Metsätiede 40 logo.

​​​​​​​Metsätieteet Joensuussa 40 vuotta – avoimia juhlaseminaareja kaikille metsäalasta kiinnostuneille

Metsätieteellinen tutkimus ja opetus Itä-Suomen yliopistossa täyttävät tänä syksynä 40 vuotta. Pitkää taivalta juhlitaan Joensuun kampuksella 9.9.2022.

—Tapahtumaan on tällä hetkellä ilmoittautunut jo yli 200 osallistujaa, ja lisääkin mahtuu vielä, kertoo juhlakoordinaattori Satu Helenius.

Juhlapäivä alkaa aamupäivän seminaareilla ja huipentuu iltajuhlaan. Seminaarien ja iltajuhlan välin on varattu aikaa erilaisille omaehtoisille oheistilaisuuksille, kuten vuosikurssien kurssilounaille ja muille alumnitapahtumille.

Aamupäivän seminaarien aiheina ovat muun muassa metsätieteiden upea kehitys metsäpääkaupunki Joensuussa, sekä ajankohtaista keskustelua metsien ja puun roolista ilmastonmuutoksessa. Puhujina ja panelisteina ovat valovoimaiset metsäosaajat.

—Tietenkin esillä ovet myös korkeimman metsäkoulutuksen näkymät Itä-Suomen yliopiston metsätieteiden osastolla, lisää metsätieteiden osaston johtaja Jukka Tikkanen.

—Aloitusseminaarissa alustajina ovat johtaja Marc Palahi, Euroopan metsäinstituutti, professori Timo Tokola, Itä-Suomen yliopisto ja ylijohtaja Tuula Packalen, Maa- ja metsätalousministeriö sekä panelisteina lisäksi tutkimusylijohtaja Antti Asikainen, Luonnonvarakeskus, ja professori Heli Peltola, Itä-Suomen yliopisto – kaikki Joensuun metsänhoitajakoulutuksen alumneja, kertoo aloitusseminaarin puheenjohtaja professori Jyrki Kangas.

Aamupäivän seminaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia, ja niihin on ilmoittauduttava ennakkoon. Seminaarien kielet ovat suomi ja englanti. Role of forests and wood under climate change -seminaaria voi seurata myös verkossa. Seminaareihin ilmoittautuneille tarjotaan väliajalla täytekakkukahvit Carelian 2. kerroksen aulassa.

Seminaareihin ilmoittautumiset 4.9. mennessä, lippuja iltajuhlaan voi ostaa 28.8. saakka. Joensuun yliopiston tukisäätiö, Joensuun kaupunki ja Itä-Suomen yliopisto tukevat iltajuhlaa, seminaarien järjestämistä tukee myös Saastamoisen säätiö. Joensuun metsäylioppilaat osallistuvat vahvasti juhlapäivän tilaisuuksien järjestämiseen.

Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan. Seminaarin puhujia ja ympäri Suomen juhlimaan saapuvia alumneja on mahdollista haastatella, sovittehan tästä etukäteen juhlakoordinaattori Satu Heleniuksen kanssa.

Tervetuloa!

Lisätietoja: Juhlakoordinaattori Satu Helenius, sähköposti uefforest40@uef.fi

Tapahtuman verkkosivut https://sites.uef.fi/uefforest40/ ja some  #UEFforest40

Metsätieteet 40 vuotta Itä-Suomen yliopistossa