Retkeilijät kulkevat polkua pitkin harjulla.

Suomalaiset ovat maailman onnellisin kansa – tekevätkö metsät meistä onnellisempia?

Itä-Suomen yliopiston maanlaajuinen kyselytutkimus etsii yhteyttä metsän ja onnellisuuden välillä.

Metsien vaikutukset ihmisten onnellisuuteen ja hyvinvointiin ovat saaneet paljon tiedeyhteisön huomiota pandemian aikana. Suomi on valittu maailman onnellisimmaksi maaksi kuudetta vuotta peräkkäin. Itä-Suomen yliopiston uudessa ”Metsät ja onnellisuus”-projektissa tutkitaan suomalaisen onnellisuuden yhteyttä metsiin. Projektissa kehitetään myös metsäonnellisuusindeksiä.

Idea tutkimukseen syntyi, kun intialainen väitöskirjatutkija Syamili Manoj Santhi oli opiskelemassa Iso-Britanniassa, Bangorissa. Opittuaan kaupunkimetsien tärkeydestä hyvinvoinnille hän oli lukenut uutisia Suomesta maailman onnellisimpana maana, ja alkoi pohtia, mikä merkitys suomalaisten metsäsuhteella on maan onnellisuudelle. Ajatuksesta jalostui ”Metsät ja onnellisuus” -projekti, jonka tavoite on lisätä ymmärrystä metsäsuhteen merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille.

Tutkimus toteutetaan verkkokyselynä, jossa vastaajilla on tilaisuus pohtia omaa metsäsuhdettaan. Kyselyyn toivotaan vastauksia sekä suomalaisilta, että Suomessa asuvilta ulkomaalaisilta. Kysely haastaa osallistujat pohtimaan omaa yhteyttään metsiin ja tarjoaa mahdollisuuden tehdä kiehtovia oivalluksia. Eräs vastaaja kommentoi: “Itse en ole ajatellut tunteita metsässä ollessani, mutta sen (kyselyn) täyttäminen toi näkyville, mitä tunsin”. Ulkomaalaisten vastaukset kuvastavat heidän sopeutumistaan suomalaiseen metsäkulttuuriin. Kysely on saatavilla suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi, ja se on avoinna lokakuuhun 2023 asti.

Tutkimus lisää ymmärrystämme siitä, missä mittakaavassa ja miten metsät voivat vaikuttaa suomalaisten onnen kokemukseen. Tätä tietoa voidaan soveltaa kaupunkien ja viheralueiden suunnittelussa.

Lisätietoja ja linkki kyselyyn projektin nettisivuilla.

Väitöskirjatutkija Syamili Manoj Santhi (syamili.manoj@uef.fi), englanniksi

Tutkija Aino Korrensalo (aino.korrensalo@uef.fi) tai Tuomo Takala (tuomo.takala@uef.fi), suomeksi ja ruotsiksi,

Professori Eeva-Stiina Tuittila (eeva-stiina.tuittila@uef.fi), suomeksi