Kaksi henkilöä työskentelee yhdessä.

Opiskelijat vastaavat alueen asukkaiden kysymyksiin YUFE-neuvontapisteissä

Tiesitkö, että nuorten eurooppalaisten yliopistojen verkosto YUFE (Young Universities for the Future of Europe) toimii kotikaupungissasi?

Itä-Suomen yliopisto on mukana YUFE-verkostossa, joka tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia verkostoon kuuluvien yliopistojen opiskelijoille ja henkilöstölle sekä yliopistojen alueiden asukkaille. YUFE-verkoston tavoitteena on tuoda paikallisia yhteisöjä ja yliopistoja lähemmäs toisiaan. Ensimmäinen konkreettinen askel tässä työssä on YUFE-neuvontapisteiden  (“YUFE Help Desks”) avaaminen.

YUFE-neuvontapisteissä alueen asukkaille tarjotaan neuvontaa eri asioissa, kuten lainopillisissa kysymyksissä, yrittäjyyteen liittyvissä asioissa, digitaalisten työvälineiden ja sovellusten käytössä, talousasioissa sekä opintoihin ja kielitaitoon liittyvissä kysymyksissä. Neuvontaa antavat YUFE-verkostoon kuuluvien yliopistojen opiskelijat yliopiston henkilökunnan ohjauksessa.

Ensimmäiset YUFE-neuvontapisteet on tarkoitus avata toukokuussa 2021. Tarkemmat tiedot neuvontapisteiden sijainneista ja aukioloajoista julkaistaan vuoden 2021 alkupuolella. Suomessa YUFE toimii Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon alueilla.

Neuvontapisteet sijaitsevat joko kaupungilla tai yliopistokampuksella, tai ne voivat toimia yksinomaan verkossa. Neuvontapisteet palvelevat suomeksi ja englanniksi, ja neuvoja antavat opiskelijat voivat tulla mistä tahansa YUFE-verkoston yliopistosta.

YUFE tuo Euroopan kotiovellesi: verkosto pyrkii rakentamaan vahvan ja tulevaisuuteen suuntautuneen yhteisön, jonka muodostavat alueen asukkaat ja yliopiston opiskelijat ja henkilökunta, ja joka työskentelee yhdessä Euroopan tulevaisuuden eteen.

Lisätietoa YUFE-verkostosta löytyy englanniksi verkoston kotisivuilta osoitteesta https://yufe.eu/ sekä YUFEn sosiaalisen median kanavista: Twitter @AllianceYufe, Instagram @yufe_alliance.

Paikallisen YUFE-toimiston sähköpostiosoite: yufe@uef.fi

Kirsi Bykachev, kansainvälisten asioiden kehittämispäällikkö, kirsi.bykachev (a) uef.fi
Riikka Pellinen, kansainvälisten asioiden johtaja

YUFE pähkinänkuoressa

YUFE on yksi 17 eurooppalaisesta yliopistoliittoumasta, joille Euroopan komissio on ensimmäisten joukossa myöntänyt rahoitusta Euroopan laajuisesti toimivien yliopistomallien kehittämiseen. YUFE on rakentunut kymmenen eurooppalaisen tutkimusyliopiston ja neljän muun partnerin yhteisen vision pohjalta. Verkoston jäseniä yhdistää omistautuminen eurooppalaiselle ajatusmaailmalle, halu rakentaa entistä kilpailukykyisempää, innovatiivisempaa ja yhtenäisempää Eurooppaa sekä tavoite löytää ratkaisuja päivänpolttaviin haasteisiin.

Itä-Suomen yliopiston lisäksi verkostossa ovat mukana Maastrichtin yliopisto Hollannista, joka toimii koordinaattorina, Antwerpenin yliopisto Belgiasta, Bremenin yliopisto Saksasta, Carlos III Madrid -yliopisto Espanjasta, Essexin yliopisto Isosta-Britanniasta, Kyproksen yliopisto ja Rooman Tor Vergata -yliopisto Italiasta, Rijekan yliopisto Kroatiasta ja Nicolaus Copernicus -yliopisto Puolasta. Korkeakoulutuksen kehittämisen lisäksi YUFE pyrkii lisäämään yliopistojen ja yliopistokaupunkien välistä yhteistyötä

Young Universities for the Future of Europe (YUFE) logo