UEFin liput.

Itä-Suomen yliopistolle 9,1 miljoonan euron rahoitus tutkimuksen vahvistamiseksi

Suomen Akatemia on myöntänyt Itä-Suomen yliopistolle 9,1 miljoonan euron rahoituksen yliopiston tutkimusprofiilin vahvistamiseksi. Tämä oli jo kuudes kerta, kun Suomen Akatemia jakoi suomalaisille yliopistoille rahoitusta tutkimusprofiilin vahvistamiseen, ja nyt jaettu summa oli kokonaisuudessaan 100 miljoonaa euroa. Itä-Suomen yliopisto menestyi jälleen hyvin arvioinnissa.

Suomen Akatemian rahoituksen avulla yliopisto pyrkii vahvistamaan tutkimuksensa laatua ja vaikuttavuutta. Nyt saatua kuusivuotista rahoitusta käytetään edistämään tutkimustoimintaa yliopistolle merkittävillä tutkimusalueilla, jotka liittyvät lääkekehitykseen, neurotieteisiin, metsäbiotalouteen, sekä fotoniikkaa hyödyntävien teknologioiden kehitykseen.

– Yliopistomme systemaattinen kehittäminen tutkimuksen vahvuusalueillamme on tuottanut kansallisesti ja kansainvälisesti näkyvää ja vaikuttavaa tutkimusta, rehtori Jukka Mönkkönen sanoo.

Yliopistojen rahoitushakemuksia arvioinut kansainvälinen paneeli näki Itä-Suomen yliopiston monitieteisen tutkimuksen olevan maailman huippuluokkaa nyt kehitettävillä alueilla. Kehittämiskohteet ja toimet ovat kunnianhimoisia ja tukevat sekä kansainvälistä, kansallista että alueellista kehitystä.

Suomen Akatemian profiloitumisrahoituksen tarkoituksena on tukea ja nopeuttaa yliopistojen strategioiden mukaista profiloitumista tutkimuksen laadun kehittämiseksi.

Lisätietoja: Rehtori Jukka Mönkkönen, p. 040 728 8057, jukka.monkkonen (a) uef.fi

Suomen Akatemian tiedote