UEF-lähettiläs Nina Vuori Savilahden rannassa

Uusien opiskelijoiden neuvontapalvelu palvelee kesällä 2022

Itä-Suomen yliopiston opintopalvelut pilotoi puhelimen ja chatin kautta tapahtuvaa neuvontaa opintojaan aloittaville suomenkielisille tutkinto-opiskelijoille kesällä 2022.

Uuden opiskelijan neuvontapalvelu auttaa opiskelijaa opintojen aloittamiseen liittyvissä kysymyksissä ja huolissa. Kysymykset voivat liittyä esimerkiksi kampuksiin, orientaatioon, kampuskaupunkeihin, aikatauluihin ja muihin käytännön asioihin. Uudessa palvelussa hyödynnetään maksuttoman Student2Student-tukipalvelun työkaluja, ja pilotointi vastaa opiskelijakyselyissä esille tulleeseen tarpeeseen kesäajan neuvonnasta aloittaville opiskelijoille.

Opintojen alkuun liittyy paljon kysymyksiä, joihin ei välttämättä löydy vastauksia yliopiston aineistoista. Opiskelijavalintojen tulosten valmistuessa kesällä moni yliopiston henkilökunnasta on lomalla, ja tuutorit eivät ole vielä aloittaneet varsinaista toimintaa. Tällöin uusi opiskelija voi kokea epävarmuutta ja jännitystä alkavista opinnoista ja tuntea olevansa yksin kysymystensä kanssa. Uuden opiskelijan neuvontapalvelu vastaa tähän tarpeeseen.

Palvelu täydentää muita yliopiston uuden opiskelijan palveluja. Uuden opiskelijan neuvontapalvelu ei tarjoa oppiainekohtaista neuvontaa, opintojen ohjausta tai vastaa opiskelijavalintoihin liittyviin kysymyksiin. Palvelu ei myöskään tarjoa opintohallinnollista tai tietoteknistä neuvontaa. Näissä kysymyksissä opiskelija ohjataan oikealle taholle.

Uuden opiskelijanneuvontapalvelu on avoinna 28.6.–11.8. välisenä aikana tiistaista torstaihin klo 12–14 puhelimitse ja opiskelijoiden Kamu-verkkopalvelun chatissa.