UEF liput lipputangoissa

Medfiles Oy:n toimitusjohtaja Tuija Keinosesta Itä-Suomen yliopiston Vuoden alumni

Medfiles Oy:n toimitusjohtaja Tuija Keinonen on Itä-Suomen yliopiston Vuoden alumni. Tunnustus myönnettiin Keinoselle alumnitapahtumassa 31. lokakuuta Kuopiossa. Valinta Vuoden alumniksi on Itä-Suomen yliopiston kunnianosoitus ansioituneelle kasvatilleen.

Keinonen kertoi Vuoden alumni -nimityksen olleen mukava yllätys.

—Olen todella otettu tästä valinnasta ja luottamuksen osoituksesta. Arvostan tätä suuresti, sanoi Keinonen.

— Yliopistolla on ollut hyvin suuri merkitys elämässäni. Se on luonut jykevän pohjan ja ollut läsnä työurallani oikeastaan koko ajan, tavalla tai toisella. Tämän toivon säilyvän jatkossakin.

Keinonen on kuopiolaisen, yli 30 vuotta Suomessa ja 20 vuotta Baltiassa toimineen kansainvälisen terveysalan kehitys-ja tutkimusyhtiö Medfiles Oy:n toimitusjohtaja ja yrityksen entinen osakas. Medfiles Oy:n juuret ovat vahvasti Itä-Suomen yliopistossa, sillä se on aikoinaan yliopistolta lähtöisin oleva spin-off-yritys.

Polvijärveltä kotoisin oleva Keinonen aloitti opinnot Kuopion yliopistossa, valmistui proviisoriksi vuonna 1989 ja väitteli työn ohessa farmasian tohtoriksi vuonna 2003. Hän on toiminut useissa luottamustehtävissä, muun muassa useiden yritysten hallitusten jäsenenä, ja vuodesta 2012 alkaen Viron kunniakonsulina.

Vuoden alumni on ollut merkittävä yhteistyökumppani yliopistolle muun muassa luennoitsijan ja tapahtumien puhujan roolissa, Kuopion yliopistosäätiön hallituksessa, sekä useiden hankkeiden ohjaus- ja johtoryhmissä.

—Näissä tehtävissä hänen ansiokkaan työuransa kautta saadut kokemukset ovat jalkautuneet sekä yliopiston, että muiden alueemme toimijoiden hyväksi, Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen totesi.

—Kuopion yliopistosta jäi mieleen tietynlainen modernius ja mutkattomuus, miten professorit, muu henkilökunta ja opiskelijat toimivat yhdessä. Yliopisto oli hyvä ”koti” nuorelle opiskelijalle, Keinonen sanoi.

—Yliopistostamme saa vankan opin ja merkittävän pohjan työelämään, josta on hyvä ponnistaa maailmalle – olipa se sitten lähelle kotikaupunkiin, kotimaahan tai kauas kansainvälisille markkinoille, Keinonen muistutti.

Itä-Suomen yliopiston vuoden alumni valittiin nyt kahdeksatta kertaa. Aikaisempia alumneja ovat olleet asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen, ravitsemusterapeutti Hanna Partanen, ylijohtaja Tapio Kosunen, valtiosihteeri Sari Raassina, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen, Namibian yliopiston Vice Chancellor Kenneth Matengu ja liikenneministeri Anu Vehviläinen.

Toimitusjohtaja Tuija Keinonen, p. 050 555 1541, tuija.keinonen (a) medfiles.eu
Rehtori Jukka Mönkkönen, p. 029 445 8001, jukka.monkkonen (a) uef.fi

Painolaatuinen kuva on osoitteessa https://kuvapankki.uef.fi/A/UEF+kuvahakemisto/18316?encoding=UTF-8