Kielet ja viestintä Itä-Suomen avoin yliopisto.

Itä-Suomen yliopisto panostaa avoimen yliopiston englanninkieliseen opintotarjontaan

Englanninkielisten opintojen tarve kasvaa Suomessa – Itä-Suomen yliopiston avoin yliopisto tarjoaa jo 100 opintojaksoa englanniksi.

Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston englanninkielinen opetustarjonta on kasvanut merkittävästi, ja sitä on tarkoitus lisätä entisestään.

Lisääntyvä tarve avoimille opinnoille englanniksi kumpuaa väestön kansainvälistymisestä, maahanmuutosta ja sotatoimista Ukrainassa. Suomessa asuu ja työskentelee yhä enemmän henkilöitä, jotka ovat saaneet koulusivistyksen muulla kuin suomen tai ruotsin kielellä. Suomeen sotaa pakoon saapuneille ukrainalaisille on tarjottu tukitoimena englanninkielistä opetusta useissa avoimissa yliopistoissa.

Englanninkielisen avoimen korkeakouluopetuksen tarpeeseen on kiinnitetty huomiota myös Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa, joka tarjoaa tällä hetkellä jo sata opintojaksoa englanniksi. Englanninkielisiä opintoja voi suorittaa muun muassa kasvatustieteissä, kauppatieteissä, yhteiskuntatieteissä ja terveystieteissä.

– Myös suomenkielisille englanninkielinen opintotarjonta antaa hyvän mahdollisuuden omien työelämävalmiuksien parantamiseen paitsi oman osaamisen myös englannin kielen harjaantumisen myötä, muistuttaa Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskuksen johtaja Tero Karjalainen.

Avoin yliopisto-opetus soveltuu hyvin täydentämään henkilökohtaista osaamista. Kaikki opintojaksot ovat myös osa yliopiston tutkintoa, joten ne luetaan hyväksi tutkinto-opiskelussa. Avoimia opintoja voi suorittaa monimuotoisesti, mikä auttaa opintojen sovittamista erilaisiin elämäntilanteisiin. Esimerkiksi englanninkielisiä verkko-opintoja on mahdollista suorittaa kaikkialta maailmasta.

Lisätietoja avoimen yliopiston opintotarjonnasta englanniksi löydät Itä-Suomen yliopiston verkkosivuilta. Voit myös hakea verkkosivuilta jatkuvan oppimisen englanninkielisiä opintojaksoja.

Itä-Suomen yliopiston avoin yliopisto järjestää englanninkielisistä opinnoista yleisen Teams-infotilaisuuden maanantaina 28.8.2023 klo 15–16. Voit liittyä tilaisuuteen Teams-linkistä. Itä-Suomen yliopiston avoin yliopisto tarjoaa lisäksi maksutonta neuvontaa opintoja aloittaville ja harkitseville.