Lääkäri kättelee potilasta.

Muistisairaat keskustelevat heitä koskevasta tutkimuksesta EU-hankkeiden kokouksessa

Itä-Suomen yliopisto osallistuu tällä viikolla Luxemburgissa tapahtumaan, jossa keskustellaan potilaiden ja kansalaisten osallisuudesta muistisairauksien ja aivoterveyden tutkimuksessa. Täysin uudenlaisessa yhteistyötapahtumassa on mukana kuusi eurooppalaista tutkimushanketta ja sen järjestää eurooppalaisten muistijärjestöjen kattojärjestö Alzheimer Europe.

Mukana oleviin tutkimushankkeisiin lukeutuu Multi-MeMo-hanke, jota koordinoivat neuroepidemiologian apulaisprofessori Alina Solomon ja tutkimusjohtaja Eino Solje Itä-Suomen yliopiston Aivotutkimusyksiköstä. EU-FINGERS-hanke puolestaan pohjautuu suomalaiseen muistisairauksien ehkäisytutkimukseen eli FINGER-tutkimukseen, jossa Itä-Suomen yliopistolla on keskeinen rooli.

Muistisairauksien varhaista diagnostiikkaa ja hoitoa on tärkeää kehittää kuunnellen sellaisten ihmisten huolenaiheita, tarpeita ja odotuksia, joilla on kohonnut sairastumisriski tai jo jonkinasteinen muistisairaus.

Tutkimusryhmän kuva: Aivotutkimusyksikkö