Hammaslääkäri.

Potilaaksi maailman nykyaikaisimmalle hammaslääketieteen opetusklinikalle?

Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri vastaa Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteen kliinisestä opetuksesta. Vuonna 2013 valmistunut hammaslääketieteen opetusklinikka on yksi maailman nykyaikaisimmista. Opiskelijat pääsevät opettelemaan hoitotyötä ensin aitoa ympäristöä vastaavassa simulaatioharjoitustilassa ja opintojen edetessä potilasvastaanotolla.

• Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri / KYS

Kuopion hammaslääketieteen opetuksessa painotetaan potilaan terveydentilan ja terveystarpeiden kokonaisvaltaista hahmottamista sekä niiden huomioimista hoidon kaikissa vaiheissa. Opiskelijan kehittyminen kumppanuuteen muiden lääketieteen erikoisalojen kanssa on keskeinen tavoite. Hyvä yhteistyö Kuopion yliopistollisen sairaalan yksiköiden ja Itä-Suomen yliopiston tiedekuntien kanssa tukee opiskelijan kasvua suu- ja leukasairauksien asiantuntijaksi. Lisäksi tulevat hammaslääkärit oppivat nykyaikaisimmat tekniikat ja teknologiat sekä toimenpidekeskeisen ja tarkkuutta vaativan työn kaikki ulottuvuudet.

Potilaaksi tullaan terveyskeskuksen suun terveyden lähetteellä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueelta. Tehokkaassa palvelumallissa potilas saa hoidon ja opiskelija oppimiskokemuksen. Vaativimmat toimenpiteet tekee opettaja opiskelijan avustuksella mestari-kisälli –periaatteen mukaisesti. Tyypillinen käyntiin kuluva aika on kahdesta kolmeen tuntiin. Vastaanottoaikaan kuuluu opiskelijoiden ohjausta ja moniammatillista työskentelyä. Tämän vuoksi potilasmaksut opetusklinikalla ovat 20 prosenttia alemmat kuin normaalit terveyskeskuksen suun terveydenhuollon asiakasmaksut.

Tiina Rantamo, hammaslääketieteen opetusklinikan palvelulinjajohtaja