UEF-tunnus.

Itä-Suomen yliopistoon yli 3 300 uutta opiskelijaa syksyllä 2022

Syksyllä opintonsa Itä-Suomen yliopistossa aloittaa yli 3 300 uutta opiskelijaa.

Kevään toisessa yhteisvalinnassa valittiin yhteensä 2 747 uutta opiskelijaa. Hakijoita oli 23 425 eli hakeneista valituksi tuli noin 11 prosenttia. Englanninkielisiin maisteri- ja kandidaattiohjelmiin valittiin aiemmin keväällä yli 600 uutta opiskelijaa noin 3720 hakijan joukosta.

Yhteisvalinnassa kandi- ja maisteriopintoihin valituista noin puolet valittiin valintakokeilla.

– Valintakokeet tulevat jatkossakin olemaan keskeinen opiskelijavalinnan väylä. Todistusvalinnassakin yliopistoon pääsevät muutkin kuin huippuarvosanoja kirjoittaneet, akateeminen rehtori Tapio Määttä muistuttaa.

Määtän mukaan Itä-Suomen yliopisto on määrätietoisesti myös laajentanut avoimen yliopiston väylää. Aiempien opintojen perusteella valittiin yli 300 uutta opiskelijaa.

– Jos opiskelupaikka jäi kevään valinnoissa saamatta, opinnot voi useimmissa Itä-Suomen yliopiston oppiaineissa aloittaa avoimessa yliopistossa. Avoimen opiskelijat suorittavat aivan samoja opintoja samoin vaatimuksin kuin tutkinto-opiskelijatkin. Kevään 2023 haussa on sitten jo mahdollisuus saada opiskelupaikka avoimen yliopiston väylällä, Määttä kertoo.

Itä-Suomen yliopistoon valitaan opiskelijoita avoimen yliopiston väylän kautta vuonna 2023 yli 40 hakukohteeseen. Avoimen yliopiston opinto-ohjaajat antavat neuvontaa avoimen yliopiston opintojen käynnistämisestä ja avoimesta väylästä osoitteessa avoinyliopisto-ohjaus@uef.fi.

Uusien opiskelijoiden neuvontapalvelu auttaa heinäkuussakin

Uuden opiskelijan neuvontapalvelu auttaa opiskelijaa opintojen aloittamiseen liittyvissä kysymyksissä ja huolissa. Kysymykset voivat liittyä esimerkiksi kampuksiin, orientaatioon, kampuskaupunkeihin, aikatauluihin ja muihin käytännön asioihin. Uusi palvelu vastaa opiskelijakyselyissä esille tulleeseen tarpeeseen kesäajan neuvonnasta aloittaville opiskelijoille.

Uuden opiskelijan neuvontapalvelu on avoinna 28.6.–11.8. välisenä aikana tiistaista torstaihin klo 12–14 puhelimitse ja opiskelijoiden Kamu-verkkopalvelun chatissa.

Uusia avauksia vuonna 2023: tekniikan alan koulutus ja kasvatusalan avoimen yliopiston väylä

Itä-Suomen yliopisto käynnistää tekniikan alan koulutuksen syksyllä 2023. Diplomi-insinöörien koulutus käynnistyy kestävien materiaalien ja tuotteiden koulutusohjelmassa Joensuussa ja teknillisen fysiikan koulutusohjelmassa Kuopiossa. Opiskelijat valitaan diplomi-insinööri- ja arkkitehtikoulutuksen (DIA) kansallisessa yhteisvalinnassa.

Kasvatusalan avoimen yliopiston väylä uudistuu ja laajenee vuonna 2023. Kasvatusalan kaksivaiheisissa valinnoissa avoimen väylä on todistusvalinnan ja VAKAVA-kokeen ohella kolmas mahdollisuus päästä soveltuvuuskokeeseen. Avoimen yliopiston väylän kautta soveltuvuuskokeeseen voidaan Itä-Suomen yliopiston kasvatusalan eri hakukohteissa kutsua 72 hakijaa vuonna 2023.

Kevään toisessa yhteishaussa hyväksyttyjen opiskelijoiden määrät ja pisterajat hakukohteittain

Lisätietoja avoimen yliopiston väylistä

Avainsanat