Palvelujärjestelmän kehittäminen ja tuottavuuden johtaminen, kevät 2024

90 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö:

• Strateginen, ennakoiva ja tulevaisuusorientoitunut johtaminen terveydenhuollossa
  • Palvelujärjestelmien kehittämisprosessit, menetelmät ja skenaariotyöskentely
  • Eri tason hoitotyön johtajien rooli ja vastuu palvelujärjestelmän kehittämisessä ja tuottavuuden johtamisessa
  • Henkilöstöstrategia, hoitohenkilöstön markkinatilanne, vaihtuvuus
  • Henkilöstömitoituksen työvälineet ja perustelut
  • Suorituksen johtaminen, johtamisen tunnusluvut ja tuottavuuden arviointi
  • LEAN malli, tuhlauksen vähentäminen, johtaminen kriisi tilanteissa

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

• tunnistaa ja noudattaa strategisen ja kehityssuuntia ennakoivan johtamisen periaatteita
  • tietää palvelujärjestelmän kehittämisprosessin vaiheet ja menetelmät
  • arvioi henkilöstövoimavaroja suhteessa tuottavuuteen ja laatii tuottavuutta tukevia henkilöstöstrategioita
  • analysoi tuottavuutta hoitotyössä ja soveltaa menetelmiä tuottavuuden lisäämiseksi
  • tunnistaa hoitotyön johtajan vastuun palvelujärjestelmän kehittämisessä ja tuottavuuden johtamisessa

Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: digitalisaatio, etiikka, johtaminen ja kehittäminen, kriittinen ajattelu, oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen

Kohderyhmä: Hoitotieteen opinnot soveltuvat sekä tutkintotavoitteisille opiskelijoille että täydennyskoulutukseksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja asiantuntijoille.

Ajankohta: Verkko-opinnot ajalla 1.4. - 31.05.2024.

Luennot: 29.4.2024 klo 12-16, lähi- ja etäosallistuminen (vapaaehtoinen osallistuminen).

Seminaari: 27.5.2024 klo 8-16, lähi- ja etäosallistuminen, pakollinen läsnäolo 100 %.

Suoritustapa: Tutkinto- ja avoimen yliopiston opiskelijat (162 t): Luento/luentotallenteet (10t), luentotentti (2t), oppimistehtävät, omatoiminen ja ryhmätyöskentely (142 t) ja seminaarityöskentely (8t)

Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä, jotka on suoritettava määräaikaan mennessä. Opintojaksolle on ilmoittauduttava viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä. Opintojakson Moodle-alustalle tulee kirjautua mahdollisimman pian opintojakson alkaessa. Kirjautumisohjeet lähetetään opiskelijasähköpostiin ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikoilla hyväksytty/hylätty ja 0-5 seuravasti: Aktiivinen osallistuminen verkko keskusteluun hyv-hyl, luentotentti arvioidaan asteikolla 0-5, oppimistehtävät kokoava työ arvioidaan asteikolla 0-5, seminaarissa läsnäolopakko.

Opettaja: Yliopistolehtori Krista Jokiniemi ja Anu Nurmeksela

Esitietovaatimukset: Hoitotyön johtamisen taustateoriat, Vetovoimaisen organisaation johtaminen. Ilmoittautuminen voidaan hyväksyä jos opintojakso Hoitotyön johtamisen taustateoriat 5 op on suoritettuna ja suoritus kirjattu Peppiin sekä opintojakso Vetovoimaisen organisaation johtaminen 5 op on suoritettu tai parhaillaan suoritettavana.

Kirjallisuus:

E-kirjat ja materiaalit

Sowcik, M., Andenoro, A. C., & McNutt, M. (2015). Leadership 2050: Critical Challenges, Key Contexts, and Emerging Trends. Bingley: Emerald Group

Publishing Limited.

Viitala R., & Jylhä E. 2019. Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Business, Edita. Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu. Luvut 4 ja 5.

Tieteelliset artikkelit, raportit

Vollmar, H. C., Ostermann, T., & Redaèlli, M. (2015). Using the scenario method in the context of health and health care–a scoping review. BMC Medical Research Methodology, 15(1), 1-10.

Muu opintojakson aikana ilmoitettu materiaali

Mahdolliset kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton
Päiväopetus
Suomi

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin.

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00