Koeputkia Aivotutkimusyksikössä.

Uusi Horisontti Eurooppa -hanke kehittää pikatestiä Alzheimerin taudin varhaiseen diagnostiikkaan

Itä-Suomen yliopiston Aivotutkimusyksikkö on mukana EU:n rahoittamassa hankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää luotettava, edullinen ja digitaaliteknologiaa hyödyntävä pikatesti Alzheimerin taudin varhaisen diagnostiikan tueksi. Muun muassa grafeeni-, nano- ja aptameeriteknologiaan perustuvalla pikatestillä on tarkoitus tunnistaa samanaikaisesti useita Alzheimerin taudin merkkiaineita verinäytteestä. Terveydenhuollon ammattilaiset saavat testitulokset reaaliajassa helppokäyttöiseen mobiilisovellukseen.

Nelivuotinen, kaikkiaan 11 partnerin ja kahdeksan EU-maan 2D-BioPAD-hanke on saanut Horisontti Eurooppa-ohjelmasta kuuden miljoonan euron rahoituksen, josta Itä-Suomen yliopiston osuus on noin 800 000 euroa.

–  Hankkeessa kehitettävän testin toimivuutta ja luotettavuutta testataan koehenkilöillä kliinisissä pilottitutkimuksissa, joita Itä-Suomen yliopisto koordinoi. Tässä Aivotutkimusyksikön Biomarkkerilaboratorio on avainroolissa. Yhteistyössä yliopiston oikeustieteiden laitoksen Neuroetiikka ja oikeudet -tutkimusryhmän kanssa varmistamme, että myös eettiset näkökohdat huomioidaan asianmukaisesti, kertoo apulaisprofessori Alina Solomon, joka toimii hankkeen vastuututkijana Itä-Suomen yliopistossa.

– Uusien merkkiaineiden merkitys korostuu lähitulevaisuudessa. Uusien lääkkeiden tullessa saataville, tulee diagnostiikan olla nopeampaa ja tarkempaa. Optimaalisessa tilanteessa muistioireita kokevia kyettäisiin seulomaan jo perusterveydenhuollossa, toteaa Aivotutkimusyksikön johtaja Eino Solje.

Hankkeen tavoitteena on kehittää eettisesti kestävä ja sääntelyn vaatimukset täyttävä pikatesti, joka on otettavissa laajasti ja nopeasti käyttöön perusterveydenhuollossa. Testin toimivuutta ja käytettävyyttä edistetään myös tekoälyn avulla.

Lokakuussa käynnistynyttä 2D-BioPAD-hanketta koordinoi tsekkiläsen Palackyn yliopiston CATRIN-instituutti ja muut partnerit ovat Itä-Suomen yliopisto, Katalonian nanotieteen ja nanoteknologian instituutti (ICN2), Tessalonikin Aristoteles-yliopisto (AUTh), Kreikan Alzheimer-yhdistys GAADRD, ZI Mannheim, yrityspartnerit Q-Plan International, Grapheal, Novaptech ja Evnia, sekä University College Dublin (NUID UCD) ja Irlannin sovelletun tekoälyn keskus CeADAR.

2D-BioPAD-hanke on myös osa laajempaa eurooppalaista grafeenitutkimuksen lippulaivahanketta.