Fysiikan perusopinnot, lv. 2023-2024

Hinta:
375 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Fysiikka on perusluonnontiede, luonnontieteistä eksaktein. Fysiikan opetuksen keskeisenä tavoitteena on antaa opiskelijoille riittävät perustiedot fysiikan yleisen oppirakennelman ymmärtämiseksi. Fysiikan perusopinnoissa käsitellään laajalti fysiikan eri alojen teoriaa, mekaniikasta lämpöoppiin ja atomifysiikasta laitoksen erikoisalaan fotoniikkaan. Opintoihin sisältyy myös laboratoriotyökursseja (virtuaalisia ja paikan päällä tehtäviä) ja niiden turvakurssi.

Opintokokonaisuus (25 op) koostuu seuraavista opintojaksoista. Suurimman osan (mutta ei kaikkia) voi suorittaa etänä.

Jos tahdot makua fysiikasta, ilman pelkoa että tarvitsisit isoja matemaattisia ennakkotietoja, niin Valo on mukava 1 op:n verkkokurssi jonka kuka tahansa voi tehdä omalla tahdillaan ja nähdä miten fysiikka liittyy kaikkeen mitä näet.

Nämä perusopinnot ovat yhteiset sekä Fysiikan ja matematiikan laitokselle (Joensuu) että Teknillisen fysiikan laitokselle (Kuopio), ja niiden kaikille fyysikko- ja DI-linjoille. Joensuun perusopintoja opiskelevat voivat halutessaan korvata Valo- ja Kosmologia-kurssit (1+1 op) kurssilla Fotoniikkaa kaikille (2 op). (Joka sekin on suositeltavan hyvä esimaku fysiikasta yleensä ja Joensuun fotoniikasta erityisesti.)

Ylläoleva perusopintojen lista on vain 23 op, vaikka perusopinnot ovat 25 op. Näin siksi että perusopintoihin kuuluu myös kurssi "Kvanttimekaniikkaa ja suhteellisuusteoriaa yleissivistävästi (2 op)". Se on tarjolla Jyväskylän yliopiston avoimen kautta, ja sitä kautta suoritettuna se luetaan UEF:n avoimessa osaksi UEF:n perusopintoja ilman mitään erillisiä maksuja tai menettelyjä.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Opintokokonaisuuteen ei voi eikä tarvitse ilmoittautua. Ilmoittautuminen syksyn opintojaksoille alkaa 7.8.2023, ja kevään opintojaksoille marraskuun 2023 lopulla.

(Jos epäilet riittävätkö matemaattiset taidot, tarjoamme myös verkkokurssin Lukiomatematiikan kertaus, 2 op.)

Luonnontieteistä, fysiikasta sivuaineena ja alan opetustehtävistä kiinnostuneet, sekä ammatillista osaamistaan kehittävät.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojasoille.
Yksittäisen opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit. Jos opintojakson opetukseen voi ilmoittautua jatkuvasti, opiskeluoikeusaika on maksimissaan 1.8. - 30.7.

Päiväopetus
Kellonajasta riippumaton