Ida Kokkonen, Louise ja Walter Hill.

Kuvassa vasemmalta Ida Kokkonen, Walter Hill ja Louise Hill.

Miljoonan dollarin testamenttilahjoituksesta jaossa jälleen apurahoja opiskelijoille

Itä-Suomen yliopisto sai nelisen vuotta sitten poikkeuksellisen testamenttilahjoituksen Yhdysvalloista: pitkän uran puhetaidon opettajana tehnyt ja omaisuuttaan sijoittamalla kartuttanut Louise Hill lahjoitti testamentissaan noin miljoona dollaria jaettavaksi pohjoissavolaisten, varsinaissuomalaisten ja satakuntalaisten opiskelijoiden tukemiseksi. Lahjoitus juontaa 97-vuotiaana menehtyneen Louise Hillin puolison Walter Hillin sukujuuriin. Yhdysvalloissa syntyneen Walterin Hillin vanhemmilla Ida Kokkosella ja William Hillillä (alkujaan Palomäki) oli juuret Kuopion ja Porin seudulla.

Testamenttilahjoituksen pohjalta muodostettiin Ida Kokkosen ja Walter William Hillin rahasto, joka tukee Itä-Suomen yliopiston opiskelijoita opintojen loppuun saattamisessa. Rahaston ensimmäiset viisitoista apurahaa jaettiin opiskelijoille vuonna 2021, ja apurahat herättivät laajaa kiinnostusta. Viime vuonna apurahojen vähäisemmän hakijamäärän vuoksi kriteereitä väljennettiin ja hakijat saivat apurahan asuinpaikkakunnasta riippumatta. Apurahan saaneet opiskelijat ovat kokeneet, että rahaston tuki on antanut heille mahdollisuuden suorittaa opintonsa loppuun ilman taloudellisten huolten painetta. Lue lisää apurahan saajien kokemuksista Kamu-verkkopalvelusta.

Nyt kevään 2023 haussa Ida Kokkosen ja Walter William Hillin rahastosta jaetaan apurahoja 16:lle Itä-Suomen yliopiston perustutkinto-opiskelijalle lukuvuodelle 2023–2024. Apurahan hakuaika alkaa 1.3.2023 ja päättyy 23.4.2023. Lue apurahakuulutus Kamu-verkkopalvelusta.

Apurahan suuruus on 300 euroa kuukautta kohden. Opiskelija voi hakea apurahaa, mikäli häneltä puuttuu enintään 60 opintopistettä tutkinnosta, hän suorittaa ensimmäistä korkeakoulututkintoaan Itä-Suomen yliopistossa ja joutuisi ilman apurahaa rahoittamaan opiskeluaan käymällä töissä. Apurahan ehtojen mukaisesti etusijalla hakijoista ovat Pohjois-Savossa syntyneet ja siellä asuvat opiskelijat, sekä tämän lisäksi opiskelijat Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta. Apuraha voidaan myöntää myös muualta kotoisin olevalle opiskelijalle, jos ensisijaisia hakijoita ei ole riittävästi. Lisäksi toimikunta voi huomioida apurahapäätöksissä hakijoiden opintomenestyksen ja yhteiskunnallisen aktiivisuuden.

Outi Suorsa, Ida Kokkosen ja Walter William Hillin rahaston toimikunnan sihteeri, Itä-Suomen yliopisto, outi.suorsa@uef.fi