Valkoisia ruusuja.

Olga Karlovalle, Helka Riionheimolle ja Natalia Giloevalle Karjalan sivistysseuran huomionosoitukset karjalan kielen vaalimisesta

Karjalan sivistysseura jakoi vuosikokouksessaan huomionosoituksia, joilla haluttiin osoittaa arvostusta erityisesti henkilöille, jotka ovat tehneet ansiokasta ja pitkäjänteistä työtä karjalan kielen parissa sen kehittämiseksi, elvyttämiseksi ja juurruttamiseksi arkeen.

Itä-Suomen yliopistosta huomionosoitukset saivat yliopisto-opettaja Olga Karlova, professori Helka Riionheimo ja yliopisto-opettaja Natalia Giloeva

Olga Karlovalle myönnetty Virtaranta-mitali myönnetään arvokkaasta työstä karjalaisen kulttuurin ja perinteen vaalimisessa sekä karjalan kielen ylläpitämisessä ja edistämisessä. Olga Karlova on opiskellut kieliä ja opettanut karjalaa sekä Petroskoin yliopistossa että lukuisilla kielikursseilla. Nykyisin hän opettaa ja kehittää vienankarjalaa Itä-Suomen yliopistossa. Palkintoperusteluiden mukaan karjalainen kulttuuri on merkittävästi esillä niin Karlovan kielenopetuksessa, kirjoituksissa kuin arjessa. Hän puhuu karjalaa myös omassa perheessään, ja karjala on hänen poikansa äidinkieli.

Giloeva ja Riionheimo saivat molemmat seuran ansiomerkit, jotka voidaan myöntää hallituksen päätöksellä seuran tarkoitusperien edistämisessä ansioituneelle henkilölle. Natalia Giloeva sai ansiomerkin ansioistaan karjalan kielen, erityisesti livvinkarjalan murteen elvyttäjänä. Helka Riionheimo taas sai ansiomerkin ansioistaan karjalan kielen elvytyshankkeen johtajana Itä-Suomen yliopistossa.

Kaikki tänä vuonna huomionosoituksen saaneet käyttävät tai pyrkivät mahdollisimman paljon käyttämään karjalan kieltä arjessaan toimien näin esimerkkinä ja innoittajina muille kielestä ja sen elvyttämisestä kiinnostuneille.

Lisätietoja ja muut huomionosoitusten saajat

Avainsanat