Tekstitarroja lasiseinässä.

Suomen Akatemian rahoitus kuudelle Itä-Suomen yliopiston luonnontieteiden hankkeelle

Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt akatemiahankerahoitusta kuudelle Itä-Suomen yliopiston hankkeelle yhteensä lähes 2,7 miljoonaa euroa. Akatemian toimikunta teki päätöksen rahoituksista 21. kesäkuuta.

Professori Mikko Kolehmaisen hanke selvittää aurinkosähkön tuotantotietojen hyödyntämistä meteorologiassa. Kolehmaisen osuus Ilmatieteen laitoksen johtamassa konsortiossa on 400008 euroa.

Professori Igor Koshevoyn hankkeessa tutkitaan hybridiorganofosforiligandeja dynaamisten valoa tuottavien yhdisteiden valmistamisessa. Hankkeen rahoitus on 471341 euroa.

Professori Jussi Tohkan PRIMAL-hankkeessa kehitetään luotettavaa ennustavaa aivomuutosten kuva-analyysia. Hanke sai 449962 euron rahoituksen.

Professori Tero Setälän hankkeessa kehitetään uudentyyppisiä optisia komponentteja, joiden toiminta perustuu geometrisen vaiheen muodostumiseen ja riippuu tulevan valon spinistä. Hankkeen rahoitus on 459064 euroa.

Professori Pasi Karjalainen on mukana LUT-yliopiston johtamassa REVIP-konsortiossa, jossa kehitetään virtuaalista etäfysioterapeuttia. Karjalaisen osuus hankkeen rahoituksesta on 320024 euroa.

Professori Tomi Kinnusen hankkeessa tutkitaan puheen huijaushyökkäysten tunnistusta ja puhujantunnistusta. Hanke sai 586463 euron rahoituksen.

Tutkijoiden yhteystiedot UEF Connect -palvelussa.

Lähde: Suomen Akatemian tiedote.