Ida Kokkonen, Louise ja Walter Hill.

Itä-Suomen yliopistolle testamenttilahjoitus USA:sta – tarkoituksena tukea päätoimista opiskelua

Itä-Suomen yliopisto on saanut USA:sta merkittävän testamenttilahjoituksen. Noin miljoonan Yhdysvaltain dollarin lahjoitus muodostaa peruspääoman Ida Kokkosen ja Walter William Hillin rahastolle, josta myönnettävillä apurahoilla tuetaan keskittymistä päätoimiseen opiskeluun. Lahjoitus perustuu Walter Hillin puolison, Louise M. Hillin testamenttiin.

Rahastosta myönnetään apurahoja Itä-Suomen yliopiston perusopiskelijoille, joilla ei olisi muuten taloudellista mahdollisuutta päätoimiseen opiskeluun ilman työntekoa. Apurahat on tarkoitettu ensisijaisesti pohjoissavolaisille ja toissijaisesti Varsinais-Suomesta tai Satakunnasta kotoisin oleville opiskelijoille. Niitä voidaan myöntää myös muualta Suomesta tuleville. Lahjoittajan toiveena on, että apurahansaajat tukevat itse myöhemmin rahastoa lahjoituksilla ja osallistuvat toiminnallaan myös yliopiston tukemiseen.

Apurahahaku lukuvuodelle 2021–2022 auki huhtikuun loppuun

Apuraha voidaan myöntää lukukaudeksi tai -vuodeksi, ja apurahansaajien valinnassa otetaan huomioon heidän taloudellinen tilanteensa, opintomenestys ja yhteiskunnallinen aktiivisuus. Apurahansaajat valitsee rahaston toimikunta. Apuraha on tarkoitettu opintojen loppuun saattamiseen, joten hakijan tutkinnosta saa puuttua enintään 60 opintopisteen verran opintoja. Apurahahaku ensi lukuvuodelle on avoinna 30.4.2021 asti osoitteessa https://link.webropolsurveys.com/S/F7443EB2A2FA877E. Apuraha voidaan myöntää ajalle 1.9.2021–31.5.2022 ja sen suuruus on 300 euroa kuukaudessa.

Apurahakuulutus

Kunnianosoitus suomalaisille juurille

Louise Hillin veljentytär Rowena Monez arvelee, että auttamisen halu kumpusi Hillin omista kokemuksista. Louise Hill sai aikanaan omat opintonsa käyntiin tätinsä tuella, mutta joutui myöhemmin kustantamaan opettajan tutkintonsa työnteolla. – Ne olivat hänelle rankkoja vuosia ja se varmaan motivoi auttamaan opiskelijoita, joilla on talous tiukalla.

Louise Hill teki pitkän uran puhetaidon opettajana ja kartutti eläkkeelle jäätyään omaisuutta sijoittamalla. Kuollessaan vuonna 2019 Louise Hill oli 97-vuotias. Hänen puolisonsa Walter Hill kuoli jo vuonna 1992, 80-vuotiaana. Monez muistaa heidät tiiviinä pariskuntana, joka matkusti paljon ja seurasi aktiivisesti maailman tapahtumia.

Walter Hill syntyi myös USA:ssa, mutta hänen vanhemmillaan Ida Kokkosella ja William Hillillä, alkujaan Palomäellä, oli juuret Kuopion ja Porin seuduilla.

– Walter oli kielellisesti ja taiteellisesti lahjakas ja suoritti yliopistotutkinnon teollisessa suunnittelussa. Hän puhui myös suomea ja oli erittäin kiinnostunut Suomen kulttuurista ja yhteiskunnasta. Hän työskenteli USA:n hallinnon palveluksessa eri tehtävissä ja oli myös lyhyellä Helsingin komennuksella vuonna 1945, Monez kertoo.

Monezin mukaan Walter Hillin toiveena oli tehdä lahjoitus Suomeen äidin muistoksi. – Isän muistoksi tehtiin lahjoitus Minnesotan yliopistoon. Louisella ja Walterilla ei ollut lapsia, joten he halusivat omaisuudellaan tukea useiden oppilaitosten opiskelijoita. Tästä he päättivät yhdessä Walterin vielä eläessä.

Testamenttiin sisältyi merkittävä lahjoitus myös erityisesti etnisiä vähemmistöjä edustavien opiskelijoiden apurahoihin ja rasisminvastaiseen työhön Centenary-yliopistossa, jossa Louise Hill aikanaan aloitti opintonsa. Sinne perustettu rahasto nimettiin Louise Hillin ja hänen opintojaan tukeneen Grace Y. Bissetin mukaan. – Amerikkalaisen koulutusjärjestelmän epätasa-arvoisuus tuli varmasti Louiselle tutuksi pitkän opettajan uran aikana, Monez toteaa.

Lahjoitus:

Petri Rintamäki, lakiasiainjohtaja, petri.rintamaki (a) uef.fi, + 358 50 575 9957

Apurahat:

Outi Suorsa, uraohjaaja, rahaston toimikunnan sihteeri, outi.suorsa (a) uef.fi, + 358 50 375 2155

Sari Rissanen, dekaani, rahaston toimikunnan puheenjohtaja, sari.rissanen (a) uef.fi, + 358 40 594 3774

Kuva ylhäällä: Kuvakollaasissa vasemmalta Ida Kokkonen, Walter Hill ja Louise Hill.