Lääkeaineiden orgaaninen kemia, syksy 2023

Hinta:
60 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Orgaanisten yhdisteiden systematiikka, nimeäminen, rakenteet, funktionaaliset ryhmät ja niiden pKa-arvot. Stereokemia ja reaktiomekanismit pääpiirteittäin. Lääkeaineen syntetisointi, eristäminen ja puhdistaminen sekä synteesituotteen tunnistaminen. Lääkeaineen kehityskaari. Lääkeaineen keskeiset fysikaaliskemialliset ominaisuudet: vesiliukoisuus, jakautumiskerroin ja kemiallinen pysyvyys. Lääkeaineiden suolat. Lääkeaineiden rakenne-aktiivisuussuhteet.

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

• nimetä tärkeimmät orgaaniset yhdisteet ja yhdisteryhmät sekä tunnistaa rakennekaavasta lääkeaineen funktionaaliset ryhmät
  • nimetä yksinkertaisia orgaanisia yhdisteitä ja piirtää niiden rakennekaavoja
  • tunnistaa orgaanisen yhdisteen reaktiiviset kohdat, selittää niiden perusreaktiot ja piirtää yksinkertaisia reaktiomekanismeja
  • luetella erilaiset isomeriatyypit ja tunnistaa stereoisomeerit rakennekaavan perusteella
  • arvioida lääkeaineiden yleisimpien funktionaalisten ryhmien pKa-arvot
  • päätellä lääkeaineen happo-emäsominaisuudet pKa-arvon perusteella
  • arvioida lääkeaineen rakenteen vaikutusta sen vesiliukoisuuteen, jakautumiskertoimeen, kemialliseen pysyvyyteen ja kulkeutumiseen elimistössä
  • selittää kuinka lääkeaineen rakenne vaikuttaa sen aktiivisuuteen ja lääkevasteeseen
  • selittää uuden lääkeaineen kehityksen vaiheet

Kohderyhmä: Farmasian perusopintoja voivat hyödyntää urakehityksensä eri vaiheissa olevat terveydenhuollon ammattilaiset kuten omaa lääkealan osaamistaan kehittävät ja/tai päivittävät henkilöt ja farmasian yliopisto-opintoihin tähtäävät opiskelijat sekä muut aiheesta kiinnostuneet.

Suoritustapa: Monimuoto-opintoina, luentotallenteet (26 h), ennakko- ja kotitehtävät eLearn-Moodlessa, tentti perinteisenä valvottuna salitenttinä.

Ajankohta: 10.10.-11.12.2023

Tentit: (päivämäärät vahvistetaan opintojen alussa)

Osio 1 tentti 20.11.2023, 1. uusinta 15.1.2024, 2. uusinta 18.3.2024

Osio 2 tentti 11.12.2023, 1. uusinta 12.2.2024, 2. uusinta 18.3.2024

Arviointiperusteet: Opintojakso arvostellaan numeraalisesti asteikolla 0-5. Lopputentti 75 %. Ennakkotehtävät 25 %. Lopputentti koostuu kahdesta osatentistä, joista molemmista on saatava vähintään 50 % pisteistä.

Oppimateriaalit: Videoluennot ja luentomonisteet.

Suositeltava kirjallisuus: Adam Renslo, Organic Chemistry of Medicinal Agents, McGraw-Hill Education 2016.

Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Yksittäisen opintojakson hinta on 15 € / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023 - 2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton
Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi kymmenen päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00