Lumi peittää talvista havupuun oksaa.

Tuomo Takalan ryhmälle lähes 570 000 euron rahoitus vahvan kestävyyden metsäpalveluiden kehittämiseen Koneen Säätiöltä

Koneen Säätiö myönsi viidelletoista uudelle hankkeella rahoitusta Metsän puolella -aloitteessa, joka edistää metsäkeskusteluiden monipuolisuutta.

Koneen Säätiön kesällä 2023 käynnistyneen Metsän puolella -aloitteen tavoitteena on metsäkeskustelujen monipuolistaminen. Sen toisella hakukierroksella myönnettiin rahoitusta yhteensä noin 2,1 miljoonalla eurolla. Hakukierroksella rahoitusta sai 15 hanketta.

Myöntökierroksen suurimman rahoituksen, 569 200 euroa, sai Itä-Suomen yliopiston metsätieteiden osaston projektitutkijan, FT Tuomo Takalan työryhmän hanke Kohti vahvan kestävyyden metsäpalveluita. Työryhmään osallistuu toteuttajia Itä-Suomen yliopiston metsätieteiden osastosta ja kauppatieteiden laitokselta sekä Lapin ammattikorkeakoulusta ja Hämeen ammattikorkeakoulusta.

Takalan työryhmän mukaan metsien kestävyyssiirtymän edellytys on, että metsäpalveluissa ja metsäalan koulutuksessa siirrytään kohti vahvan kestävyyden ajatusmallia. Kun nykyisissä metsäpalveluissa luonnon ja ympäristön hyvinvointia tarkastellaan puuntuotannon kehyksessä ja sille alisteisena, tarkastellaan vahvan kestävyyden ajatusmallissa puuntuotantoa luonnon ja ympäristön huomioimisen kehyksessä ja sille alisteisena.

Hankkeen tavoitteena on luoda ja viedä käytäntöön vahvan kestävyyden metsäpalveluiden liiketoimintamalli palvelutuotteineen, tutkia kestävyyssiirtymän edellyttämiä osaamistarpeita ja kehittää tarvittavaa moniammatillista koulutusta. Näin hanke pyrkii laajentamaan suomalaisten käsitystä siitä, mikä on metsäpalveluiden tarkoitus ja mitä metsäammattilaisuus voi tarkoittaa.

Koneen Säätiö on myöntänyt Metsän puolella -aloitteessa rahoitusta kuluvan vuoden aikana 35 hankkeelle yhteensä 4,7 miljoonaa euroa. Avoin ja jatkuva haku on auki myös koko tulevan vuoden, ja Koneen Säätiön hallitus tekee rahoituspäätöksiä kolmesti vuodessa.

Lähde: Koneen Säätiö