Carelia-talon portaiden teksti.

Antoisaksi koettu humanististen alojen mentorointiohjelma saa jatkoa syksyllä 2021

Itä-Suomen yliopiston humanististen alojen mentorointiohjelma saa jatkoa syksyllä 2021. Lokakuussa alkavaan ohjelmaan etsitään nyt vapaaehtoisiksi mentoreiksi eri aloilla työskenteleviä asiantuntijoita ja yrittäjiä, joiden työssä kieli- ja kulttuurialojen osaamisesta on hyötyä.

– Tämä on yksi niistä hyvin konkreettisista keinoista, joilla lisäämme vuorovaikutusta humanistisen koulutuksen ja työelämän välillä. On ollut ilo huomata, että vastaanotto on ollut molemmin puolin myönteinen. Uusista yhteyksistä näyttää poikivan paljon hyvää paitsi osallistujille myös koulutukseen, kertoo ohjelman koordinaattori, projektipäällikkö Anna Logrén

Lukuvuonna 2020–2021 ensimmäistä kertaa järjestetty ohjelma päättyi toukokuussa. Ensimmäisellä kierroksella mukana olleet mentorit edustivat monipuolisesti työelämän kenttää.

– Mentorointi oli ehdottomasti antoisa kokemus! Olen todella iloinen, kun sain olla mukana vahvistamassa osaavan ja monipuolisen humanistin urapolkua. Itselleni oli arvokasta sanoittaa omaa työtäni viestinnän asiantuntijana ja yrittäjänä. Keskustelut sujuivat kuin vanhoilla kavereilla heti alusta alkaen, ja yhteyttä pidetään jatkossakin, kertoo yrittäjä Anu Ruusila Cordial Communications oy:stä.

Ohjelma on luotu tueksi Itä-Suomen yliopistossa opiskeleville, Itä-Suomen yliopistosta valmistuneille ja Itä-Suomessa työtä hakeville humanisteille, jotka haluavat selkeyttää opintojen jälkeisiä uratavoitteitaan. Mentorointi auttaa heitä muun muassa löytämään varmuutta omannäköisen asiantuntijauran rakentamiseen.

– Lähdin ohjelmaan mukaan avoimin mielin ja muistivihko täynnä kysymyksiä. Toiveeni oli kirkastaa mentoroinnin kautta urapolkuani. Tapaamisten myötä huomasin, että humanistinen osaaminen antaa paljon enemmän työelämässä hyödynnettäviä taitoja kuin mitä tiesinkään. Kaiken lisäksi mentorini sattui olemaan aivan huippu alan ammattilainen, iloitsee Riikka Ikonen, kirjallisuuden pääaineopiskelija.

Syksyn 2021 ohjelmaan voi osallistua myös etänä

Syksyllä 2021 alkava, lokakuusta helmikuuhun kestävä ohjelma sisältää kaksi koulutustapaamista, joiden välillä mentoripari tapaa toisiaan säännöllisesti. Tapaamiset voivat käsitellä esimerkiksi työnhakuun liittyviä teemoja tai ne voivat pitää sisällään esimerkiksi työn varjostusta eli mentorin työpäivän seuraamista. Tapaamisia voi järjestää kasvotusten esimerkiksi kävelykokouksina tai kahvihetkinä.

– Lukuvuoden 2020–2021 tilanne opetti meille, että myös etämentorointi onnistuu varsin hyvin. Siihen on mahdollisuus myös tulevana lukuvuonna, valottaa Anna Logrén.

Lokakuussa 2021 alkavaan ohjelmaan voi ilmoittautua 31.5.–31.8.2021. Ohjelmasta järjestetään kaikille kiinnostuneille avoimet infotilaisuudet 10.6.2021 ja 23.8.2021 klo 15.15–15.45. Tarkemmat tiedot ja ilmoittautumisohjeet löytyvät osoitteesta uef.fi/humus.
Mentorointiohjelma on osa HUMUS – Humanistit uudistuvassa työelämässä -hankkeen (ESR) toimintaa.

Projektipäällikkö Anna Logrén
029 445 2025