Lähikuva kansainvälisen opiskelijaryhmän käsistä päällekkäin

Osaamisen kehittämistä ja kansainvälisiä verkostoja

Ade Adewoye rakensi itselleen monipuolisen opintokokonaisuuden liittämällä mukaan osia muiden YUFE-yliopistojen tarjonnasta. Eurooppalainen yliopistoyhteistyö mahdollistaa kansainvälisten verkostojen rakentumisen jo opiskeluaikana.

Nigeriasta kotoisin oleva Adewoye opiskelee Itä-Suomen yliopistossa Learning, Teaching and Counselling in Intercultural Context -maisteriohjelmassa. Opiskelupaikkaa pohtiessaan hän kiinnostui Itä-Suomen yliopistosta ennen kaikkea siksi, että yliopisto tarjoaa laajaa osaamista opettajankoulutukseen ja jatkuvan oppimisen teemoihin.

Tiedekunnan YUFE-koordinaattorin vinkistä hän täydensi lukujärjestystään YUFE-yhteistyön mahdollistamilla opinnoilla. Nuorten eurooppalaisten yliopistojen verkosto YUFE (Young Universities for the Future of Europe) on eurooppalainen yliopistoliittouma, joka antaa opiskelijoille mahdollisuuden valita opintoihinsa osia muiden jäsenyliopistojen tarjonnasta. Tähän mahdollisuuteen myös Adewoye tarttui.

–  Kiinnostuin YUFEsta, sillä sen avulla pystyi suorittamaan muiden eurooppalaisten yliopistojen kursseja ja tapaamaan ihmisiä eri maista, hän kertoo. – Mukaan hakeminen oli helppoa ja se tehtiin verkossa.

YUFEn verkostomaisen toiminnan tavoitteena on yhteistyön avulla löytää uusia innovaatioita sekä rakentaa kilpailukykyä ja entistä yhtenäisempää Eurooppaa. YUFEn avulla opiskelijat verkostoituvat myös kansainvälisesti muiden opiskelijoiden kanssa.

– Toivon voivani kehittää osaamistani ja pedagogisia taitojani hyödyntäen niitä lukuisia innovatiivisia oppimisalustoja, joita YUFEn jäsenyliopistot käyttävät. Uskon, että YUFE-verkoston kasvaessa sen opiskelijoille tarjoamat mahdollisuudet lisääntyvät, Adewoye sanoo. – Uusia ohjelmia on kehitteillä ja oman tietopohjani laajentamiseksi tulen varmasti hakeutumaan niihin.

Ade Adewoye
– Kokemus on ollut rikastuttava. Erityisten ammatilliseen opetukseen liittyvien kurssien suorittaminen ja ammatillisen osaamisen kehittäminen on ollut todella palkitsevaa, Adewoye kertoo.