Tekstitarroja lasiseinässä.

Täsmälääketieteen PROMINENT-hanke tehostaa hermostoa rappeuttavien sairauksien diagnosointia ja hoitoa

Itä-Suomen yliopisto on mukana eurooppalaisessa PROMINENT-hankkeessa, jolle on myönnetty EU:n ja yrityskumppanien Innovative Health Initiative (IHI) -rahoitus. Hankkeessa luodaan digitaalinen täsmälääketieteen alusta edistämään hermostoa rappeuttavien sairauksien ja niiden liitännäissairauksien diagnosointia ja hoitoa. Tavoitteena on tukea lääkäreitä yksilöllisessä potilaskohtaisessa päätöksenteossa.

PROMINENT on viisivuotinen hanke, joka tuo yhteen julkisen ja yksityisen sektorin toimijoita. Konsortioon kuuluu hermostoa rappeuttavien sairauksien perus- ja kliinisiä tutkijoita, tekoälyn, terveystaloustieteen ja potilasjärjestötyön asiantuntijoita sekä alan johtavia eurooppalaisia sairaaloita.

– Itä-Suomen yliopiston Aivotutkimusyksiköllä on keskeinen rooli hankkeen kliinisissä arviointi- ja validointitutkimuksissa. Hermostoa rappeuttavien sairauksien tautitaakka on suuri, mikä tekee hankkeesta yhteiskunnallisesti erittäin merkittävän, Aivotutkimusyksikön johtaja Eino Solje toteaa.

– Tällä on erityistä merkitystä Itä-Suomessa, missä sairastavuus on suurta myös muistisairauksien osalta, neuroepidemiologian apulaisprofessori Alina Solomon lisää.

– Itä-Suomen yliopiston Aivotutkimusyksiköllä on keskeinen rooli hankkeen kliinisissä arviointi- ja validointitutkimuksissa. Hermostoa rappeuttavien sairauksien tautitaakka on suuri, mikä tekee hankkeesta yhteiskunnallisesti erittäin merkittävän.

Tutkimusryhmän kuva: Aivotutkimusyksikkö