Luottamus ja johtajuus, lv. 2023-2024, verkko-opinnot

6 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Kategoria:
Opetus, kasvatus ja psykologia, Liiketalous ja kansainvälisyys, Johtaminen ja henkilöstön kehittäminen
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Itsenäinen opiskelu
Hinta:
90 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Opintojakson nimi muuttunut 1.8.2023 alkaen. Aikaisempi nimi: Luottamus johtajjuuden voimavarana ja taitona

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

• määritellä luottamuksen käsitteen ja luonteen voimavarana ja tunnistaa luottamuksen merkityksen työyhtei-söissä, asiakassuhteissa ja niiden johtamisessa.

• luetella luottamuksen rakentamisen keinoja, selittää miten luottamus ja epäluottamus kehittyvät organisaa-tioissa ihmisten välillä ja nimetä luottamusta rikkovia tekijöitä.

• analysoida luottamuksen palauttamisen merkitystä, haasteita ja keinoja sekä kuvata palauttamisen prosessia. • soveltaa oppimaansa analysoimalla ja reflektoimalla omakohtaisia luottamuskokemuksiaan

Tämä opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: etiikka, oman asiantuntijuuden kehittäminen ja vuorovaikutus ja viestintä.

Verkko-opinnot

Huom! Tälle opintojaksolle avautuu uusi ilmoittautuminen 11.3.2024, jossa opiskeluoikeus on voimassa 30.12.2024 saakka. Opintojakso on mukana pilotissa, jossa testataan yli lukuvuoden ulottuvaa opiskeluoikeutta.

Sisältö

Opiskelija analysoi, pohtii ja reflektoi luottamusta ja sen roolia yhteistyön perustana työpaikoilla ja asiakassuhteissa. Opiskelija ke-hittää vuorovaikutusvalmiuksia käytännössä luottamuksen rakentamiseen, säilyttämiseen ja palauttamiseen työyhteisön jäse-nenä ja/tai lähijohtajana. Teoria-aines rakentuu seuraavien kysymysten pohjalle: Mitä luottamus on: luottamuksen kä-site ja luonne voimavarana; Miksi luottamusta: luottamuksen merkitys, hyötyjä ja vaikutuksia johtamisessa, työpaikoilla ja työyh-teisöissä (ilmapiiri, työtyytyväisyys ja tulokset); Mikä luottamusta rakentaa: syntyminen ja edellytykset, tekijöitä ja keinoja työpai-kan toimijasuhteissa sekä asiakassuhteissa; Mikä luottamusta nakertaa: luottamuksen säilyttäminen ja epäluottamus, sen synty-minen; Mikä luottamusta rikkoo ja miten palautetaan: tekijöitä/tilanteita, korjaamiskeinoja ja prosessia; Esihenkilön ja johdon rooli: luottamusjohtajuus taitolajina (voimavarasta taidoksi), esihenkilö-alaissuhteen luottamus, vinkkejä työpaikoille.

Suoritustapa: Luentotallenteet, verkkomateriaali, oppimistehtävät. Omatoiminen työskentely 160 t.

Vaihtoehtoiset oppimistehtävien palautuspäivät:  31.3.2024, 31.5.2024, 31.7.2024, 30.9.2024, 30.11.2024.

Kirjallisuus:

1. Yhteistoiminta ja luottamus: Tositarinoita hyvästä yhteistoiminnasta. Tero Lahdes ja Aarno Ryynänen. Solar Solutions Oy 2015.

2.  Artikkelit, muu materiaali ja ohjeet tehtäviin Moodlessa.

Opettaja

Mirjami Ikonen

Arviointi

Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5.

Oppimistehtävät 1.–2: 0 – 5 + itse/vertaisarvointi.

Oppimistehtävä 3: Hyväksytty / hylätty.

Edeltävät opinnot

Suositellaan Johtamisen perusteet tai vastaavat tiedot.

Lisätiedot

Opintojakso on aineopintotasoinen. Opintojakso kuuluu  Johtaminen perusopintoihin, Johtaminen aineopintoihin  sekä Työ- ja organisaatiopsykologian aineopintoihin sekä Johtaminen ja esihenkilötyö -osaamiskokonaisuuteen.

Neuvomme ja opastamme sinua mielellämme jo opintojen suunnittelussa ja kaikissa opintojen vaiheissa. Voit olla yhteydessä sähköpostitse, puhelimitse tai voit varata keskusteluajan etäohjaukseen

Kauppatieteiden opintojen info järjestetään tiistaina 29.8.2023 klo 17!

Liity mukaan tästä.

Katso ohjeita opiskeluun avoimessa yliopistossa

Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15 € /opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot

Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Opintojakso on joustavasti tarjolla lukuvuoden aikana ja voit aloittaa opinnot itsellesi sopivana ajankohtana. Opintojaksossa on vaihtoehtoisia suoritusajankohtia, joista voit valita itsellesi sopivan ja suorittaa muutoin opintoja omassa aikataulussa itsenäisesti.

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansioja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-03-11 09:00