UEF-lähettiläät Snellmaniassa

Itä-Suomen yliopistoon yli 3300 uutta opiskelijaa syksyllä 2023

Itä-Suomen yliopistossa aloittaa noin 2600 uutta opiskelijaa suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa ja yli 780 opiskelijaa englanninkielisissä koulutusohjelmissa syksyllä.

Itä-Suomen yliopistoon valittiin yhteensä 2529 uutta tutkinto-opiskelijaa kevään toisessa yhteisvalinnassa. Hakijoita oli 23018 eli hakeneista valituksi tuli noin 11 prosenttia. Englanninkielisiin maisteri- ja kandidaattiohjelmiin valittiin aiemmin keväällä yli 780 uutta opiskelijaa noin 8000 hakijan joukosta.

Uudet tekniikan alan koulutukset käynnistyvät Itä-Suomen yliopistossa syksyllä 2023. Diplomi-insinöörien koulutus järjestetään fotoniikan ja kestävien teknologioiden koulutusohjelmissa Joensuussa sekä teknillisen fysiikan koulutusohjelmassa Kuopiossa.

Yhteishaussa kandidaatti- ja maisteriopintoihin valituista noin puolet valittiin valintakokeilla.

– Itä-Suomen yliopisto on määrätietoisesti kehittänyt myös avoimen yliopiston väylää. Aiempien opintojen perusteella valittiin noin 250 uutta opiskelijaa, akateeminen rehtori Tapio Määttä kertoo.

Jos opiskelupaikka jäi kevään valinnoissa saamatta, opinnot voi useimmissa Itä-Suomen yliopiston oppiaineissa aloittaa avoimessa yliopistossa. Avoimen opiskelijat suorittavat samoja opintoja samoin vaatimuksin kuin tutkinto-opiskelijatkin.

– Ensi vuodesta alkaen muutamme avoimen yliopiston väylän maksuttomaksi ensikertalaisille. Haluamme uudella maksuhyvityksellä kannustaa ilman opiskelupaikkaa jääneitä nuoria hakeutumaan avoimen yliopiston opiskelijaksi, Määttä kertoo.

Itä-Suomen yliopistoon valitaan opiskelijoita avoimen yliopiston väylän kautta noin 40 hakukohteeseen vuonna 2024. Avoimen yliopiston opinto-ohjaajat antavat neuvontaa avoimen yliopiston opintojen käynnistämisestä ja avoimesta väylästä sähköpostiosoitteessa avoinyliopisto-ohjaus@uef.fi. Avoimen väylän maksuhyvityksistä kerrotaan tarkemmin yliopiston verkkouutisesta.

Tapio Määttä muistuttaa lisäksi, että Itä-Suomen yliopistossa on käytössä täydennyshaku niihin hakukohteisiin, joiden kaikki opiskelupaikat eivät täyty. Täydennyshaku alkaa 2. elokuuta ja päättyy 7. elokuuta.

– Täydennyshaussa haettavien paikkojen määrä ja hakukohteet täsmentyvät, mutta jo nyt tiedämme, että muun muassa diplomi-insinöörikoulutuksen kestävien teknologioiden ja fotoniikan hakukohteisiin tulee avautumaan paikkoja täydennyshaussa, Määttä sanoo.

Uusien opiskelijoiden neuvontapalvelu auttaa heinäkuussa

Itä-Suomen yliopiston uuden opiskelijan neuvontapalvelu auttaa opiskelijoita opintojen aloittamiseen liittyvissä kysymyksissä ja huolissa kesäaikana. Kysymykset voivat liittyä esimerkiksi kampuksiin, kampuskaupunkeihin, orientaatioon, aikatauluihin ja muihin käytännön asioihin.

Uuden opiskelijan neuvontapalvelu on avoinna 5.6.–11.8. välisenä aikana maanantaista torstaihin klo 12–14 puhelimitse (029 445 8580) ja opiskelijoiden Kamu-verkkopalvelun chatissa.

Uuden opiskelijan neuvontapalvelun rinnalla Kamu-verkkosivulla toimii KamuBotti, joka vastaa moniin usein kysyttyihin kysymyksiin myös livechatin ollessa suljettuna.

Lue lisää: Kevään toisessa yhteishaussa hyväksyttyjen opiskelijoiden määrät ja pisterajat hakukohteittain. Lisätietoja avoimen yliopiston väylistä.

Lukuvuoden avajaisia vietetään 7.9.2023. Lue avajaisten ohjelmasta.