Näytteitä laboratoriossa

Syöpäsäätiö myönsi apurahoja Itä-Suomen yliopiston tutkijoille

Syöpäsäätiö myönsi useita merkittäviä tutkimusapurahoja Itä-Suomen yliopistoon vuoden 2021 apurahahaussa.

Professori Veli-Matti Kosma tutkimusryhmineen sai 210 000 euron apurahan hankkeeseen, jossa tarkastellaan koneoppimista rintasyövän riskin ja ennusteen arvioinnissa.

Dosentti Sanna Pasonen-Seppänen tutkimusryhmineen sai 100 000 euroa Kasvaimen mikroympäristön ennusteelliset biomarkkerit ihomelanoomassa -hankkeeseen, joka toteutetaan yhteistyössä KYSin LT Aino Röngän tutkimusryhmän kanssa. Tutkimuksessa pyritään löytämään uusia hoitovastetta ennustavia biomarkkereita ihomelanoomaan.

Dosentti Jan Seppälä tutkimusryhmineen sai 100 000 euron apurahan tutkimushankkeeseen, jonka aiheena on keinoälyn hyödyntäminen sädehoitoprosessissa.

Dosentti Leena Latonen ryhmineen sai 50 000 euroa RNA:ta sitovat proteiinit syövän lääkeresistenssissä -hankkeeseen. Eturauhassyöpä ja rintasyöpä ovat länsimaiden yleisimpiä syöpiä, joista pahimmanlaatuisiin ei ole parantavaa hoitoa. Latosen ryhmä tutkii, miten syöpäsolut muuntuvat vastustuskykyisiksi nykyisille lääkehoidoille. Apurahan turvin ryhmä tutkii RNA:ta sitovien proteiinien roolia syövän lääkeresistenssissä ja etsii uusia molekyylimekanismeja, joilla tämä vastustuskyky voitaisiin estää. Tutkimus tähtää uusien hoitomuotojen kehittämiseen edenneitä syöpiä vastaan.

Professori Outi Kuittinen tutkimusryhmineen sai 50 000 euron apurahan.  Tutkimushankkeessa selvitetään T-solulyfoomien luokitusta ja mekanismeja, joilla tauti muuttuu hoidolle vastustuskykyiseksi.

Professori Anna-Liisa Levonen tutkimusryhmineen sai 50 000 euron apurahan hankkeeseen, jossa tutkitaan NRF2-transkriptiotekijän vuorovaikutuksia kromatiiniin sitoutuvien proteiinien kanssa. Lisäksi selvitetään, miten NRF2-tekijän keuhkosyövässä yleisesti esiintyvät mutaatiot muuttavat näitä vuorovaikutuksia sekä syövän etenemiseen vaikuttavien geenien luentaa ei-pienisoluisessa keuhkosyövässä. Tarkoituksena on löytää uusia lääkekehityksen kohteita.

Akatemiatutkija Ville Paakinaho ryhmineen sai 50.000 euroa hankkeeseen, jossa selvitetään glukokortikoidireseptorin onkogeenisiä vaikutuksia eturauhassyövän kasvuun ja lääkeresistenttiyden kehittymiseen.

Nuorempi tutkija, FM Kaisa-Mari Launonen sai 4000 euron apurahan tutkimukseen, jonka aiheena on proteominlaajuisten menetelmien hyödyntäminen androgeenireseptorin kanssa vuorovaikuttavien proteiinien tunnistamiseen eturauhassyöpäsolulinjassa. TtT Esther Idehen sai 4000 euroa tutkimukseen, jossa selvitetään Suomeen muuttaneiden naisten kohdunkaulansyövän seulontaan osallistumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä.

Kaikki apurahansaajat https://syopasaatio.fi/tutkimus/tutkijalle/syopasaation-myontamat-apurahat-2021/

Tutkijahaku UEF Connectista https://uefconnect.uef.fi/

Avainsanat