Elimistön säätelyjärjestelmät (ELISA), kevät 2025

Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Sosiaali- ja terveysala, Ympäristö- ja luonnontieteet
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Itsenäinen opiskelu
Hinta:
120 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- osaa keskushermoston rakenteen ja toiminnan perusteet sekä sen kytkeytymisen elimistön endokriiniseen järjestelmään.

- osaa neurotransmission periaatteet sekä lepo- ja aktiopotentiaalin mekanismit

- osaa somatosensorisen järjestelmän ja aistien taustamekanismit sekä aistimusten sentraalisen säätelyn.

- tietää miten aivojen motoriset systeemit toimivat

- hallitsee korkeampien aivotoimintojen mekanismit

- osaa ikääntymisen aiheuttamat hermoston muutokset mukaan lukien yleisimmät neurodegeneratiiviset sairaudet

- osaa elimistön keskeisten hormonien toiminnan ja merkityksen elimistön kehityksen, lisääntymisen ja homeostaasin säätelyssä sekä tuntee tavallisimmat hormonitoiminnan häiriöihin liittyvät sairaudet.

- osaa perusteet ihmisen immuunijärjestelmistä, niiden yhteistoiminnasta ja tuntee yleisimpien immuunitautien ja yliherkkyystilojen taustoja.

Opintojakso toteutuu 24.2. – 5.5.2025
Sisältö: Hermosto, keskushermoston rakenne, kehitys ja toiminta. Aistit, aivojen toiminta, ikääntyminen sekä neurodegeneratiiviset sairaudet. Endokriinisen järjestelmän toiminta, hedelmöittyminen ja raskaus sekä yliherkkyys.

Suoritustapa: Jakson pakollisten oppimistehtävien, testien, itsearvioinnin ja lopputentin suorittaminen Moodle-ympäristössä

Arviointi: H(hylätty) - 5 (erinomainen)

Oppimateriaali: Opintojaksolla on eLearnMoodle-oppimisympäristö, jossa ovat luentomateriaalit, videoluennot, ryhmäopetusmateriaalit sekä muut jakson aihepiiriin liittyvät oheismateriaalit.

Leppäluoto, Kettunen, Rintamäki, Vakkuri, Vierimaa, Lätti: Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, Sanoma Pro, 7.-8. painos tai uudempi. Löytyy ekirjana UEFin kirjastosta; primon pysyvä linkki kirjalle: https://primo.uef.fi/permalink/358FIN_UOEF/10iob6c/alma9914882633605966- Lisäksi suositeltava kirja: Vauhkonen, Holmström: Sisätaudit, Sanoma Pro, 4.-5. Painos (2012 tai uudempi)j

Primon pysyvä linkki kirjalle:

Esitietovaatimukset: Johdanto ihmisen biologiaan ja tuki- ja liikuntaelimistö (JIBTU) 2 op ja Biomolekyylit ja organellit (BIMO) 3 op (tai vastaavat tiedot).

Tämä opintojakso on osa Ihmisen biologian perusopintoja. Voit suorittaa perusopinnot yksi jakso kerrallaan, tai ostamalla kerralla yhden lukuvuoden opiskeluoikeuden koko kokonaisuudelle. Kokonaisuuden hinta on 15 e/op, ja yksittäisten opintojaksojen 20 e/op. Et voi ostaa kokonaisuutta jos olet ostanut yksittäisiä jaksoja.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksenopintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Kellonajasta riippumaton

24.2. – 5.5.2025, Lopputentti 5.5.2024, 1.uusintatentti 19.5.2025 ja 2.uusintatentti 12.6.2025.

Ilmoittautuminen päättyy 17.2.2025.

Suomi