SciFest -tapahtuman kävijöitä. Veneet vesillä -paja Botanialla.

Tiedefestivaali SciFest kokoaa tieteen tekijöitä ja koululaisia yhteen metsäteeman ympärille

Joensuun Tiedeseura ry järjestää yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa SciFest-tiedefestivaalin taidepuutarha Botanialla 1.–3.9. SciFestissa tutkitaan tänä vuonna metsäkatoa, käytetään relaskooppia ja tarkkaillaan metsälammen elämää.

Joensuun Tiedeseura ry:n järjestämä tiedefestivaali SciFest kokoaa kolmeksi päiväksi taidepuutarha Botanialle kaikenikäisiä tieteistä kiinnostuneita. SciFest-festivaaleilla pääsee osallistumaan koulujen, järjestöjen ja yritysten pitämiin tiedettä esitteleviin työpajoihin. Tänä vuonna SciFestin teemana on ”Tiedettä metsästä”. Työpajoja järjestävät Itä-Suomen yliopiston lisäksi alueen muut oppilaitokset, yritykset sekä järjestöt. Mukana on myös esimerkiksi Metsähallituksen Tiedekeskus Pilke Rovaniemeltä.

Työpajojen ohjelmistossa päästäänkin muun muassa mittaamaan yksittäisen puun sitomaa hiilidioksidin määrää, tarkkailemaan metsälammen eliöitä, kokeilemaan metsäkonesimulaattoria ja mallintamaan vaahteran siemenen putoamista puusta. Lisäksi perjantaina 2.9. pääsee kuulemaan Veila-yhtyeen yhteissoittokanteleen esitystä. Yhteissoittokanteleita on tällä hetkellä maailmassa vain kolme kappaletta.

Vuodesta 2009 asti järjestetyn SciFestin tarkoitus on edistää tiedekasvatusta innostamalla koululaisia ja varttuneempaa väkeä tieteiden pariin. SciFestin johtoajatuksena on ”tiede kuuluu kaikille”. SciFest on kaikille avoin ja ilmainen tapahtuma. Tapahtuman toteuttamista tukevat Opetus- ja kulttuuriministeriö, Joensuun yliopiston tukisäätiö sekä Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiö.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Ilkka Jormanainen
Joensuun Tiedeseura ry:n varapuheenjohtaja
ilkka.jormanainen@tiedeseura.fi

Anna Valkeapää
SciFest-koordinaattori
puh. 041 487 5372
anna@tiedeseura.fi

SciFestin aukioloajat:

to-pe klo 9–16
la klo 10–17

Linkit:

SciFest

Joensuun Tiedeseura ry on vuonna 2009 voittoa tavoittelematon järjestö, jonka tavoitteena on tukea lasten tiedekasvatusta Joensuun alueella muun muassa STEM-kasvatuksen keinoin. Joensuun Tiedeseura ry järjestää vuosittain tiedefestivaali SciFestin sekä muuta lapsille suunnattua tiedetoimintaa.