Talvi. Kuva Mostphotos

Etäesiintymisessä saa olla rohkeasti oma itsensä

Itä-Suomen yliopiston alumnien verkkotapahtumassa keskusteltiin verkkovälitteisen vuorovaikutuksen dynamiikasta ja työelämän metataidoista. Alumneilla oli myös ensimmäistä kertaa mahdollisuus verkostoitua muiden osallistujien kanssa videotapaamisissa.

• Teksti Marianne Mustonen
  • Kuva Mostphotos

Apulaisprofessori Jonna Koponen LUT-yliopistosta ja viestinnän professori Pekka Isotalus Tampereen yliopistosta pohtivat esityksessään tapahtuman osallistujien lähettämiä väittämiä nykyhetken työelämän tilasta.

Jatkuvat videopalaverit voidaan kokea raskaina, ihmiset etäisinä ja epäaitoina. Voiko verkkovuorovaikutus koskaan korvata kasvokkaistapaamisia?

Isotaluksen mukaan on totta, että sanaton vuorovaikutus on rajoittunutta.

—Tutkimuksessa on kuitenkin osoitettu, että tiimi pystyy toimimaan aivan samalla tavoin etänä. Kasvokkaistapaamiset eivät kuitenkaan korvaudu niin, että laitetaan vain kamera päälle ja lähdetään juttelemaan. Tilannetta pitää miettiä jo etukäteen: miten ja millä välineillä saataisiin aikaan keskustelua, hän sanoi.

— Etäopetukseen siirtyminen vie aikaa ja vaivaa, mutta on muistettava, että sitä voidaan kompensoida omalla viestinnällä. Helposti lähestyttävä vaikutelma on tärkeä.

Olisiko niin, että verkossa ei tarvitsekaan olla täydellinen esiintyjä?

Jonna Koponen

Apulaisprofessori, LUT-yliopisto

Aitous on pelkästään vaikutelma, se on meidän mielikuvamme.

Pekka Isotalus

Professori, Tampereen yliopisto

Nyt kun meillä on vielä maskitkin päällä, pitää käyttää muita keinoja niitä kompensoimaan: kohteliaisuus, empatia, äänensävy, ystävällisyys, kieli, asioiden sanoittaminen.

Metataidot voivat olla työelämän kovin osaamisvaltti tulevaisuudessa.

Soili Meklin

Rehtori, Snellman-kesäyliopisto