Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Seminaarisarja: Tuettu, saavutettava ja yhdenvertainen oikeudellinen päätöksenteko

• Seminaari
  • Talous ja yhteiskunta
Alkamispäivä:
Päättymispäivä:
Tapahtumapaikka:
Joensuun kampus, Aurora-rakennus, sali AU112
Yliopistokatu 2
Lisää kalenteriin:

​Työpajoista ensimmäinen ’Tuettu päätöksenteko’ järjestetään Joensuussa 13.–14.2.2023.

Maanantain työpaja alkaa klo 10, ja päättyy klo 16 tai 17 riippuen esitelmien kestosta.
Tiistaina ohjelma alkaa klo 9 ja päättyy klo 12.

Seminaariin saapuu pääpuhujaksi Adrian D. Ward Skotlannista. Työpajassa pohditaan viimeaikaisten tutkimusten valossa sitä, mitä on tuettu päätöksenteko. Mitä edellytyksiä sille on asetettava? Mikä on käsitteen merkityssisältö kansainvälisissä ihmisoikeusinstrumenteissa ja kansallisissa laeissa?

Työpajassa kysymyksiä lähestytään erityisesti yhteiskuntafilosofian, lainopin ja oikeusvertailun
näkökulmista. Työpaja tarjoaa myös käytännön näkökulman suomalaiseen edunvalvontaoikeuteen, asiantuntijana asianajaja Minttu-Maaria Pekkanen.

Ilmoittautuminen on avoinna 31.1. saakka.

Toinen työpaja ’Saavutettavuus ja päätöksenteko’ järjestetään 8.6.2023 Helsingissä. Seminaarin
pääpuhujaksi saapuu professori Rosie Harding Englannista. Työpajassa kehitetään eteenpäin
ensimmäisen työpajan tuloksia ja ajatuksia: Mitä on tuettu päätöksenteko käytännössä? Minkälaista on saavutettava oikeudellinen kieli? Kuinka esimerkiksi juristiprofessorio voi tukea vammaista ihmistä päättämään omista asioistaan? Ilmoittautuminen kesäkuun työpajaan alkaa 1.4.2023.

Työpajat ovat englanninkielisiä.

Järjestäjä: Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksen hyvinvointioikeuden keskus ja siviilioikeuden oppiaine.

Tervetuloa!

Työpajojen tarkempi ohjelma julkaistaan hyvinvointioikeuden verkkosivuilla.
Lisätietoja antaa Katja Karjalainen, sähköposti katja.karjalainen@uef.fi.