä yhteistyötä on tutkittu useamman vuoden ajan, mutta tietoa sairaanhoitajien välisestä yhteistyöstä on rajoitetusti. Yhteistyö ja ammatin sisäiset suhteet ovat tärkeitä hyvinvoivien työympäristöjen kannalta, sillä ne vaikuttavat sairaanhoitajien hyvinvointiin, hoidon laatuun ja potilaan hoitotuloksiin.

Ylitörmänen tutki väitöskirjassaan sairaanhoitajien välistä yhteistyötä ja työtyytyväisyyttä sekä niiden välistä suhdetta monimenetelmätutkimuksella. Kahdessa osatutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja norjalaisten sairaanhoitajien käsityksiä ja kokemuksia. Niistä ensimmäinen oli kuvaileva poikkileikkaustutkimus, jossa tutkittiin 406 suomalaisen ja norjalaisen sairaanhoitajan näkemyksiä sairaanhoitajien välisestä yhteistyöstä ja työtyytyväisyydestä. Sairaanhoitajat arvioivat yhteistyötä viiden osa-alueen näkökulmasta, joista parhaiten toteutuivat kommunikaatio, ammatillisuus ja jaettu prosessi ja heikoiten ristiriitojen hallinta. Työtyytyväisyyttä arvioitiin seitsemän osa-alueen kautta, joista parhaimmin toteutuneiksi arvioitiin työn motivoivat tekijät ja työhyvinvointi, seuraavaksi johtaminen ja yhteisöllisyys ja puutteellisemmaksi työn vaativuustekijät, osallisuus päätöksentekoon ja työympäristö.

Toisessa osatutkimuksessa kuvailtiin suomalaisten ja norjalaisten sairaanhoitajien kokemuksia ammatin sisäisestä yhteistyöstä ja työtyytyväisyydestä. Osatutkimus koostui 29 sairaanhoitajan haastattelusta. Niiden perusteella yhteistyötä kuvasi seitsemän yläluokkaa: tasavertainen ja sujuva yhteistyö kohti yhteistä tavoitetta potilas keskiössä, kollegiaalinen verkostoituminen hoitotyössä, toimiva työympäristö, selkeä viestintä, kokemus kollegiaalisuudesta, tiedon ja taitojen jakaminen sekä tuen ja työn jakaminen. Kokemukset työtyytyväisyydestä johtivat myös seitsemään yläluokkaan: mahdollisuudet vaikuttaa työhön, jatkuva oppiminen, vuorovaikutus ja palaute, suhteet kollegoihin, tuki kollegoilta, mielekäs ja motivoiva työ mukavassa ja positiivisessa työympäristössä sekä kokemus menestyksestä.

Tunnistamalla ja edistämällä tekijöitä, jotka tukevat sairaanhoitajien välistä yhteistyötä voidaan lisätä työtyytyväisyyttä, mikä edesauttaa positiivista ja terveellistä työympäristöä sekä tukee sairaanhoitajien hyvinvointia.

Terveystieteiden maisteri Tuija Ylitörmäsen väitöskirja Sairaanhoitajien välinen yhteistyö ja työtyytyväisyys – monimenetelmätutkimus suomalaisten ja norjalaisten sairaanhoitajien käsityksistä tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnassa.  Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii dosentti Outi Kanste Oulun yliopistosta ja kustoksena professori Hannele Turunen Itä-Suomen yliopistosta. Väitöstilaisuus on suomenkielinen ja sitä voi seurata verkossa perjantaina 21.5.2021 klo 12 alkaen.

Väittelijän painolaatuinen kuva

Väitöstilaisuus verkossa