UEF-lähettiläs Katja Peltola pöydän ääressä

Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston väylä maksuttomaksi ensikertalaisille

Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston väylät muuttuvat ensikertalaisille hakijoille maksuttomiksi ensi vuodesta alkaen. Tämä toteutetaan hyvittämällä jatkossa opintomaksut niille avoimen yliopiston opiskelijoille, jotka hakevat ensimmäistä korkeakouluopiskelupaikkaa avoimen väylän kautta erillishaussa. Maksuhyvitystä voi hakea ensimmäisen kerran vuoden 2024 avoimen väylien hakukohteisiin. Hyvityksessä huomioidaan elokuun 2023 alusta alkaen suoritetut Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston opinnot.

– Avoimen yliopiston opinnot ovat yhä tärkeämpi väylä tutkinto-opiskelijaksi todistusvalinnan ja valintakokeiden rinnalla. Haluamme maksuhyvityksellä kannustaa varsinkin ilman opiskelupaikkaa jääneitä nuoria hakeutumaan avoimen yliopiston opiskelijaksi. Avoimen yliopiston opinnot tähdäten tutkinto-opiskelijaksi valintaan väylän kautta on erittäin fiksu valinta välivuodelle, akateeminen rehtori Tapio Määttä sanoo.

Tänä vuonna Itä-Suomen yliopistoon oli haettavana lähes 500 opiskelupaikkaa avoimen väylän kautta. Myös ensi vuonna Itä-Suomen yliopisto tarjoaa opiskelupaikkoja avoimen yliopiston opintojen perusteella lähes 40 eri hakukohteessa.

Uuden maksuhyvityksen edellytyksenä on, että hakija on ensikertalainen ja täyttää hakukohteen valintaperusteet. Maksuhyvitykseen vaadittavat opinnot tulee olla suoritettu Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston opiskeluoikeudella. Maksuhyvitys ei koske valtakunnallisissa valintayhteistyöverkostoissa olevia hakukohteita, joihin haetaan yhteishaussa.

Avoimet opinnot maksetaan normaalisti ilmoittautumisen yhteydessä avoimen yliopiston hinnaston mukaisesti. Maksuhyvitys toteutetaan myös hinnaston mukaisesti ja sitä haetaan lomakkeella, kun valinnat on julkistettu.

– Koska avoimet yliopisto-opinnot ovat tutkinnon osia, ne vievät tutkintoa eteenpäin ja vahvistavat omaa koulutusalan valintaa. Vaikka hakija ei saisi opiskelupaikkaa avoimen väylän haussa, tavoitetutkinto on joka tapauksessa edennyt ja ensikertalainen hakija voi saada maksuhyvitystä, kun on opiskellut väylähakuun vaadittavat opinnot, muistuttaa suunnittelija Leila Saramäki.

Itä-Suomen yliopiston verkkosivuilta löydät tietoa avoimen yliopiston väylästä tutkinto-opiskelijaksi sekä tarkempaa tietoa maksuhyvityksen perusteista ja ohjeet hyvityksen hakemiseen. Tarjoamme myös henkilökohtaista neuvontaa, ohjausta ja tukea avoimen väylän opintojen suunnitteluun.